kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۷۵۱
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۲
با وجود ممنوعیت بنگاه‌داری بانک‌ها

استقلال و پرسپولیس واگذار شدند

 
 
 
واگذاری سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس انجام شد و دو باشگاه پرطرفدار کشور، مالکان جدید خود را شناختند؛ هر چند بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند.
به گزارش ایسنا، طبق اعلام فرابورس، مزایده رسمی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، دیروز در بازار پایه فرابورس آغاز شد تا به طور رسمی ۸۵ درصد از سهام سرخابی‌ها به خریداران جدید واگذار شود. در همین راستا بلوک ۸۵ درصدی استقلال و پرسپولیس معامله شدند.
 قیمت هر سهم استقلال و پرسپولیس چند؟
به گفته معاون واگذاری سهام و دارایی‌های خصوصی‌سازی، برای باشگاه استقلال قیمت هر سهم ۳۰۴۶ ریال با ارزش پایه کل تقریبا 2793 میلیارد تومان در نظر گرفته شد. برای باشگاه پرسپولیس نیز قیمت هر سهم ۳۵۸۰ ریال با ارزش پایه کل تقریبا ۳۲۰۰ میلیارد تومان سهام‌ها معامله شد.
محمود قامت؛ معاون واگذاری سهام و دارایی‌ها سازمان خصوصی‌سازی درباره فرآیند واگذاری استقلال و پرسپولیس تصریح کرد: مقدمات و تشریفات مربوط به انعقاد قرارداد و واریز نقدی انجام و بعد از طی این مراحل  قطعیت معامله در سامانه معاملات فرابورس انجام می‌شود و انتقال سهم بین مالکین قبلی سهام که وزرات ورزش و جوانان است و خریداران فعلی صورت می‌گیرد.
گفتنی است؛ براساس هماهنگی‌های انجام شده، ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و شرکت‌های تابعه آن شامل شرکت‌های پتروشیمی شهید تندگویان، بوعلی، پارس و بندرامام خمینی و همین مقدار از سهام باشگاه پرسپولیس نیز توسط بانک‌های شهر، ملت، تجارت، صادرات، رفاه و اقتصاد نوین انتقال پیدا کرده است.
 جزئیات معامله ۶ هزارمیلیاردی سرخ‌آبی‌ها
به  گزارش خبرگزاری تسنیم، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد درخصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس گفت: 85 درصد سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، دیروز به بخش غیردولتی واگذار شد. با توجه به پایان مهلت AFC مقرر شد که با مشارکت طلبیدن مجموعه‌های اقتصادی یعنی کنسرسیومی از بانک‌های غیردولتی و کنسرسیومی از صنایع پتروشیمی ذیل عنوان پتروشیمی خلیج‌فارس این اتفاق رخ دهد که این اتفاق دیروز صبح در فرابورس ایران محقق شد.
او درخصوص قیمت واگذاری استقلال و پرسپولیس گفت: طبق اطلاعاتی که فرابورس اعلام کرده است؛ ارزش نهائی سهام این دو باشگاه برای استقلال به‌ارزش تقریبی 2800 میلیارد تومان و پرسپولیس به‌ارزش 3200 میلیارد تومان نهائی شد. امیدوار هستیم فردا؛ چهارشنبه و در یک مراسم رسمی قطعی‌سازی انجام شود. وزیر اقتصاد در مورد روند پرداخت پیش‌بینی ‌شده از سوی خریداران اعلام کرد: با توجه به اینکه 10 درصد معامله باید به‌صورت نقدی و 90 درصد دیگر به‌صورت اقساطی انجام شود بخش نقدی قطعی شد و بخش اقساطی براساس بازه‌های شش ماهه توسط کنسرسیوم‌ها پرداخت خواهد شد. وی ادامه داد: تلاش دولت این بود که همزمان با اینکه یک بار برای همیشه موضوع مالکیت را حل می‌کند بحث شفافیت مالی، اقتصادی و مدیریت را هم حل‌وفصل کند. به همین دلیل مقرر شده است تا زمانی که مسئله درآمد پایدار ناشی از حق پخش به سرانجام برسد (که مسئله را به‌شکل اساسی‌تری حل خواهد کرد) جریمه آسیایی را به فرصتی برای اصلاح ساختار مدیریت باشگاه‌ها تبدیل کنیم.
گفتنی است، پرسپولیس در حالی به بانک‌ها واگذار شده که آنها حق بنگاه‌داری ندارند و بهتر بود به مجموعه دیگری واگذار می‌شد. ضمن اینکه محاسبه قیمت این دو باشگاه بر اساس دارایی‌ها و اموال، اشتباه است چرا که ارزش برند این دو باشگاه پرطرفدار کشور، بسیار بالاتر از شرکت‌های دارای اموال و درآمد نجومی است و شاید کمتر شرکتی در ایران، دارای چنین برندهایی باشد.