kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۵۵۰۹
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۴
هدف‌گذاری بانک مرکزی محقق شد

کاهش نرخ رشد نقدینگی به 24/3 درصد در پایان ۱۴۰۲

 

نرخ رشد نقدینگی از 42 و هشت دهم درصد در پایان مهرماه سال ۱۴۰۰ طی یک روند نزولی به 24 و سه دهم درصد در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۲ کاهش یافت.
به گزارش ایبنا، با اقدامات بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی از 42 و هشت دهم درصد در پایان مهرماه سال ۱۴۰۰ طی یک روند نزولی به 24 و سه دهم درصد در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۲ کاهش یافت.
این کاهش چشمگیر نرخ رشد نقدینگی بیانگر توفیق کامل بانک مرکزی در مدیریت رشد نقدینگی، حتی کمتر از میزان هدف‌گذاری تعیین شده ۲۵ درصدی برای پایان سال گذشته است.
براساس گزارش معاونت اقتصادی این بانک، مروری بر تحولات نقدینگی طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که این متغیر طی یک روند نزولی از 40 و شش دهم درصد در پایان سال ۱۳۹۹ و 42 و هشت دهم درصد در پایان مهرماه سال ۱۴۰۰ به 31 و یک دهم درصد در پایان سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.
با تداوم این روند نزولی به 24 و سه دهم درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است که این امر بیانگر توفیق کامل بانک مرکزی در کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها، دستیابی به اهداف کنترل مقداری کل‌های پولی و مدیریت رشد نقدینگی حتی کمتر از میزان هدف‌گذاری تعیین شده ۲۵ درصدی برای پایان سال ۱۴۰۲ است.
بر اساس آمار‌های مقدماتی، حجم نقدینگی در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ به رقم ۷۸۸۰۸ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان اسفندماه ۱۴۰۱ معادل 24 و سه دهم درصد رشد نشان می‌دهد.
گفتنی است دستیابی به رقم رشد نقدینگی 24 و سه دهم درصد در پایان سال ۱۴۰۲، در شرایطی حاصل شده که رقم رشد نقدینگی سالانه زیر ۲۵ درصد، آخرین‌بار در سال ۱۳۹۷ به میزان 23 و یک دهم درصد محقق شده بود.
 هدایت اعتبارات بانکی به سمت تولید
«محمد شیریجیان» معاون اقتصادی بانک مرکزی هم درخصوص تامین مالی بنگاه‌ها اعلام کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف بانک مرکزی تامین مالی بنگاه‌ها از طریق شبکه بانکی است. متاسفانه بیش از ۹۰ درصد از بار تامین مالی کشور بر دوش شبکه بانکی است.
وی افزود: خوشبختانه سال گذشته مصوبات خوبی در سطح شورای پول و اعتبار و هم در دولت داشتیم که امیدوارم بتوانیم زنجیره تولید را با این ابزار‌های تامین مالی زنجیره‌ای تامین مالی کنیم.
معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: این اقدام فواید زیادی دارد و باعث می‌شود منابع بانک‌ها کمتر درگیر شود و لذا خلق نقدینگی درون‌زایی که در این سال‌ها اتفاق می‌افتاد و منجر به تشدید ناترازی بانک‌ها می‌شد بسیار کمتر شود. 
شیریجیان همچنین گفت: ما در بانک مرکزی این را در دستور کار قرار دادیم که در سال ۱۴۰۳ رشد خوبی در تامین مالی بنگاه‌ها با استفاده از ابزار‌های مختلف تامین مالی داشته باشیم. این ابزار‌ها مشخصا تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها را تقویت می‌کنند.
وی همچنین اعلام کرد: بیش از ۶۲ درصد تامین مالی بانک‌ها، برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها است. در تعامل با دولت هستیم که در بسته برنامه جهش تولید که دولت در نظر گرفته، حتماً این بُعد تامین مالی بنگاه‌ها با استفاده از روش‌های تامین مالی زنجیره‌ای دیده شود.
شیریجیان اظهار داشت: به طور خلاصه بانک مرکزی همچنان سیاست کنترل تورم و کنترل نقدینگی را در سال جاری ادامه خواهد داد. هدف‌گذاری رشد ۲۳ درصدی نقدینگی را برای سال جاری در نظر گرفتیم که البته متناسب با اقتضائات و شرایطی که داریم می‌تواند تا حد ۲ واحد درصد هم نوسان داشته باشد.