kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۴۴۶۲
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۳

اتوبوس‌های وارداتی ایران در خطر مصادره ترکیه

 
 
 در حالی ۱۴ روز به پایان سال باقی مانده که سازکار دست و پا گیر 
دولتی مانع از ورود اتوبوس‌های دست ‌دوم اروپایی به کشور شده و خطر مصادره از سوی ترکیه هم وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، تیرماه امسال شهریار افندی‌زاده؛ رئیس وقت سازمان راهداری از انجام اقدامات لازم برای واردات دو هزار دستگاه اتوبوس ویژه ایام اربعین 1402 خبر داده و گفته بود: با همکاری وزارت صمت و سایر دستگاه‌ها اقدامات لازم درخصوص اجرای مصوبه هیئت دولت مورخ 07/03/1402 با موضوع واردات اتوبوس بین‌شهری با کارکرد تا پنج سال در حال انجام است. با این‌حال در فاصله کمتر از دو هفته تا پایان سال، روند واردات اتوبوس به واسطه کم‌کاری سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط بسیار کُند پیش‌ می‌رود.
جعفرزاده؛ مدیرعامل شرکت واردکننده اتوبوس گفت:‌ طرح واردات اتوبوس برای شرکت‌های مسافربری بوده است. آنها پیگیری‌های زیادی انجام داده و یکی از شرکت‌ها، تقاضای 700 دستگاه اتوبوس داده بود.
وی تأکید کرد: واردات اتوبوس زمینگیر شده است. شرکت‌های بازرگانی از طرح واردات اتوبوس استقبال نکرده‌اند. شرکت ما با مصیبت یک ثبت سفارش اتوبوس از ظرفیت کامیون را انجام دادیم. به سازمان راهداری یادآور شدیم که طرح واردات بر اساس نداشتن سقف ارزی باشد چراکه اتوبوس ضرورت کشور است. اما کسی پاسخگو نبوده است.
اتوبوس‌ها در پشت مرز
مدیرعامل شرکت واردکننده اتوبوس با یادآوری این‌که اتوبوس‌ها را تا پشت مرز ایران و ترکیه آوردیم، ‌افزود: ترکیه اعلام کرد که اتوبوس‌ها مدت طولانی در مرز باقیمانده است و می‌خواست آنها را مصادره کند. با هزار و یک مصیبت یک دستگاه اتوبوس را به داخل ایران وارد کردیم اما تخصیص ارز نداشت و تا امروز هم ندارد. این در حالی است که برای شب عید به اتوبوس نیاز داریم.  جعفرزاده تصریح کرد: در زمان حاضر 265 اتوبوس داخل اروپا خریداری کرده‌ایم و به ناچار اتوبوس‌هایی (44 دستگاه) را هم که به مرز ترکیه آورده بودیم از بیم مصادره شدن توسط ترکیه به اروپا بازگرداندیم.‌ یک دستگاه اتوبوس هم در گمرک ارومیه است و هفته‌هاست که تخصیص ارز آن صورت نگرفته است. نمی‌توانیم آن را ترخیص کنیم.
وی با یادآوری این‌که هیچ ارگانی تا امروز پیگیر واردات اتوبوس نبوده است، افزود: این اتوبوس‌ها قرار است برای حمل‌ونقل مسافری کشور مورد استفاده قرار گیرد. می‌خواهند اتوبوس چینی وارد کنند؛ آیا این اتوبوس استحکام اتوبوس‌های مدل 2023 میلادی را دارد. به‌عنوان نمونه یک اتوبوس اسکانیا که 87 هزار کیلومتر کارکرد دارد؛ یعنی در حد صفر است.
مدیرعامل شرکت واردکننده اتوبوس گفت: از مسئولان ذی‌ربط می‌خواهیم در فاصله حدود دو هفته مانده به پایان سال از ظرفیت قانون بودجه استفاده کرده و شرایط واردات اتوبوس به کشور را فراهم کنند تا در ایام نوروز 1403 بخشی از نیازهای این بخش را تأمین کنیم.