kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۲۸۱۸
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۴
ثبت‌نام آزمون استخدامی مربی امور تربیتی، تربیت بدنی، سلامت و مشاوره آغاز شد

ابهام در فراخوان جذب مربیان پرورشی

ثبت‌نام در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش برای جذب ۱۹هزار و ۱۷۹ نفر مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی تربیت بدنی و سلامت و مشاور تخصصی، آغاز شد.

 

سرویس اجتماعی-

به گزارش روابط عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور، مدیرکل دفتر هماهنگی و پیگیری این سازمان با اعلام اینکه دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی به منظور انتشار به مرکز آزمون جهاد دانشگاهی ابلاغ شده است، گفت: متقاضیان از روز دوشنبه مورخ ۱۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ تا پایان وقت اداری روز ۲۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ مهلت دارند که با مراجعه به نشانی اینترنتی hrtc.ir در این آزمون ثبت‌نام کنند.
این آزمون براساس مجوز صادره از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور، در اجرای ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و بنا بر مفاد دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام19 هزار و ۱۷۹ نفر مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی تربیتی بدنی و سلامت و مشاور تخصصی، از طریق مرکز آزمون جهاد دانشگاهی پس از ثبت‌نام متقاضیان در مهلت مقرر، برگزار می‌شود.
این آزمون ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.
یک ابهام بزرگ
به گزارش کیهان، در شرایطی که در سال‌های اخیر کمبود شدید مربی پرورشی و تربیتی یکی از نگرانی‌ها در حوزه آموزش و پرورش بوده است، باید برگزاری آزمون استخدام و جذب بخشی از این نیاز را به فال نیک گرفت اما با نگاهی به دفترچه منتشر شده و رشته‌های مجاز برای شرکت در آزمون جذب مربی تربیتی با یک سؤال جدی و ابهامی قابل تامل رو‌به‌رو می‌شویم.
در دفترچه منتشر شده در قسمت رشته‌های تحصیلی مجاز برای شرکت در آزمون مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره و مربی تربیت بدنی و سلامت، رشته‌هایی مجاز به شرکت در این آزمون شده‌اند که هیچ سنخیتی با فضای کاری این رشته شغل مهم ندارند. بخش تربیت‌‌بدنی و سلامت جای خود که آن نیز حتما نیازمند جذب نیروهای متخصص و رشته‌های مرتبط است اما سؤال اینجاست که چطور ممکن است برای جذب نیروهای مورد نیاز شغل مربی تربیتی و پرورشی فارغ‌التحصیلان انواع و اقسام رشته‌های مختلف فنی و صنعتی و... از اقیانوس‌شناسی تا الکترونیک، از عمران تا جوشکاری، از فیزیک تا شیمی و... مجاز شمرده شده باشند؟! آیا مسئولان جذب و برگزاری آزمون مطمئن هستند که دچار اشتباه نشده‌اند؟ آیا واقعا متوجه اهمیت تخصص و مهارت برای انجام وظیفه در شغل مهم و اثرگذار مربی تربیتی و پرورشی هستند؟ آیا فراخوان دهها برابر از رشته‌های نامرتبط در این حوزه هدف خاصی دارد؟
آموزش و پرورش: ما نبودیم
پیگیری خبرنگار کیهان از سخنگوی آموزش و پرورش در این خصوص به این پاسخ کوتاه منتهی شد که «برگزار‌کننده این آزمون سازمان امور اداری و استخدامی است و باید از مسئولان این سازمان پیگیر شوید».
هرچند پیگیری ما از مسئولان سازمان امور اداری و استخدامی فقط با صدای بوق تلفن رو‌به‌رو شد و موفق به ارتباط با آنها نشدیم اما سؤال اینجاست که مگر می‌شود آموزش و پرورش درخصوص شرایط جذب نیروهای مورد نیاز خود دخالتی نداشته باشد؟ اگر سازمان اداری و استخدامی مسئول این آزمون و فراخوان متقاضیان است با چه توجیه و منطقی برای شغل مهم و اثرگذاری چون مربی تربیتی که سال‌هاست کمبود نیرو در آن موجب خسارت شده است تا این حد بی‌منطق و سرسری رفتار کرده است؟
مگر نه اینکه یکی از معضلات امروز درخصوص نظام آموزشی، ضعف امور تربیتی و پرورشی و عدم ارتباط صحیح مورد انتظار با نوجوانان و دانش‌آموزانی است که از همه سو مورد هجمه فرهنگی و فکری دشمن قرار گرفته‌اند؛ پس چرا اکنون که فرصتی برای جذب نیروهای متخصص، دلسوز، کارآمد و اثرگذار برای پر کردن این ضعف فراهم شده است تا این اندازه شاهد رفتار غیرحرفه‌ای از متولیان این آزمون هستیم؟
آیا نگاه به این آزمون کاریابی فارغ‌التحصیلان بیکار رشته‌های مختلف است یا جذب نیروی توانمند و متخصص برای فعالیت تربیتی و پرورشی در مدارس؟
آیا برای همه مشاغل این قدر بی‌توجهی به تخصص رخ می‌دهد یا دیواری کوتاه‌تر از امور تربیتی و پرورشی پیدا نشده است؟
بهتر است مسئولان آموزش و پرورش و سازمان امور اداری و استخدامی تا فرصت هست نسبت به اصلاح این رویه غلط اقدام نمایند.
کیهان پذیرای توضیحات مسئولان و همچنان پیگیر این رفتار اشتباه است.