kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۱۹۴۵
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۶
وزیر آموزش و پرورش در همایش تعالی تعاملات خانواده و مدرسه:

بهترین معلمان را به مدارس دولتی می‌فرستیم

 
وزیر آموزش و پرورش در نخستین همایش بین‌المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه گفت: بهترین معلمان را از طریق آزمون‌های سفت و سخت استخدامی به مدارس دولتی می‌فرستیم.
به گزارش ایسنا، رضامراد صحرایی در نخستین همایش بین‌المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه، چالش‌ها، الگوها و راهبردها که با حضور انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: دو مدرسه یکی غیردولتی و دیگری دولتی که هر دو در یک خیابان هستند را در نظر بگیرید، در سرجمع باید گفت ساختمان مدارس دولتی به مراتب از مدارس غیردولتی بهتر است البته موارد استثنا هم وجود 
دارد.
وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر ۶۰۰۰ مدرسه دولتی با الگوی معماری اسلامی و ایرانی تحویل مردم داده شده است، ادامه داد: ما بهترین معلمان را از طریق آزمون‌های سفت و سخت استخدامی به مدارس دولتی می‌فرستیم. بهترین‌ها را مدیر مدرسه دولتی می‌کنیم اما چگونه است که عملکرد مدرسه غیردولتی در مواردی بهتر از مدرسه دولتی است؟ طبق آنچه شواهد نشان می‌دهد باید گفت این امر به دو مورد بر می‌گردد؛ یکی اختیارات مدرسه و ایجاد یک نظام انگیزشی که درون مدارس غیردولتی ایجاد شده و دیگری مشارکت خانواده در مدرسه است. البته مورد دوم مهم‌تر است.
دانش‌آموزان از عوامل ارزشیابی معلمان
 خواهند بود
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال آینده نقش دانش‌آموزان در نظام ارزشیابی دیده می‌شود و دانش‌آموزان یکی از عوامل ارزشیابی معلمان خواهند بود، توضیح داد: استقرار ساز و کاری برای ارزیابی معمان توسط خانواده‌ها از ضروریات امروز است. ما هیچ چیزی در اسناد خود کم نداریم. امروز نباید دنبال اجرای سند تحول بنیادین در جداول بودجه بگردیم، چراکه دلیل عدم اجرای سند تحول بنیادین، هماهنگ نشدن دستگاه‌های مجری سند است.
صحرایی ادامه داد: امروز مدارس در نبردی با آموزه‌هایی نه تنها غیردینی بلکه غیرانسانی هستند. مدرسه قوی تضمین‌کننده ایران قوی است. هر پیشرفتی در هر ساحتی مگر با آموزش و پرورش قوی ممکن نیست. امروز ما ۳هزار معلم داریم که با ایل کوچ می‌کنند و جاهایی می‌روند که امواج رادیو و نور برق نرفته است. برای این معلم و فهم این مطلب که معلم بداند بدون خانواده نمی‌تواند ماموریت خود را تمام کند، باید اقداماتی انجام داد. از این رو نیاز به برخورد غیر سیاسی با پدیده‌های تعلیم و تربیت داریم.
هدف سند ۲۰۳۰ گسست «خانواده» بود
انسیه خزعلی نیز در این همایش، اظهار داشت: هدف اجرای سند ۲۰۳۰ در وهله اول گسست خانواده بود از این رو جای تقدیر بی‌حد و حصر از رهبر انقلاب وجود دارد. همان‌طور که امام خمینی(ره) در برابر کاپیتولاسیون ایستادند و اجازه ندادند دیگران آقایی کنند، رهبری نیز محکم گفتند نیاز به اجرای سندهایی که از غرب دیکته می‌شود نداریم چراکه خودمان اسناد داریم‌.
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری با بیان اینکه هجمه‌ها، تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی در فضای مجازی و بخش‌های خصوصی در راستای ترویج فرهنگی که در خود غرب به بن بست رسیده است، انجام می‌شود، توضیح داد: در مدارس غربی والدین پشت در مدارس، نسبت به شیوه آموزش و پرورش فرزندان و مطالبی که به خورد بچه‌ها داده می‌شود و ذهنیت آنها را دستخوش تغییر می‌کند، معترض هستند. قرار بود این فرهنگ در جامعه ما رسوخ پیدا کند. سند ۲۰۳۰ برای اجرا ابلاغ شد اما رهبری مانع اجرای آن شدند تا این تسلط فرهنگی از غرب به ایران سرازیر نشود. وی بروز مشکلات رفتاری، تعارض و ناهماهنگی بین اولیاء و مربیان را از جمله مسائلی عنوان کرد که با آن مواجه‌ایم و خاطر نشان کرد: این امر موجب اختلال رفتاری در دانش‌آموزان می‌شود، از این رو شناخت انتظارات والدین از مدرسه و شناخت انتظارات مدرسه از والدین اولین گامی است که در تقسیم وظایف باید انجام گیرد. باید بعد تاثیرگذاری و مشارکت والدین بیشتر شود و طوری نباشد که والدین فقط در بحث اقتصادی مشارکت داشته باشند بلکه والدین باید در مسائل تربیتی بیشتر شریک مدرسه باشند.