کد خبر: ۲۸۰۰۱۷
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹
کیهان بررسی می‌کند

تأکید وزارت کشور و مدیریت شهری بر سپردن مدیریت تاکسی‌های اینترنتی به شهرداری‌ها

طبق گفته‌های مسئولان در روزهای اخیر، به نظر می‌رسد عزم جدی در کنترل و مدیریت بهتر تاکسی‌های اینترنتی به راه افتاده  است.
 
سرویس اجتماعی-
به گزارش کیهان، یکی از پرکاربردترین خدماتی که امروز در سطح شهرها به شهروندان ارائه می‌شود، خدمات تاکسی‌های اینترنتی است که طبق آمارهای مخلتلف چند میلیون راننده در تهران و سایر شهرها به واسطه این پلتفرم به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند. با این حال، با وجود در دسترس بودن این بستر خدماتی و اقبال گسترده مردم به آن، از آنجایی که تاکسی‌های اینترنتی مستقیماً با حقوق عامه در ارتباط هستند و ضمناً گلایه‌هایی از سوی رانندگان مبنی بر تعلق نگرفتن سهمیه سوخت و یا از سوی مسافران مبنی بر شناور بودن قیمت‌گذاری مسیرهای مختلف شده است، مسئولان مدیریت شهری و وزارت کشور مدت‌هاست در رابطه با مدیریت این پلتفرم‌ها، اظهارنظرهایی می‌کنند که در هفته‌های اخیر نیز جدی‌تر شده است.
در این ارتباط، روز دوشنبه وزیر کشور متولی اصلی تاکسی‌های اینترنتی را شهرداری‌ها عنوان کرد. احمد وحیدی گفت: «باید وقتی یک تاکسی قرار است در شهر تردد کند، اتحادیه مربوط به آن در شهر باید باشد و بایستی جریان هماهنگی آن مشخص شود. ما در این قضیه شهرداری را به عنوان مسئول ساماندهی حمل‌ونقل درون‌شهری می‌دانیم. ساماندهی حمل‌ونقل درون‌شهری یکی از تکالیف شهرداری‌ها است و این حوزه نیز مربوط به شهرداری‌ها است.»
از سوی دیگر مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز که از مدت‌های قبل همواره بر لزوم کنترل تاکسی‌های اینترنتی توسط مدیریت شهری تاکید می‌کرد، روز سه‌شنبه در حاشیه شورای شهر تهران گفت: «متن قانون تاکسی‌های اینترنتی این است که شهرداری باید کرایه‌ها را تنظیم کند که البته امیدواریم با همکاری تاکسی‌های اینترنتی این مهم حاصل شود.»
تاکید وزیر کشور و رئیس شورای شهر تهران مبنی بر مدیریت تاکسی‌های اینترنتی توسط شهرداری در حالی مطرح شد که دیروز، علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در این مورد به خبرنگاران گفت: «در نرخ‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی اختلاف‌نظر بر صدور مجوزهاست که از وزارت صمت مجوز بگیرند و یا 
بر اساس قانون از شهرداری؛ بنده موضوع را در هیئت دولت مطرح کردم و قرار شد کمیته‌ای شکل بگیرد که بنده نیز عضو آن هستم.»
 اهمیت قرارگرفتن تاکسی‌های اینترنتی
 زیر نظر شهرداری‌ها
در این رابطه نایب‌رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با کیهان اظهار داشت: «موضوعاتی از این دست که به حقوق مردم مربوط می‌شود، نباید مختص یک مجموعه خاص شود تا آن مجموعه با دامپینگ(قیمت‌شکنی) و اقدامات دیگر، عملاً نرخ‌گذاری را در دست خودش بگیرد. نکته دیگر آن که ساماندهی این تاکسی‌ها مسئله مهمی است، شهر باید امور خود را منظم کند تا هم از این مجموعه‌ها حمایت و پشتیبانی شده و هم توقعاتی که مردم در جهت دریافت خدمت مناسب دارند، برآورده شود، ضمناً برای امنیت شهروندان باید آن مجموعه کنترل شود؛ شهروندان به این بسترهای اینترنتی اعتماد می‌کنند، در حالی که این خودروها برخلاف تاکسیرانی که توسط شهرداری کنترل می‌شوند، توسط شرکت مربوطه کنترل می‌شوند.»
پرویز سروری درباره خبر شهردار تهران مبنی بر تشکیل کمیته‌ای در هیئت دولت برای مجوزدهی به تاکسی‌های اینترنتی نیز گفت: «طبیعتاً طبق نظر وزیر کشور و جمع‌بندی دولت، تاکسی‌های اینترنتی باید زیر نظر شهرداری قرار بگیرند. شهرداری‌ها سال‌های متمادی است که با موضوع تاکسیرانی آشنا هستند و موجبات ارائه خدمت بهتری به مردم و شهروندان را فراهم خواهند کرد.»