kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۸۵۲۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۶
نسبت به سال گذشته

تولید خودروی سنگین در کشور 26 درصد افزایش یافته است

 

بررسی آمارهای دفتر صنایع خودرو وزارت صمت حاکی از آن است که تولید خودروی سنگین در هشت ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26 درصد رشد داشته است.
به گزارش فارس، آمارهای دفتر صنایع خودرو وزارت صمت حاکی از آن است که در هشت ماهه ابتدای سال گذشته تولید خودروی سنگین (کامیونت، کامیون و کشنده) در بخش‌های خصوصی و دولتی 19 هزار و 606 دستگاه بوده است. در هشت ماهه امسال هم 24 هزار و 763 دستگاه خودروی سنگین در بخش‌های خصوصی و دولتی تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26 درصد رشد داشته است.همچنین در آبان ماه سال گذشته 3523 دستگاه و در آبان ماه امسال 3052 دستگاه خودروی سنگین تولید شده است.
همچنین براساس آمار وزارت صمت در هشت ماهه ابتدای سال گذشته تولید خودروی سنگین (کامیونت، کامیون و کشنده) در بخش خصوصی 10 هزار و 410 دستگاه و در هشت ماهه ابتدای امسال 16 هزار و 106 دستگاه بوده است. بر این اساس تولید خودرو سنگین در بخش خصوصی امسال 55 درصد افزایش یافته است. البته تولید خودروی سنگین در بخش خصوصی در آبان امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته، سه درصد کاهش داشته است.
بر اساس آمارهای دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، تولید خودروی سنگین در سال 1401 در مجموع 19 هزار و 606 دستگاه و در سال 1400 در مجموع 7065 دستگاه بوده است. همچنین در سال 1399 در مجموع 3179 دستگاه خودرو سنگین و در سال 1398 در مجموع 1948 دستگاه خودروی سنگین تولید شده است.
بر این اساس رشد تولید خودروهای سنگین در سال 1402 نسبت به سال 1400 در مجموع 251 درصد و نسبت به سال 1399 در مجموع 679 درصد و نسبت به سال 1398 در مجموع 117 درصد بوده است.
وضعیت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل باری
ناوگان حمل‌ونقل باری و مسافری کشور، در راستای فعال‌سازی حداکثری کریدورهای کشور، نیاز به افزایش و نوسازی دارد. در این زمینه، «مهران سالاریه»؛ رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد، گفت: طبق مصوبه قانونی واردکنندگان خودروهای سنگین کشنده ملزم هستند به ازای واردات هر خودرو، یک خودروی فرسوده را اسقاط و از رده کاری خارج کنند اما با توجه به هزینه‌های سنگین متحمل بر مالکان خودرو، تصمیم بر این شد که واردکنندگان به ازای واردات دو خودرو، گواهی اسقاط یک خودرو را صادر کنند. ضمن اینکه در این روند ضمن نوسازی مناسب، شرایط اقتصادی مالکان خودروهای قدیمی را نیز در نظر می‌گیریم.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده با اشاره به مشکلات پیش روی اسقاط خودروهای سنگین و جایگزینی آنها، توضیح داد: متولیان اصلی خودروهای سنگین وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور هستند که باید با ارائه طرح به ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده مبادرت به ساماندهی در این حوزه کنند. ضمن اینکه اجرای این امر نیازمند ارائه تسهیلات و یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم توسط دولت است.
سالاریه با اشاره به اسقاط 30 هزار دستگاه خودرو فرسوده در نیمه نخست امسال، گفت: خودروسازان مکلف هستند در ازای تولید و شماره‌گذاری هر خودرو، یک گواهی اسقاط صادر کنند. اکنون با توجه به تیراژ خودروهای تولید شده، میزان خودروهای اسقاط شده قابل قبول نیست و کفاف نیاز جامعه را نمی‌دهد.