kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۸۴۸۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵
کنعانی: 

گزارش سالانه تروریسم وزارت خارجه آمریکا فاقد اعتبار و وجاهت بین‌المللی است

سخنگوی وزارت امور خارجه گزارش سالانه تروریسم وزارت خارجه آمریکا را فاقد اعتبار و وجاهت بین‌المللی خواند و ضمن محکوم کردن حمایت‌های آمریکا از تروریسم گفت: به تلاش برای افشا‌سازی نفاق آشکار واشنگتن در این خصوص ادامه می‌دهیم.
 
 
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه ۱۱ آذر ماه به گزارش سالانه تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا واکنش نشان داد.
وی گزارش‌های سالانه کشوری آمریکا در مورد تروریسم که با دستورکار تهدیدانگاری کشورهای غیرهمسو و یا مخالف این کشور تدوین می‌شود را فاقد اعتبار و وجاهت بین‌المللی خواند و گفت که این گزارش‌های تغییری در واقعیات مربوط به تلاش‌های واقعى کشورها براى مقابله جدی با تروریسم ایجاد نمی‌کند.
به گزارش فارس، وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در گزارش سالانه تروریسم مربوط به سال ۲۰۲۲ که روز پنج‌شنبه نهم آذر ماه ۱۴۰۲ منتشر شد «ایران را بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان و تسهیل‌کننده فعالیت‌های تروریستی» خوانده است.
 سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این خصوص خاطرنشان کرد: اکنون بعد از گذشت ٢٠ سال از انتشار این قبیل گزارش‌های یکسویه و جهت‌دار، جامعه بین‌المللی و افکار عمومی جهان در موقعیت بهترى براى درک و قضاوت رفتار و اقدامات دوگانه دولت آمریکا در برخورد با پدیده شوم تروریسم قرار دارد. وی تصریح کرد که آمریکا نمى‌تواند با قلب واقعیات و روایت سازى غلط، اقدامات مشروع جنبش مقاومت در منطقه برای مقابله با اشغالگری که از نظر بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است را با برچسب‌هاى دروغین تروریسم زیر سؤال ببرد. 
کنعانی اضافه کرد: بر همگان روشن است که دولت آمریکا متهم اصلی در تشکیل، آموزش، تجهیز و هدایت تروریست‌های داعش است و اخیرا نیز با حمایت همه‌جانبه از تروریسم دولتى رژیم اسرائیل و در اختیار قراردادن انواع بمب‌ها و تسلیحات مرگبار به این رژیم تروریستی و با ممانعت و وتوی مکرر قطعنامه‌هاى توقف بمباران‌های غزه در شوراى امنیت سازمان ملل، در کشتار وحشیانه بیش از ۱۵ هزار غیرنظامی و زن و کودک در غزه، شریک اصلى جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی فلسطینی‌ها بوده است.
به گزارش فارس، در این گزارشی که ایران آن را فاقد وجاهت بین‌المللی می‌خواند، آمریکا مدعی شده که ایران از اقدامات تروریستی در منطقه از طریق گروه‌های نیابتی حمایت کرده و ادعاهایی نیز علیه سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات مطرح شده است. طرح این ادعاها در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها اعلام کرده که هیچ گروه نیابتی در منطقه ندارد. 
در همین زمینه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه اخیرا در گفت‌وگویی با شبکه سی.بی.اس درباره حملات اخیر به پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق اظهار داشت: گروه‌هایی که در عراق و سوریه علیه منافع آمریکا اقدام کرده‌اند، خود تصمیم گرفته‌اند و بر اساس جمع‌بندی و تصمیمات خود اقدام کرده‌اند... اما در مورد این که چرا این گروه‌ها علیه آمریکا عمل می‌کنند، مثلاً در عراق این کشور سال‌ها تحت اشغال نظامیان آمریکا بود. در دوره اشغال آمریکا بیش از یک میلیون و صد هزار عراقی کشته شدند. گروه‌هایی برای مبارزه با داعش در عراق بسیج شدند. همین طور در سوریه برای مبارزه با داعش بسیج شدند. خوب آنها اکنون خود تصمیماتی را می‌گیرند و عمل می‌کنند. 
ناصر کنعانی در ادامه به ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی که در گزارش تروریسم آمریکا نیز به آن اشاره شده پرداخت و افزود: دولت آمریکا با اذعان به دست داشتن مقامات سابق این کشور در ترور شهید سلیمانی، همچنان از مسئولیت خود در پاسخگویی و نیز به عدالت سپردن جنایتکاران دخیل در این جنایت فرار می‌کند و به طور شرم‌آوری خود را در جایگاه مدعی قرار می‌دهد.
این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت که دولت آمریکا با تسهیل تردد، ارتباط گرفتن، تامین مالى و پناه دادن تروریست‌ها و ایجاد بهشت امن برای رهبران تروریست فرقه منافقین و دیگر گروهک‌های تروریستی و خرابکار برای پیشبرد برنامه‌هاى سیاست خارجی خود، رسما به استفاده ابزاری از تروریسم متوسل شده و همچنان به ریاکاری خود در این زمینه ادامه می‌دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن اقدامات حمایتی آمریکا از تروریسم، به تلاش خود برای افشا‌سازی نفاق آشکار دولت آمریکا درخصوص تروریسم ادامه خواهد داد. 
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اخیرا نیز در نشست هفتگی با خبرنگاران تصریح کرده بود که گروه‌های مقاومت در منطقه تحت امر ایران نیستند که از ایران فرمان بگیرند و ایران در منطقه گروه‌های وکالتی ندارد که به آنها دستور بدهد.
کنعانی: رسوایی بزرگ اخلاقی دیگری برای آمریکا رقم خورد
رژیم صهیونیستی روز جمعه دهم آذرماه و پس از آتش‌بس موقت که چند بار تمدید شد، دور جدید حملاتش به غزه را از سر گرفت که بر اثر آن حدود 
۲۰۰ نفر شهید و نزدیک به ۶۰۰ تن دیگر در طی یک روز مجروح شدند.
براساس آخرین آمار وزارت بهداشت غزه روز جمعه حملات رژیم صهیونیستی، ۱۷۸ نفر شهید و ۵۸۹ نفر نیز مجروح شده‌اند.
در همین خصوص سخنگوی وزارت امور خارجه ناصر کنعانی که روز جمعه به از سرگیری حملات صهیونیست‌ها علیه غزه واکنش نشان داده بود، عنوان کرد: حدود ۲۰۰ شهید و ۶۰۰ زخمی نتیجه ۲۴ حملات نظامی وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه پس از اقدام رژیم در پایان دادن به آتش‌بس هفت روزه است. حملاتی که مجددا با چراغ سبز آمریکا آغاز شده تا بر جنایت هولناک کشتار بیش از ۱۶ هزار فلسطینی طی ۴۸ روز، فهرست بلند دیگری از جنایات جنگی، کودک‌کشی و نسل‌کشی اضافه شود.
وی در شبکه اجتماعی ایکس در این خصوص نوشت: این یک رسوایی بزرگ اخلاقی برای دولت آمریکاست و چهره حقیقی حقوق بشر آمریکایی را به جهانیان نشان داده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه روز جمعه در واکنش به این حملات گفته بود: نقض آتش‌بس و آغاز دوباره تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه ‎غزه دقایقی قبل از خروج آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از سرزمین‌های اشغالی صورت گرفت و باز هم غیرنظامیان، کودکان و زنان قربانیان اصلی حملات جنایتکارانه نظامیان رژیم صهیونیستی هستند. 
وی افزود: خون‌آشامان صهیونیست پس از کشتار بیش از ۱۵ هزار فلسطینی، دور جدید کشتار خود را در سایه ادامه حمایت دولت آمریکا آغاز کرده‌اند.
توصیه کنعانی به ۳ کشور اروپایی: 
از طرح ادعاهایی که کمکی به 
تعاملات ایران و اروپا نمی‌کند، بپرهیزید
سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس درباره موشک فتاح ۲ بیانیه‌ای صادر کردند که واکنش جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت.
فرانسه، انگلیس و آلمان در این بیانیه‌ رونمایی از موشک ‌هایپرسونیک فتاح ۲  که اخیرا انجام شد را محکوم کردند. در این بیانیه ادعا شده که جمهوری اسلامی ایران، علی‌رغم درخواست‌های مکرر بین‌المللی برای توقف برنامه موشکی خود و بعد از سال‌ها بی‌اعتنایی به محدودیت‌های سازمان ملل، همچنان به توسعه برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد. در همین خصوص سخنگوی وزارت امور خارجه ناصر کنعانی روز جمعه دهم آذرماه در واکنش به مفاد مندرج در بیانیه ‌این سه کشور درخصوص موشک فتاح ۲، این بیانیه را گمراه‌کننده، فاقد هرگونه مبنای حقوقی و دارای اهداف و انگیزه‌های خاص سیاسی خواند. وی با اشاره به پایان همه محدودیت‌های موشکی‌ جمهوری اسلامی ایران در سطح شورای امنیت از ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲، ادعاهای مطروحه در این بیانیه را غیرقابل قبول و فاقد هرگونه مبنای حقوقی برشمرد. به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها تأکید کرده که برنامه‌های موشکی و فضائی‌اش خارج از محدوده و صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵) و پیوست‌های آن است. ناصر کنعانی در ادامه توسعه و تقویت توانمندی متعارف موشکی‌ جمهوری اسلامی ایران ‌را با هدف بازدارندگی و براساس نیازهای دفاعی کشور خواند. به گزارش فارس، در جریان بازدید فرمانده کل قوا از آخرین دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از «موشک‌ هایپرسونیک فتاح ۲»، سامانه پدافندی متحرک «مهران» و سامانه ارتقایافته «۹ دی» و همچنین پهپاد «شاهد ۱۴۷» رونمایی شد. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به این بیانیه مداخله‌جویانه گفت که اتهام‌زنی بی‌پایه برخی طرف‌ها، تاثیری بر حقوق و اقدامات مشروع جمهوری اسلامی ایران در حوزه دفاعی ندارد. کنعانی در پایان به سه کشور اروپایی توصیه کرد از طرح ادعاهایی که هیچ کمکی به تعاملات ایران و اروپا نمی‌کند، بپرهیزند.