kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۸۲۷۵
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی عنوان کرد

علت اصلی آلودگی شهرها خودروهاست نه مازوت‌سوزی

 
گروه اقتصاد: 
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در هیچ شهری مازوت‌سوزی نداریم و معضل حمل‌ونقل و خودروها متهم اصلی آلودگی هستند.
به گزارش کیهان، «جعفر سالاری‌نسب» روزگذشته در نشستی خبری درباره مازوت‌سوزی (استفاده از نفت کوره) در پایتخت عنوان کرد: در تهران و البرز به هیچ عنوان مازوت‌سوزی نداریم. نه تنها در تهران بلکه در سایر کلان‌شهرها هم مصرف نفت‌کوره نداریم. صنایع عمده کشور، گاز و نفت‌گاز (گازوئیل) مصرف می‌کنند و نفت‌کوره مصرف نمی‌کنند. نفت‌کوره یا همان مازوت از بندر ماهشهر و بندرعباس صادر می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، افزود: نیروگاه‌های تهران پارسال و سال قبل از آن نیز از نفت‌کوره استفاده نکردند و برای زمستان امسال هم از آن استفاده نخواهند کرد. رئیس سازمان محیط زیست هم اخیرا حرف ما در این خصوص را تایید کرد. متهم اصلی آلودگی خودروهای پرمصرف هستند و باید به وضعیت حمل‌ونقل رسیدگی کرد.
وی با تاکید بر اینکه گازوئیل در همه کلان‌شهرها دارای استاندارد یورو چهار است، گفت: گازوئیل با گوگرد بالا به هیچ‌وجه توزیع نمی‌شود و گوگرد آن زیر ۱۰ پی‌پی‌اِم (ppm) و تولید آن بیش از نیاز کشور است. 
سالاری‌نسب گفت: بیش از 80 درصد سوخت نیروگاه‌ها، گاز طبیعی است. برخی از نیروگاه‌ها با توجه به افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، نفت‌گاز یا همان گازوئیل دارای استاندارد یورو استفاده می‌کنند. میزان مصرف گازوئیل نیروگاه‌ها بستگی به میزان ناترازی گاز دارد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، تصریح کرد: نمونه‌برداری از پالایشگاه‌ها و جایگاه‌ها مشخص می‌کند که بنزین توزیع‌شده استاندارد یورو با اکتان ۹۲ دارد و کیفیت آن تقریباً با بنزین سوپر یکسان است. خود من همیشه به جای بنزین سوپر از بنزین یورو استفاده می‌کنم. بنزین یورو تولیدی کشور از نظر کیفیت هیچ تفاوتی با بنزین سوپر ندارد.
 روزانه 300 میلیون لیتر سوخت جابه‌جا می‌کنیم
سالاری‌نسب همچنین در پاسخ به این پرسش کیهان که میزان جابه‌جایی روزانه فراورده‌های نفتی چقدر است، گفت: روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین توزیع می‌کنیم. امسال مصرف بنزین در مقایسه با سال گذشته ۱۳ درصد هم افزایش یافت. با این وجود بنزین روزانه کشور را تامین کردیم و روزانه ۳۰۰ میلیون لیتر سوخت در کشور جابه‌جا می‌کنیم. 
وی در پاسخ به این سؤال که ذخیره بنزین در چه وضعیتی است، ادامه داد: با وجود تحریم بودن همه پالایشگاه‌ها و افزایش مصرف بنزین، ذخایر بنزین در بهترین وضعیت ممکن است. پالایشگاه اراک، تهران، اصفهان و تبریز به اندازه کافی بنزین تولید می‌کنند. نباید وضعیت به این شکل باشد که پالایشگاه‌ها با فشار زیاد روزانه این حجم بنزین تولید و خودروسازان هم همچنان خودرو پرمصرف روانه بازار کنند. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، با اشاره به اینکه چهار تا پنج درصد مردم از گاز خانگی برخوردار نیستند، گفت: دولت سوخت را به صورت یارانه‌ای در اختیار مردم قرار می‌دهد. برای پخت‌وپز به آن‌ها گاز مایع و برای گرمایش هم نفت سفید می‌دهیم و آن‌ها از طریق ثبت‌نام در سامانه «سدف» سهمیه خود را تحویل می‌گیرند.
وی تأکید کرد: گاز مایع برای آن دسته از مردم که به گاز خانگی دسترسی ندارند، کیلویی ۲۳۰ تومان است و تعیین نرخ برعهده شرکت پخش نیست. سازمان حمایت از مصرف‌کننده قیمت بالاتری تعیین کرده بود ولی ما با همان قیمت قدیمی و پایین‌تر به مردم می‌دهیم. یعنی نرخ یارانه‌ای گاز مایع تغییری نکرده و همان نرخ قدیم است. الان این دسته از مردم یک کپسول بزرگ 11 کیلویی گاز مایع را می‌توانند فقط به قیمت 2537 تومان خریداری کنند.
 پایان صف انتظار برای کارت سوخت
سالاری‌نسب با اشاره به اینکه صف انتظار کارت سوخت نیز برچیده شد و مشکلی برای صدور کارت سوخت نداریم، گفت: در حال حاضر هیچ فردی در صف انتظار برای ثبت درخواست صدور کارت سوخت قرار ندارد و هر فردی اقدام به ثبت درخواست صدور کارت سوخت می‌کند، 48 ساعت بعد اطلاعات وی برای صدور کارت سوخت ارسال می‌شود.
وی افزود: اکنون کل فرآیند صدور کارت سوخت از زمان ثبت درخواست تا رسیدن کارت به دست متقاضی یک‌ماه زمان می‌برد. با راه‌اندازی سامانه برخط، این زمان به 10 روز کاهش خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ادامه داد: هم اکنون روزانه 15 هزار نفر درخواست صدور کارت سوخت اعم از کارت المثنی و نوشماره می‌کنند. درحالی که ظرفیت ایجادشده برای صدور 45 هزار کارت سوخت در روز است. 
سالاری‌نسب با اشاره به وجود حدود 450 هزار کارت سوخت در باجه‌های معطله پست در ماه‌های ابتدائی سال جاری، گفت: این تعداد کارت با مراجعه مردم و رسیدن کارت‌های صادرشده به دست مالکان وسایل نقلیه کاهش یافته است. هم‌اکنون حدود 300 هزار کارت سوخت در باجه‌های معطله پست وجود دارد که نیاز است متقاضیان برای پیگیری کارت‌های صادرشده به ادارات پست منطقه خود مراجعه کنند.
وی درخصوص سامانه برخط ثبت درخواست کارت سوخت گفت: حداکثر تا دو ماه دیگر این سامانه برای استفاده عموم مردم راه‌اندازی خواهد شد و در دسترس قرار خواهد گرفت. با راه‌اندازی این سامانه، دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر پلیس10+ برای ثبت درخواست صدور کارت سوخت وجود ندارد. مردم می‌توانند این درخواست را آن‌لاین ثبت و پیگیری کنند. البته همچنان دفاتر پلیس10+ نیز اقدام به ثبت درخواست خواهند کرد و مردم این امکان را خواهند داشت که به‌صورت آن‌لاین یا حضوری، درخواست‌های خود را ثبت کنند.