رئیس سازمان هواپیمایی کشوری:
۹۰ فروند هواپیما در دولت سیزدهم به چرخه پروازی کشور اضافه شد
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ۹۰ فروند هواپیما طی دو سال گذشته و در دولت سیزدهم به چرخه پروازی کشور اضافه شد.
محمد محمدیبخش در گفتوگو با ایرنا در مورد افزایش تعداد ناوگان هوائی در دولت سیزدهم، اظهار کرد: در شهریورماه سال ۱۴۰۰ بهترین حدود ۱۰۰ فروند هواپیمای فعال داشتیم و امروز به حدود ۱۹۰ فروند هواپیما رسیده است که برنامه داریم تا پایان سال به ۲۵۰ فروند هواپیمای فعال برسد. وی با اشاره به اینکه ناوگان خیلی خوبی در کشور داریم، افزود: در دو سال گذشته حدود ۵۰ فروند هواپیمای زمینگیر به چرخه پروازی بازگشتند و حدود ۴۰ هواپیما هم خریداری و وارد کشور شده است. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه نهضت تعمیر در حال انجام است و اورهال هواپیماها انجام میشود، افزود: اقدامات بزرگی در حال انجام است به طوری که حدود دو هزار قطعه مورد نیاز در داخل کشور طراحی و ساخته شده و استانداردهای لازم را دارد. محمدیبخش تصریح کرد: با ظرفیتسازی که در حوزه شرکتهای دانشبنیان انجام و مجوزهایی که داده شد یک جهش رخ داد. البته صادرات قطعات مصرفی را هم داریم؛ ولی بیشتر برای نیاز خود قطعات تندمصرف را تولید میکنیم. رئیس سازمان هواپیمایی همچنین از آغاز عملیات اجرائی فاز دو فرودگاه امامخمینی(ره) در هفته آینده با مشارکت ایران و چین خبر داد و گفت: برای این موضوع بیش از دو میلیارد دلار سرمایهگذاری انجام خواهد شد. محمدیبخش در مورد اینکه گفته میشود بلیت هواپیما نداریم، پاسخ داد: بلیت هست. این موضوع را آمارهای پروازهای داخلی و بینالمللی نشان میدهد. امروز نسبت به گذشته و در دولت سیزدهم فرودگاههای بسیاری زیر بار پروازی رفتند؛ فرودگاههایی که قبلاً پرواز نداشتند و الان در آنها پرواز انجام میشود.
او با بیان اینکه پروازهای بینالمللی هم به اقصی نقاط دنیا داریم، اعلام کرد: ایرلاینهای ایرانی در هفته ۱۵۰ پرواز به عتبات، ۱۵۰ پرواز به ترکیه و ۱۵۰ پرواز به امارات انجام میدهند؛ همچنین قطعاً این کشورها هم پروازهایی به ایران دارند. تعداد زیادی از کشورهای اروپایی مقصد پروازی ایران هستند؛ همچنین به برخی مناطق دیگر جهان مثل شرق آسیا، روسیه و... پرواز داریم.
تحول حمل و نقل هوائی در دولت سیزدهم
رئیس سازمان هواپیمایی افزود: پروازهای متعددی از جمهوری اسلامی ایران با هواپیماهای خودمان انجام میشود. در دولت سیزدهم تحولی در حوزه ناوگان هوائی رخ داده است. البته به دلیل استقبال مردم، هیچ صندلی خالی نداریم به طوری که در همین آبان ماه که باید درخواستها کم باشد بیشترین تقاضا را داریم.
محمدیبخش تاکید کرد: حجم درخواستها به چند دلیل زیاد است که مهمترین آن ایمنی است؛ زیرا کمترین سانحه را در حوزه حمل و نقل هوائی داشتیم و مردم به این مجموعه باور و اعتماد کردند. البته سرعت و قیمت مناسب هم مولفههایی دیگر است که حمل و نقل هوائی را انتخاب
میکنند. او اعلام کرد: شرکتهای هواپیمایی واقعاً بلیت هواپیما را عرضه میکنند و عدم عرضه نداریم و با همه توانشان خدمات ارائه میدهند. تعیین قیمت مؤلفههای متعددی دارد و نمیتواند میزانی برای آن مشخص کرد؛ اما واقعی کردن آن بر اساس قانون مانند متنوع سازی نرخ، را باید انجام دهیم. تلاش میکنیم که قیمتها در ستاد تنظیم بازار و با مصوبات شورای عالی هواپیمایی، واقعی شود تا هم مردم رضایت داشته باشند و هم بتوانیم موضوع تامین اقلام را برای آمادهسازی هواپیما داشته باشیم.