دادههای مرکز آمار ایران نشان داد
افزایش 2 تا 3 برابری قیمت میوه و صیفیجات از تولید تا مصرف
براساس دادههای مرکز آمار ایران قیمت میوه و صیفیجات از تولیدکننده (خرید از کشاورز یا قیمت خرمن) تا بازار بهطورمیانگین دو برابر و در برخی از میوهها تا سه برابر افزایش پیدا میکند.
به گزارش نود اقتصادی، براساس دادههای مرکز آمار ایران قیمت میوه از تولیدکننده (خرید از کشاورز یا قیمت خرمن) تا بازار بهطور میانگین دو برابر و در برخی از میوهها تا سه برابر افزایش پیدا میکند.
برای مثال قیمت گوجه فرنگی از کشاورز تا بازار دو و هشت دهم برابر میشود. قیمت هویج فرنگی دو و هشت دهم برابر، بادمجان دو و شش دهم برابر، هندوانه دو و سه دهم برابر، قیمت پیاز یک و دو دهم برابر و قیمت خیار نیز در بازار دو برابر قیمت خرید از کشاورز به فروش میرسد. همچنین قیمت گوشت گاو و گوسفند نیز به ترتیب دو و شش دهم و دو و سه دهم برابر میشود.
قابل ذکر است کارشناسان دلیل این افزایش شدید قیمت در میوهها از تولیدکننده تا مصرفکننده را ناشی از حجم بالای ضایعات بخش کشاورزی و کمتوجهی به فرآیند بستهبندی، هزینههای بالای انبارداری، هزینه بالای حملونقل، تعداد بالای واسطهها و مشکلات زنجیره توزیع میدانند. همچنین نبود کالای وارداتی جایگزین و امکان صادراتی فصلی نیز در ایجاد شکاف اثرگذار است.