kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۶۵۳۲
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸
در برنامه تلویزیونی «صبح بخیر ایران»

طحان‌نظیف: هزینه‌های انتخاباتی کاندیداهای مجلس سقف دارد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: هزینه‌های انتخاباتی کاندیداهای مجلس سقف دارد.
 
 
هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان صبح یک‌شنبه (۱۴ آبان ۱۴۰۲)و همزمان با آغاز ثبت‌نام انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در برنامه تلویزیونی «صبح بخیر ایران» که از شبکه یک سیما پخش می‌شد، حضور یافت و به توضیح نکاتی درباره این انتخابات پرداخت.
آغاز ثبت‌نام انتخابات مجلس خبرگان
طحان‌نظیف در ادامه به ثبت‌نام انتخابات مجلس خبرگان رهبری پرداخت و طبق آنچه وزارت کشور اعلام کرده است، گفت: از امروز به مدت یک هفته ثبت‌نام انتخابات مجلس خبرگان رهبری انجام خواهد شد. ثبت‌نام این انتخابات به صورت حضوری است. داوطلبان می‌توانند به فرمانداری مراکز استان‌ها مراجعه و نسبت به ثبت‌نام در همان حوزه انتخابیه اقدام کنند. در فرمانداری قم همانند وزارت کشور، امکان ثبت‌نام برای تمامی حوزه‌های انتخابیه فراهم است.
وی سپس اظهار داشت: پس از پایان مرحله ثبت‌نام، آزمون علمی برای احراز اجتهاد داوطلبان برگزار خواهد شد و سپس بحث بررسی صلاحیت‌ها آغاز می‌شود. در ادامه نیز سایر فرآیندها طبق قانون انجام خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام شده بود انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار
می‌شود.
دلیل عدم ثبت‌نام الکترونیکی مجلس خبرگان
در ادامه مجری برنامه پرسید که «چرا ثبت‌نام انتخابات مجلس خبرگان رهبری همچون انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت الکترونیکی برگزار نمی‌شود؟» و سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان شده بود که مجری می‌تواند ثبت‌نام را به صورت الکترونیکی انجام دهد. وزارت کشور با تدبیری که با هماهنگی شورای نگهبان انجام داد، مراحل پیش ثبت‌نام و ثبت‌نام انتخابات مجلس را به صورت الکترونیکی برگزار کرد.
وی ادامه داد: اما درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری این موضوع در قانون پیش‌بینی نشده است. البته ممکن است در ادوار آینده با اصلاحاتی که در قانون انجام شود، ثبت‌نام به صورت الکترونیکی صورت گیرد.
۱8 آبان؛ پایان بررسی هیئت‌های اجرائی
بخش دیگر این گفت‌وگوی تلویزیونی درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی بود که سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال مجری این برنامه اظهار داشت: در هفته‌های اخیر ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام شد. حدود ۲۵ هزار داوطلب که در مرحله پیش ثبت‌نام شرایط شکلی و عینی آنها ارزیابی و تأیید شده بود، ثبت‌نام خود را نهائی کردند.
وی سپس اعلام کرد: اکنون فرآیند انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایستگاه بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرائی قرار دارد. این هیئت‌ها در فرمانداری‌ها و حوزه‌های انتخابیه تشکیل شده و ارتباطی با شورای نگهبان ندارد. اعضای این هیئت‌ها متشکل از معتمدین مردمی و اشخاص حقوقی که در قانون ذکر شده هستند.
طحان‌نظیف گفت: هیئت‌های اجرائی فرصت ۱۵ روزه برای بررسی صلاحیت‌های داوطلبان دارند که این فرصت در روز ۱۸ آبان به پایان خواهد رسید و باید نتیجه اعلام بررسی صلاحیت‌ها را به داوطلبان اعلام کنند.