kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۵۵۰۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۷
خسروی‌وفا رئیس‌ کمیته ملی المپیک اعلام کرد

فدراسیونی که فقط شعار داد، تنبیه می‌شود / کاش 20 رئیس ‌مثل دبیر داشتیم تا در المپیک موفق می‌شدیم

رئیس ‌کمیته ملی المپیک بیان کرد: فدراسیون‌هایی که در بازی‌های آسیایی عملکرد مطلوبی داشتند بودجه بیشتری اخذ می‌کنند.

 

سرویس ورزشی-

محمود خسروی‌وفا، در نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران اعزامی به نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی ‌هانگژو به تشریح عملکرد کاروان ورزشی ایران در ‌هانگژو پرداخت. خسروی در بخشی از صحبت‌هایش ضمن تمجید از عملکرد علیرضا دبیر در فدراسیون کشتی، به انتقاد از فدراسیون‌هایی پرداخت که عملکرد خوبی در بازی‌های آسیایی نداشتند. خسروی‌وفا دیروز شروع صحبت‌هایش درباره سوارکاری بود و گفت: در مورد اعزام رشته سوارکاری نقدهایی مطرح است اما بنده بشخصه از پرش زن ایرانی لذت بردم، هزینه اعزام هر نفر در سوارکاری با بدمینتون یکی شد اما عملکرد زن سوارکار ایران بدون انجام خطا در تاریخ ماند. درخصوص سوارکاری پشت‌پرده‌هایی مطرح می‌شود اما این مسائل به کمیته ملی المپیک ارتباطی ندارد و در مجموع خروجی سوارکاری بد نبود.
رئیس ‌کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه میزان پرداختی به فدراسیون‌های ورزشی صددرصد رشد داشته است، عنوان کرد: این موضوع در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده اما براساس نتایج بازی‌های آسیایی، فدراسیونی که موفق بود تشویق می‌شود و بودجه بیشتری خواهد گرفت و آن فدراسیونی که شعار داده از نظر مالی تنبیه می‌شود.
کاش ما هم مثل دبیر بودیم
وی در ادامه ضمن حمایت از عملکرد علیرضا دبیر، رئیس ‌فدراسیون کشتی و تیم اعزامی‌اش به بازی‌های آسیایی ‌هانگژو، خاطرنشان کرد: بعضی رؤسای فدراسیون‌های ورزشی گفتند کاش ما هم مانند دبیر بودیم و دعوا می‌کردیم و شام می‌خوردیم و نتیجه می‌گرفتیم! البته ما که شامی نخوردیم ‌اما می‌گویم کاش همه مانند علیرضا دبیر بودند، دعوا می‌کردند و نتیجه هم می‌گرفتند؛ ما با او دعوا داشتیم اما او با ما دعوایی نداشت و باید بگویم نتیجه کشتی درخشان بود و اگر ۲۰ رئیس‌ فدراسیون مانند علیرضا دبیر داشتیم خیلی خوب بود و دیگر برای المپیک پاریس دغدغه نداشتیم و مدال بیشتری می‌گرفتیم.
وی در مورد ستاد عالی بازی‌های آسیایی، گفت: ستاد در دوره‌های قبلی عملکرد بازدارنده‌ای داشت و در تصمیمات هیئت اجرائی دخالت می‌کرد اما در این دوره بنده با کسی رودربایستی نداشتم.
هیچ رشته‌ای مانند تیراندازی اذیتم نکرد
رئیس ‌کمیته ملی المپیک ادامه داد: اعلام می‌کنم اعزام کیفی نبود و در مورد برخی رشته‌ها پیش‌بینی مدال کرده بودیم و در مورد برخی رشته‌ها پیش‌بینی نداشتیم و در مجموع ۸۰ درصد پیش‌بینی‌های کمیته ملی المپیک درست از آب درآمد. در حال حاضر باید بگویم اعزام کیفی نبود و هیچ رشته‌ای همانند تیراندازی مرا اذیت نکرد.
خسروی‌وفا ادامه داد: در کبدی پسران نقره، کبدی دختران برنز، وزنه‌برداری دو نقره و یک برنز، بوکس یک برنز، شمشیربازی یک برنز، بسکتبال برنز، ژیمناستیک یک برنز، واترپلو برنز، دوومیدانی یک برنز،‌، اسکیت یک نقره و یک برنز، تیراندازی یک طلا و یک برنز، قایقرانی یک طلا، دو نقره و یک برنز، تکواندو یک برنز، کاراته یک طلا، کشتی سه طلا، ووشو ۲ طلا، کاراته یک طلا، یک نقره و سه برنز و به‌طور مثال در فوتبال، تنیس روی میز، شنا مدالی پیش‌بینی نکرده بودیم.
برخی فدراسیون‌ها دنبال هتل پنج‌ستاره
و خودروی اختصاصی هستند
رئیس‌ کمیته ملی المپیک با بیان اینکه برخی رؤسای فدراسیون‌ها دنبال هتل پنج‌ستاره و خودروی اختصاصی هستند، گفت: برخی رؤسای فدراسیون‌ها به‌دنبال مسائل اینچنینی بودند، در حالی که برخی دیگر از رؤسای فدراسیون‌ها درگیر کار هستند.
خسروی‌وفا در مورد اعزام زهرا نعمتی به بازی‌های آسیایی، عنوان کرد: بنده درخصوص این اعزام دفاع کردم. زهرا نعمتی سرمایه اجتماعی، افتخار ورزش بانوان در کشور و جز ۱۳ معلول در دنیا است که سهمیه المپیک کسب کرده است. این ورزشکار کیفیت کار بالایی دارد و هرچند در دو سال گذشته تمرین نداشته است اما فدراسیون متبوعش با مسائل و تنش‌هایی رو‌به‌رو
بود.
لازم به یادآوری است که در بازی‌های آسیایی ‌هانگژو نمایندگان کشورمان با کسب 54 مدال (13 طلا، 21 نقره و 20 برنز) و قرار گرفتن در رده هفتم جدول توزیع مدالی به کار خود پایان دادند. کاروان ایران یک پله نسبت به دوره گذشته که در جارکاتای اندونزی برگزار شده بود، سقوط کرد.
اعلام پاداش مدال‌آوران بازی‌های آسیایی
و پاراآسیایی
اما روز گذشته میزان پاداش مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی از سوی وزارت ورزش و جوانان مشخص شد. طبق آیین‌نامه تجلیل از قهرمانان، مبلغ تعیین‌شده جوایز قهرمانان بازی‌های آسیایی و پارآسیایی به شرح زیر است:
طلا: انفرادی ۹۰۰ میلیون تومان، تیمی ۴۵۰ میلیون تومان
نقره: انفرادی ۵۰۰ میلیون تومان، تیمی ۲۵۰ میلیون تومان
برنز: انفرادی ۲۵۰ میلیون تومان، تیمی ۱۲۵ میلیون تومان
براساس این گزارش، جوایز این قهرمانان طبق آیین‌نامه مربوطه در مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران اهدا می‌شود.