جزئیات طرح گسترش و جایگزینی موتورسیکلتهای برقی در تهران
سرویس اجتماعی-
به گزارش کیهان، به اذعان کارشناسان مدیریت شهری و محیط زیست، سهم موتورسیکلتها از آلودگی هوا در کلانشهر تهران حدود 13 درصد است. در شرایطی که هرسال شاهد افزایش آلایندگیها در هوای شهرهای کشور هستیم، لازم است نگاه جدی به وضعیت موتورسیکلتها داشت. طرح گسترش موتورسیکلتهای برقی و جایگزینی آنها به جای موتورهای بنزینی و کاربراتوری، یکی از طرحهای پیشنهادی است که از سال 1393 و از دوره چهارم شورای شهر تهران ارائه شد و شورای چهارم تهران برای این امر، مصوبهای تعیین و سعی داشت تا راکبان موتورسیکلتهای کاربراتوری را برای استفاده از موتورسیکلتهای برقی ترغیب کند. بنا به این طرح، شهرداری تهران مکلف به پرداخت تسهیلات 2.5 میلیون تومانی به راکبان موتورسیکلتهای برقی شد، اما با افزایش نرخ ارز در دولت گذشته قیمت باتری موتورها و نهایتا موتورسیکلتهای برقی نیز سر به فلک کشید و عملاً ارائه چنین تسهیلاتی برای صاحبان موتورهای برقی چیزی شبیه به شوخی بود! بنابراین با روی کار آمدن شورای پنجم این طرح، عملاً به محاق رفت. رفته رفته و با توجه به نقش مهم موتورسیکلتها در آلودگی هوا، بار دیگر علیرضا زاکانی، شهردار تهران در مهرماه 1401 ضمن تاکید بر لزوم ساماندهی موتورسیکلتها در سطح شهر از اجرای طرح گسترش موتورسیکلتهای برقی و ساماندهی موتورها در سطح شهر خبر داد. اگرچه بیش از یکسال از این خبر میگذرد، اما اقدام ملموسی در این رابطه مشاهده نمیشود. با این حال، سخنگوی شهرداری تهران شهریورماه امسال اعلام کرد که بر اساس تفاهم شهرداری تهران با وزارت صمت، ورود 400 هزار موتورسیکلت برقی، 50 هزار تاکسی برقی و هزار اتوبوس برقی به ناوگان حملونقل پایتخت هدفگذاری شده است. بنابراین انتظار میرود تا پیش از پایان امسال شاهد ورود نخستین موتورسیکلتهای تولید داخل برقی به ناوگان حملونقل باشیم.
در این رابطه، با سیدجعفر تشکریهاشمی، رئیسکمیسیون حملونقل شورای اسلامی شهر تهران به گفتوگو نشستیم و جزئیات، زمان اجرا و نحوه دریافت تسهیلات موتورسیکلتهای برقی را از وی جویا شدیم.
برقیسازی موتورسیکلتها، آلودگی هوا
و آلودگی صوتی را به حد صفر میرساند
تشکریهاشمی در ابتدا در مورد اهمیت گسترش و جایگزینی موتورسیکلتهای برقی در تهران به کیهان گفت: طبق آمارهای موجود، حدود یک میلیون موتورسیکلت فعال در شهر تهران داریم که تقریباً همه آنها کاربراتوری هستند و حجم بسیار زیادی آلایندگی ایجاد میکنند، همچنین یک موتورسیکلت کاربراتوری حدود 8 برابر یک خودرو تولید آلایندگی دارد، بنابراین اگر اولویتبندی برای جایگزینی وسایل نقلیه تولیدکننده آلایندگی هوا داشته باشیم، طبیعتاً موتورسیکلتها در رتبه اول هستند. موتورسیکلتها غیر از آلودگی هوا، آلودگی صدا نیز تولید میکنند و به لحاظ ایمنی نیز شرایط نامناسبی دارند، بهطوری که 50 درصد تلفات رانندگی در تهران مربوط به راکبین موتورسیکلتها میشود، بنابراین تحول در این حوزه و برقیسازی موتورها، آلودگی هوا و آلودگی صوتی را به حد صفر میرساند.
روند اجرائی طرح گسترش موتورسیکلتهای برقی
وی در تشریح روند اجرائی طرح گسترش موتورسیکلتهای برقی بیان داشت: خوشبختانه اقدامات خوبی برای ساخت موتورسیکلتهای برقی انجام شده و امکان واردات این موتورها نیز وجود دارد؛ عمدهترین مسئله این موتورسیکلتها، باتری آنهاست که هم توان تولید باتری در داخل کشور وجود دارد و هم به عنوان یک راهبرد اصلی برای بهبود هوای تهران، میتوان واردات را به عنوان یک اقدام ضروری در نظر گرفت. بنابراین برای تامین باتری مشکلی وجود ندارد و برای تامین برق نیز، این موتورسیکلتها میتوانند از برق مسکونی استفاده کنند و درعین حال در سطح شهر، همزمان با طرح توسعه موتورسیکلتهای برقی، جایگاههای شارژ درحال نصب شدن در سطح شهر هستند تا راکبان بهطور رایگان بتوانند موتور خود را شارژ کنند. بنابراین از نظر زیرساختی مسئله خاصی نیست جز اینکه به نظر میرسد صنعتگران داخلی باید اهتمام بیشتری داشته باشند و برای واردات این موتورها نیز اقداماتی انجام شود و جایگاههای شارژ نیز سریعتر به بهرهبرداری برسند. ضمناً به نظر نمیرسد مصرف برق این موتورسیکلتها در مصرف برق تهران تاثیر چندانی داشته باشد.
تخصیص بودجه 700 میلیاردی
برای موتورسیکلتهای برقی
رئیسکمیسیون حملونقل شورای شهر تهران درباره تسهیلات موجود به راکبان موتورهای برقی اظهارداشت: باتوجه به اینکه موتورسیکلتهای برقی کمی گرانتر از موتورسیکلتهای بنزینی هستند، شهرداری تهران بودجه 700 میلیارد تومانی برای کمک به توسعه موتورسیکلت برقی درنظر گرفته تا به خریداران نهائی به طریق مقتضی پرداخت شود و عملاً بتوانیم قیمت نهائی برای مصرف کنندگان را کاهش دهیم. باید توجه داشت که این موتورسیکلتها برای صاحبان خود صرفه اقتصادی خواهند داشت، زیرا هزینه بنزین و تعمیراتی که مربوط به این وسایل نقلیه میشود بسیار کاهش پیدا میکند و کمک بلاعوض نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.
نحوه ارائه تسهیلات
و تلاش برای کاهش قیمت مصرفکننده
تشکریهاشمی در مورد زمان دقیق اجرای این طرح گفت: برای اجرای این طرح شاید نتوان زمان دقیقی را اعلام کرد. با این حال، فراخوانهایی اعلام شده است و چندین شرکت سازنده حضور پیدا کرده و درحال مذاکره هستند تا قراردادها را قطعی کنند. در هر صورت باید تا قبل از پایان سال حتماً به نتیجه رسید و به مدلی دست پیدا کنیم که قطعی باشد. با این حال، چون این موتورها به تولید انبوه میرسند، مشکلی در این رابطه وجود نخواهد داشت.
وی در پاسخ به نحوه استفاده از تسهیلات برای راکبان موتورسیکلتهای برقی و کسانی که هماکنون به دلیل هزینههای بالای جایگزینی باتری موتورهای برقی، از استفاده از موتورهای برقی خود صرف نظر کردهاند، افزود: طبیعتاً در این مدل مبلغ ۷۰۰ میلیارد مذکور برای کمک در نظر گرفته شده است که این کمک میتواند به خریدار موتورسیکلت یا به سازنده موتورسیکلت در زمانی که خریدار، خریدش را انجام میدهد اختصاص یابد. اما اینکه این تسهیلات را صرف سایر موضوعات کنیم، قطعاً شدنی نیست و باید تلاش کرد تا مستقیماً قیمت نهائی مصرفکننده را به میزان کمکهایی که انجام شده، پایین بیاوریم.