kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۵۰۶۱
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸
دستاوردی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان

لباس تب‌نمای نوزادان برای اولین بار در ایران تولید شد

 
 
 
یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با استفاده از نانو رنگدانه‌های هوشمند، لباس‌های تب‌نمایی را تولید کرد که در صورت بروز تب در کودکان تغییر رنگ می‌دهد.
براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مدیرعامل شرکت دانش بنیان فناوران هوشمند نساج از تولید برند «بیرانو» در زمینه تولید و تکمیل منسوجات پیشرفته و نوآورانه خبرداد و گفت: این شرکت هسته‌های جدیدی با استفاده از دانش روز و با هدف هوشمند‌سازی منسوجات با بهره‌گیری از نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی« B + Iran + O» ایجاد کرد که حاصل آن معرفی منسوجات آنتی‌باکتریال، ترموکرومیک، آبگریز و سوپرجاذب است.
زهرا بهروزی با بیان این‌که شرکت دانش بنیان فناوران هوشمند نساج دارای ظرفیتی معادل ۱۰۰ هزار دوجین انواع منسوجات هوشمند در سال است و با تاکید بر این‌که این محصول نمونه مشابه داخلی نداشته است، افزود: با توجه به این‌که بچه‌ها قادر نیستند وضعیت جسمی خود را به خوبی توصیف کنند، شاید تشخیص تب داشتن یا نداشتن کودک، برای پدر و مادر کاری دشوار باشد؛ والدین می‌توانند به وسیله لباس کودک تب نما، تب فرزند خود را سریع تشخیص داده و بعد از آن برای درمان آن اقدام کنند.
وی ادامه داد: رنگ لباس‌های تب نمای بیرانو هنگامی که دمای بدن کودک از ۳۷ درجه سانتیگراد بالاتر می‌رود، به آرامی تغییر رنگ می‌دهد و با افزایش دما به بالاتر از ۳۸ درجه سانتیگراد برسد، کاملا سفید می‌شود، پس از معالجه کودک و رفع خطر تغییر رنگ لباس به حالت اولیه به والدین نشان می‌دهد که شرایط کودک به حالت طبیعی برگشته است. پروژه لباس کودک تب نما از بطن یک ضرورت اجتماعی ایجاد شده است و دارای سه بعد اصلی، بعد فیزیکی، بعد فناوری نوین و بعد هوشمندی است.