kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۵۰۳۷
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹
دست خالی منتقدان دولت

آقایان اصلاح‌طلب؛ پادوی باسواد اجاره کنید!

 
 
 
اخیراً یکی از پادوهای رسانه‌ای اصلاح‌طلبان با ارائه اطلاعاتی مخدوش، مقایسه‌ای سراسر غلط انجام داده و نتیجه‌ای بی‌ربط گرفته است که بیش از هر چیز، بی‌سوادی این گروه را نشان می‌دهد.
این فرد در کانال تلگرامی خود نوشت: «در همین چند روز حوادث غزه قیمت دلار ناگهان به ۵۴ هزار تومان رسید و می‌رفت که زنجیر پاره کند. اما آن‌گونه که روزنامه محترم کیهان نوشته بانک مرکزی با تزریق ۳۷۱میلیون دلار، بازار را مهار کرد. دستشان درد نکند و آفرین به تدبیرشان.
اما می‌خواهم به خاطرتان بیاورم که در دولت قبل، آقایان ولی‌الله سیف و احمد عراقچی رئیس ‌و معاون بانک مرکزی فقط به‌خاطر تزریق ۱۵۹میلیون دلار یعنی کمتر از نصف رقمی که اخیراً دولت شما تزریق کرد به‌ ۱۵سال حبس و جرایم نجومی محکوم شدند که پرونده‌شان در زمان ریاست شما بر قوه قضائیه مفتوح بود و هنوز هم در دادگستری در جریان است.»
این فرد با این مقایسه بی‌ربط نتیجه گرفته است: «بانک مرکزی دولت شما دو و نیم برابر رقم دولت قبل، دلار در بازار فروخته و اگر قرار باشد برای این کار حبس درنظر گرفته شود مجازاتش باید به ۵۰ سال برسد»!
این استدلال غلط نشان می‌دهد اساساً نویسنده سواد اقتصادی ندارد و فقط برای حمله به دولت، چشم خود را بسته و اولین چیزی که به ذهنش خطور کرده را نوشته است.
گفتنی است عرضه ارز در دولت سیزدهم، از جنس ارز حواله‌ای در بازار رسمی نیما و تالار حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران برای تأمین نیازهای ارزی واردات کشور بوده است. همچنین عرضه ارز به‌صورت اسکناس هم به‌صورت رسمی از مسیر تالار خدماتی مرکز مبادله و ذیل سرفصل‌های مصوب انجام شده است. 
این در حالی است که علت تشکیل پرونده برای دو نفر از مسئولان وقت بانک مرکزی با رقم ۱۵۹ میلیون دلار، به‌خاطر مداخله در بازار فردایی از مسیر غیررسمی و پرداخت ارز به دلالان بوده است. هرچند این دو نفر بعدها از اتهام انتفاع اقتصادی از این اقدام تبرئه شدند.
به نظر می‌رسد این پادوی رسانه‌ای اصلاح‌طلبان متوجه تفاوت عرضه حواله و اسکناس و شیوه عرضه آن و همچنین تفاوت بازار حواله و اسکناس نیست و به همین موضوعاتی کاملاً متفاوت را با هم مقایسه کرده و نتیجه از قبل معین شده‌ای را ابراز نموده است.
ضمن عذرخواهی از مردم به جهت اینکه این پادوی بی‌سواد اصلاح‌طلبان، مردم را به یاد دوران بر باد دادن 18 میلیارد دلار و 60 تن طلا و توزیع گسترده رانت در دولت قبل ‌انداخته باید ‌اشاره کرد که بانک مرکزی علی‌رغم وضعیت مناسب ذخایر خود، نظم و انضباط قابل قبولی بر پرداخت‌های ارزی ایجاد کرده و روزانه بعضاً بیش از این ارقام را عرضه می‌کند که متناسب با نیاز «واردکنندگان»، معامله صورت می‌گیرد. در گزارش کیهان هم ‌اشاره شده که با این عرضه‌های قوی و مستمر در کنار سایر سیاست‌های اقتصادی دولت، آرامش به بازار ارز بازگشته است.
در شرایطی که دولت موفق شده صادرات 300 هزار بشکه‌ای نفت و میعانات در دولت قبل را بدون برجام و FATF به روزانه دو میلیون بشکه برساند و بدون تن دادن به برجام و با دیپلماسی فعال اقتصادی بیش از 16 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده در دولت قبل را در دسترس بانک مرکزی قرار دهد و به پشتوانه این منابع ارزی و سایر سیاست‌های اقتصادی، بازار ارز را با ثبات همراه کند، اصلاح‌طلبان دست خود را خالی می‌بینند و چاره‌ای جز دستاویز قرار دادن تحلیل‌های بی‌پایه ندارند.