نظر وزیر صمت درباره متولی قیمتگذاری خودرو
به گزارش خبرگزاری مهر، عباس علیآبادی درباره قیمتگذاری خودرو اظهار داشت: تصمیمات مربوط به قیمتگذاری خودرو باید برعهده وزیر صمت باشد اما هم اکنون نهادهای مختلف در این موضوع مسئول هستند و وظایف خود را هم انجام نمیدهند.
وزیر صمت افزود: در مورد قیمتگذاری خودرو مدتی است که دچار یک تعلل عمدی شدهایم. در حال حاضر خودروساز نمیتواند خودش محصولات را بفروشد و برای همین پول قطعهساز را هم نمیتواند پرداخت کند و با چنین روندی زنجیره تأمین قطعات دچار مشکل میشود.
علیآبادی ادامه داد: در حال شکستن انحصار بازار خودرو هستیم و در این باره قوانین واردات را مشخص کردهایم؛ زیرا در یک رقابت سالم، صنایع رشد میکنند. البته واردات خودروهای نو برای همه مردم امکانپذیر است و برای واردات دست دوم هم اقدام میشود.
تجربههای خودرویی دیگران
گفتنی است، حضور حاکمیت در صنعت باید معطوف به صنایع فوق پیشرفتهای همچون هستهای و فضائی و دانشبنیانهای کلان باشد که بخش خصوصی حتی توان فنی و مالی ورود به آنها را ندارد اما صنعت خودرو و امثالهم حتی در شکل پیشرفته امروزی، دیگر یک صنعت مادر و کلان محسوب نمیشود که نیاز به مداخله دولتها داشته باشد.
صنعت خودرو باید به شکل واقعی خصوصی شود و واردات خودرو هم صرفا نباید برای تامین کسری تولید داخلی باشد بلکه برای رقابتی شدن بازار رخ بدهد تا دیگر نیاز به قیمت گذاری در شورای رقابت، وزارت صمت و دیگر دستگاهها نباشد. نگاهی به کشورهای پیشرفته و مهم جهان در غرب و شرق نشان میدهد که گاهی واردات خودرو بر تولید چربش دارد و خودروهای با کیفیت خارجی در انواع قیمتها، در پایتخت و شهرهای بزرگ آنها، بیشتر دیده میشود؛ حتی آمریکا و چین.
«لستر تارو»؛ اقتصاددان آمریکایی در اواخر دهه 1990 و در کتاب تولید ثروت صراحتا نوشت که خودروهای ژاپنی، آلمانی و حتی کرهای از محصولات آمریکایی بهتر است. تاچر؛ نخستوزیر انگلیس هم در دهه 1980وقتی خودروسازان داخلی نتوانستند نیاز کمی و کیفی بازار داخلی را تامین کنند درهای کشورش را به روی واردات گسترده و تولید تحت لیسانس خودروهای آلمانی و ژاپنی گشود اما همزمان به پیشرفتهای هستهای و فضائی هم به شدت، قوت بخشید و ظرفیتها و امکانات همان خودروسازان ناکارآمد را در اختیار صنایع آنها قرار داد اما یکی از دلایل مهم فروپاشی شوروی با آن قدرت اتمی، بیتوجهی به کف بازار بود.
آغاز عرضه خودروهای وارداتی
در سامانه یکپارچه
البته سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی بالاخره دیروز باز شد و بر این اساس در این نوبت شش شرکت با شش خودروی جدید آماده عرضه خودرو هستند. در این نوبت سایپا با عرضه چانگان CS55، پارسخودرو با عرضه خودروی زوتی DL5، ماموت خودرو با عرضه فولکس واگن جتا VS7، کوشا خودرو با خودروی کیا، سلتوس، کرمان موتور با هیوندای النترا و معین خودرو با تویوتا کرولا حضور خواهد داشت. بر اساس اعلام سامانه یکپارچه متقاضیان از امروز چهارشنبه 19 مهر 1402 میتوانند نسبت به ثبتنام این خودروها اقدام کنند.
عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه در حالی اکنون آغاز شده که ثبتنام برای آن از اسفند 1401 شروع شد و بر اساس اعلام مدیر طرح واردات خودرو 30 هزار نفر در نوبت تحویل خودروهای وارداتی قرار دارند.