kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۴۵۲۴
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶
اعزام تیم‌های امدادی و ارسال کمک‌های ایران به برادران و خواهران افغان 

آمار جانباختگان زلزله در هرات افغانستان از 2 هزار نفر فراتر رفت

 
 
 
 براساس تازه‌ترین آمار اعلام‌شده از حکومت طالبان، شمار جانباختگان زمین‌لرزه ۶.۳ ریشتری روز شنبه در ولایت هرات از دو هزار نفر فراتر رفت و به دو هزار و ۵۳ تن رسید.
به گزارش ایرنا از طلوع‌نیوز افغانستان، سخنگوی طالبان در امور رسیدگی به حوادث در نشستی خبری گفت: براساس آمار که تاکنون اعلام‌شده، دو هزار و ۵۳ تن در زمین‌لرزه روز شنبه در هرات جان‌باخته‌ و بیش از ۹ هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند. به گفته «جانان فایق»، بیشتر قربانیان این زمین‌لرزه در ۱۳ روستای منطقه زنده‌جان در ولایت هرات هستند. وی افزود: یک‌هزار و ۳۲۰ خانه بر اثر این زلزله ویران شده است. سخنگوی دولت طالبان ادامه داد: این یکی از مرگبارترین زمین‌لرزه‌هایی است که در دو دهه اخیر کشور را لرزاند. سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان نیز گفت: تلفات زمین‌لرزه در هرات بیشتر از آن چیزی است که در ابتدا گزارش شده بود. عبدالوحید رایان، ضمن درخواست کمک فوری گفت: حدود 6 روستا ویران شده و صدها نفر در زیر آوار مدفون شده‌اند.
سازمان ملل نیز درباره این موضوع گفت: مقامات محلی پیش‌بینی می‌کنند که با ادامه تلاش‌های جست‌وجو و نجات در میان گزارش‌هایی مبنی بر محبوس شدن برخی افراد زیر ساختمان‌های فروریخته، تعداد تلفات افزایش یابد. ارتباطات تلفنی در هرات قطع شده و دریافت جزئیات از مناطق آسیب‌دیده دشوار است. ویدئوهای موجود در شبکه‌های اجتماعی صدها نفر را در خیابان‌ها در خارج از خانه‌ها و ادارات خود در شهر هرات نشان می‌دهد.
گفتنی است، روز شنبه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۳ ریشتر شمال‌غربی افغانستان را لرزاند و در تاجیکستان و بخش‌هایی از شرق ایران نیز احساس شد. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کشورمان با اشاره به اعزام تیم‌های امدادی و تجهیزات از سوی جمعیت هلال‌احمر کشورمان برای امدادرسانی در زلزله افغانستان به ایسنا گفت: ۵۰ نفر از نیروهای عملیاتی سازمان امداد و نجات از استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی در پوشش ۱۰ تیم به افغانستان اعزام شدند. همچنین هفت قلاده سگ زنده‌یاب نیز با این تیم‌ها همراه شده است. بابک محمودی افزود: همچنین تجهیزات جست‌وجو و نجات شامل سه دستگاه وانت آنست، 6 دستگاه وانت کمک‌دار، سه دستگاه آمبولانس و پنج دستگاه خودروی سنگین نیز به همراه امدادگران به افغانستان اعزام شد. وی همچنین از ارسال محموله امدادی برای اسکان ۵۰۰ خانوار خبر داد و گفت: ۵۰۰ چادر، هزار تخته موکت، چهار هزار پتو، ۵۰۰ ست ظروف و ۵۰۰ بسته غذایی ده روزه همراه با امدادگران به هرات اعزام شد.