kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۴۵۲۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷

اخبار ویژه

 

عبدالحمید چقدر با صهیونیست‌ها هماهنگ است؟!
عبدالحمید اسماعیل زهی در حالی درباره بی‌سابقه‌ترین عملیات مقاومت مظلوم فلسطین علیه رژیم غاصب و هلاکت ۴۰۰ صهیونیست سکوت کرده که یک روز قبل، به همراه رژیم صهیونیستی‌، جایزه نوبل را به نرگس محمدی، مجرم امنیتی تبریک گفت.
رجانیوز با انتشار این تحلیل نوشت: عبدالحمید اسماعیل زهی، امام‌جمعه مسجد مکی زاهدان که پیش‌تر یکی از مدافعان سرسخت جهاد با صهیونیست‌ها بود، حالا نسبت به عملیات مقاومت فلسطین علیه ارتش ‌اشغالگر صهیونیستی واکنشی نشان نمی‌دهد.
البته این تحول به یکباره انجام نشده است. او در سال‌های قبل در هیبت یک‌عالم دینی همواره یهودیان را منشأ تروریسم و رژیم صهیونیستی را «تروریسم دولتی» و محور ناآرامی‌ها در جهان می‌خواند و حتی پا را فراتر گذاشته و انقلاب اسلامی ایران را نیز متأثر از مقاومت مردم فلسطین می‌دانست.
در تیرماه سال ۹۹ در جلسه اختتامیه دوره تفسیر دارالعلوم زاهدان در مسجد مکی، عبدالحمید به مکر و حیله‌های یهودیان علیه پیامبران الهی ‌اشاره کرده و یهودیان صهیونیست را «منشأ تروریسم» دانست. او که در آبان سال ۹۱ صهیونیست‌ها را «انسان‌هایی منحوس» خوانده بود، در شهریور ۱۳۹۳‌اشغال فلسطین را «ریشه تروریسم» دانسته و گفته بود «ده‌ها سال است که اسرائیل سرزمین فلسطین را ‌اشغال کرده، مردم فلسطین را می‌کشد و منازلشان را ویران می‌کند، حرف مردم فلسطین شنیده نشده و به حقوق آنها توجه نمی‌شود.» او اسرائیل را «کشوری صددرصد ‌اشغالگر، متجاوز و بی‌رحم» خوانده بود که «در مقابل چشم جهانیان مردم سرزمین‏هایی را که ‌اشغال کرده است با بدترین صورت قتل‌عام» می‌کند.
اما همزمان با پروژه آمریکایی صهیونیستی اغتشاشات در ایران، در بهمن‌ماه سال گذشته عبدالحمید در خطبه نمازجمعه، ادعایی عجیب طرح کرد و گفت: «مردم ایران در فلسطین هم خواهان صلح هستند و معتقدند حکومت اسرائیل و مردم فلسطین باید صلح کنند و فلسطینی‌ها به یک حکومت مستقل برسند.»
درحالی‌که تقریباً تمامی علمای اهل‌سنت هرگونه عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را «خیانت و زیر پا گذاشتن شریعت اسلامی» می‌خوانند و در ایران هیچ عالم اهل‌سنتی حاضر به فتوا درباره سازش با صهیونیست‌ها نیست، مولوی عبدالحمید آن را نیز به رسمیت شناخته است. او پیش‌تر در مرداد ۱۳۹۹ با‌اشاره به معامله قرن گفته بود: «هر زمان که اسرائیل از سرزمین‌های ‌اشغالی عقب‌نشینی کند و حکومت مستقل فلسطینی‌ها را به رسمیت بشناسد و صلح عادلانه برقرار شود، آن زمان کشورهای اسلامی با یکدیگر مشورت می‌کنند و در مورد برقراری ارتباط با اسرائیل تصمیم می‌گیرند.»
این نگاه آمریکایی صهیونیستی به مسئله فلسطین باعث شده عبدالحمید در مسائل مختلف در زمین رژیم صهیونیستی بازی کند. چنان که به همراه رژیم صهیونیستی و بایدن، جایزه نوبل را به نرگس محمدی، مجرم امنیتی تبریک گفت.

ضرب شست مقاومت فلسطین پروژه «عادی‌‌سازی» را هم هوا کرد
نشریه فرانسوی‌زبان لوریان-لوژور می‌گوید: حمله حماس به اسرائیل، هشداری است از سوی تهران درباره صلح با اسرائیل.
این روزنامه چاپ بیروت مدعی شد حمله دیروز حماس به اسرائیل از قبل با حزب‌الله و حکومت ایران هماهنگ شده است. با این حمله، تهران پیام می‌دهد که صلح با اسرائیل، بهای سنگینی دارد.
وب‌سایت رادیو فرانسه با اشاره به تحلیل مذکور نوشت: در نتیجه حملات حماس دست‌کم ۱۰۰ نفر کشته و بیش از ۸۰۰ تن دیگر زخمی شدند. در این حال، ده‌ها تن از اعضای سازمان حماس وارد اسرائیل شده‌اند و خود سازمان حماس گفته است که ۵۳ اسرائیلی را به اسارت گرفته است. اسرائیل می‌گوید که بیش از سه‌هزار موشک و راکت از نواحی مختلف غزه به روی اسرائیل به‌ویژه به سوی مناطق جنوب و مرکز پرتاب شده‌اند. ده‌ها عضو حماس که توانسته‌اند وارد خاک اسرائیل شوند به محلاتی در نزدیکی این کشور حمله کرده‌اند. به گفته شاهدان عینی نیروهای حماس توانسته‌اند کنترل برخی محلات را در دست بگیرند.
روزنامه «لوریان- لوژور» بعید ندانست که حمله حماس از ماه‌ها پیش با حزب‌الله و حکومت ایران هماهنگ شده باشد و در ادامه نوشت که با این حمله، عادی‌شدن مناسبات اسرائیل و عربستان به تأخیر می‌افتد. به نوشته این روزنامه، در وضعیت حاضر، عربستان نمی‌تواند با اسرائیل قرارداد صلح امضاء کند، به‌ویژه اینکه دولت اسرائیل قصد ندارد در قبال فلسطینیان نرمشی از خود نشان بدهد. به این ترتیب پیام اصلی حمله حماس به اسرائیل این است صلح با اسرائیل بهای سنگینی دارد.
در این حال، سردار پاسدار یحیی رحیم‌صفوی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران و مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی گفت که جمهوری اسلامی ایران از حملات امروز حماس به اسرائیل موسوم به «طوفان الاقصی» حمایت می‌کند. در اظهاراتی جداگانه حزب‌الله لبنان نیز حمله امروز حماس را پاسخی قاطع به اسرائیل و پیامی به جهان عرب و مسلمان و به‌ویژه کسانی دانست که همانند عربستان در پی عادی‌کردن مناسبات خود با اسرائیل هستند.

قوامی: حزب کارگزاران فرصت‌طلب است نه اصلاح‌طلب
در حالی که برخی رسانه‌های وابسته به اصلاح‌طلبان، از ائتلاف انتخاباتی این طیف با طیف لاریجانی با اصلاح‌طلبان خبر می‌دهند، یک فعال اصلاح‌طلب به چنان ائتلافی اعتراض کرد.
ناصر قوامی عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان و حزب مشارکت در مجلس ششم به نامه نیوز گفت: واقعا از آنهایی که می‌گویند می‌شود به لاریجانی نزدیک شد، تعجب می‌کنم که چه‌طور همه‌چیز را فراموش کرده‌اند.
وی درباره فعالیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: «من تصور می‌کنم قاطبه اصلاح‌طلبان که روزگاری طالب اصلاحات چه ساختاری‌ و چه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بودند، اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌شود در انتخابات شرکت کرد. آنهایی هم که می‌گویند بی‌قید و شرط باید در انتخابات شرکت کرد، اصلاح‌طلب نیستند بلکه فرصت‌طلب‌اند. نمونه همین فرصت‌طلب‌ها کارگزاران سازندگی است؛ افرادی که هیچ‌وقت اصلاح‌طلب نبوده‌اند و صرفا از نردبان اصلاحات بالا رفته‌اند. کارگزارانی‌ها که اکنون خود را اصلاح‌طلب می‌نامند، در مجلس ششم جلوی اصلاح‌طلبان ایستادند و علیه اصلاحات موضع داشتند. حالا چه‌طور می‌توانند بگویند ما اصلاح‌طلبیم یا چه‌طور برخی، مواضع آنها را نظر بخشی از اصلاح‌طلبان می‌دانند؟»
او ادامه داد: «من چنین برداشت می‌کنم‌ اکثریت اصلاح‌طلبان‌ امید چندانی به انتخابات ندارند. البته کسی نمی‌گوید مردم به سمت تحریم بروند زیرا نهی مردم به امری، کار ساده‌ای نیست و مردم‌ خودشان بهتر از همه می‌دانند تصمیم درست چیست».
این فعال اصلاح‌طلب همچنین بیان کرد: «هنوز هم مردم‌ خواهان اصلاحات هستند و من به عنوان یک اصلاح‌طلب می‌گویم که براندازی، راه درستی نیست مردم هم اصلاحات را می‌خواهند اما می‌گویند در توان اصلاح‌طلبان تحقق اصلاحات نیست‌؛ آنها می‌گویند در این نزدیک به 30 ‌سال اصلاح‌طلبان موفق به انجام کدام اصلاحات بودند که حالا بار دیگر به آنها اعتماد کنیم؟ بنابراین باید قائل به تفکیک باشیم؛ مردم خواهان اصلاحات هستند اما اصلاحات را در توان اصلاح‌طلبان نمی‌بینند».
او درباره موضع برخی اصلاح‌طلبان درخصوص ائتلاف با علی لاریجانی، تصریح کرد: «آقای لاریجانی نه‌تنها یک اصولگرای تمام‌عیار است بلکه اصولگرایی است که سال‌های متمادی علیه اصلاح‌طلبان‌ موضع داشته است و اصلاحات و اصلاح‌طلبان را تخریب و تضعیف کرده است. واقعا از آنهایی که می‌گویند می‌شود به او نزدیک شد تعجب می‌کنم که چه‌طور همه‌چیز را فراموش کرده‌اند. آقای روحانی هم همین‌طور بود و نتیجه‌اش را دیدیم که جز نادیده‌گرفتن اهداف اصلاح‌طلبی نبود».
قوامی در پاسخ به این پرسش که خاتمی در این بین چه خواهد کرد، گفت: «من اخیرا به یکی‌ از دوستانی که آقای خاتمی را می‌بیند، گفتم‌ می‌خواهم نامه‌ای خطاب به آقای خاتمی بنویسیم و از او بخواهم کاری‌ نکند و موضعی نگیرد که آبروی اصلاح‌طلبان به حراج گذاشته شود. این آقا هفته پیش با آقای خاتمی ملاقات کرد و موضع آقای خاتمی‌ را به من رساند. آن‌طور که نقل می‌کرد آقای خاتمی گفته بود که محکم می‌گویم که در انتخابات شرکت نمی‌کنم».
اظهارات اخیر قوامی در حالی است که خاتمی آخرین بار دو سال قبل از لیست موسوم به جمهور در انتخابات شورای شهر تهران، و همچنین از نامزدی همتی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد که به اعتبار کارنامه منفی ائتلاف مدعیان اصلاحات و اعتدال در دولت روحانی، با بی‌اعتنایی مردم رو به رو شد.]

کاهش شدید سرمایه‌گذاری خارجی در رژیم صهیونیستی
خزانه‌داری رژیم صهیونیستی اعلام کرد سرمایه‌گذاری خارجی در اسرائیل در اولین سه‌ماهه سال جاری به ۶۰ درصد سقوط کرد
به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل‌، وزارت دارایی این رژیم به کاهش ۸۰ درصدی در ادغام و ابتیاع کمپانی‌ها همزمان با برکناری کارکنان صنایع فناوری، و به هراس افتادن سرمایه‌گذاران از اصلاح نظام قضایی ‌اشاره کرد. بنا به گزارش وزارت دارایی، سرمایه‌گذاری خارجی در سه‌ماهه اول سال جاری ۶۰ درصد سقوط کرده است. در سه‌ماهه اول امسال، افت شمار تراکنش‌های خارجی و افت شمار سرمایه‌گذارهای خارجی هر دو مشاهده می‌شود.
در گزارش فوق، با استناد به ارقام اداره مرکزی آمار گفته شد در مقایسه با میانگین‌های سه‌ماهه‌هایی که در ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ ثبت شده، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سه ماهه اول ۲۰۲۳ نزول ۳۴ درصدی داشت و به
۴.۷۶ بیلیون دلار کاهش یافت.
علاوه ‌بر این، میانگین مقدار تراکنش‌های خروجی ادغام‌ها و ابتیاع‌ها و یا عرضه عمومی اولیه سهام در سه ماهه اول سقوط ۸۰ درصدی داشت و از حدود
۳۰۷ میلیون دلار در ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ به ۵۶ میلیون دلار رسید. وزارت دارایی اسرائیل، این افت شدید را به کاهش ارزش‌گذاری بسیاری از کمپانی‌های فناوری در ایالات متحده منتسب کرد.
تایمز اسرائیل می‌نویسد: در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، با افزایش نرخ بهره، سقوط بازار بورس، و برکناری‌های صنایع فناوری، سرمایه‌گذاری در کمپانی‌های خصوصی کاهش یافت. به این اضافه می‌شود بلاتکلیفی سیاسی داخلی حول اصلاحات تنش‌زای نظام قضائی که در شروع سال اعلام شد، و سرمایه‌گذاران خارجی را واداشت تأمل کنند و معاملات را به بعد از تثبیت وضعیت موکول کنند. نگرانی اصلی مشاغل و صنایع فناوری آن است که برنامه پیشنهادی اصلاحات قضائی، موجب رنگ باختن دموکراسی شود. چنین احتمالی، سرمایه‌گذارهای خطرپذیر و دیگر پول‌سازان را از خواباندن دارایی خود در اسرائیل و احتمال نزول سرمایه دچار نگرانی می‌کند.

نتانیاهو از بزرگ‌ترین شکست اسرائیل در 50 سال اخیر جان به در نمی‌برد
«دشوار است تصور اینکه نتانیاهو بتواند از شکست فاجعه‌بار اخیر در جنگ غزه جان سال در ببرد».
دیوید راتکاف، روزنامه‌نگار آمریکایی ضمن تحلیلی در «دیلی‌بیست» نوشت: حمله ناگهانی و عظیمی که حماس در روز شنبه علیه اسرائیل انجام داد ریشه در تاریخ طولانی درگیری دارد. ممکن است به نظر برسد که این حمله تکرار حملات گذشته بوده اما از چندین جنبه کلیدی حمله اخیر بسیار متفاوت بود.
نخست آنکه تا به امروز این پیچیده‌ترین حمله‌ای بوده که حماس علیه اسرائیل ترتیب داده. دوم آنکه این حمله اسرائیل را کاملا غافلگیر ساخت و از بسیاری جهات فقدان آمادگی اسرائیل را برای مواجهه با حملات نشان داد. درواقع، این بزرگ‌ترین شکست اطلاعاتی اسرائیل در نیم‌قرن اخیر بوده است. در نهایت علی‌رغم آنکه اسرائیل و متحدانش از شدت‌عمل حماس خشمگین بودند خشم میلیون‌ها اسرائیلی از جمله افراد نزدیک به سرویس‌های امنیتی اسرائیل نیز متوجه سوءمدیریت فاجعه‌بار در حوزه امنیت ملی اسرائیل توسط شخص «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل و نحوه مدیریت او شد.
نتانیاهو اکنون در پاسخ به اقدام حماس، وعده حمله «طولانی» به غزه را داده است. در جریان بودن هفته‌های متمادی جنگ قطعی به نظر می‌رسد. کنش‌های دیپلماتیک از جمله مذاکرات «عادی‌‌سازی» رابطه بین اسرائیل، عربستان سعودی و ایالات متحده به احتمال زیاد متوقف خواهد شد. همچنین، آینده دولت نتانیاهو و رهبری حماس به‌شدت در ‌هاله‌ای از ابهام و عدم قطعیت قرار خواهد گرفت.
حمله حماس که شامل پرتاب بیش از ۲۵۰۰ موشک و تهاجم مسلحانه به جنوب اسرائیل بود، بیش از ۲۰۰ کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته و نیروهای حماس ده‌ها اسرائیلی را به اسارت گرفته‌اند. به‌دلیل همین موضوع و واکنش بزرگ ایجاد شده در اسرائیل، ارتش آن کشور حملات هوایی را علیه غزه انجام داد که بیش از ۲۰۰ فلسطینی در جریان آن جان‌شان را از دست داده‌اند.
برخلاف آمریکا و متحدانش که حمله حماس را محکوم کرده‌اند واکنش همسایگان خاورمیانه‌ای اسرائیل تلاش برای ایجاد توازن در مسئولیت حملات بین اسرائیلی‌ها و فلسطینیان بوده است. برای مثال، سعودی‌ها، مصری‌ها و ترک‌ها همگی از هر دوطرف خواستند خشونت را متوقف کنند و خطرات تشدید بیشتر تنش را کاهش دهند. در بیانیه رسمی عربستان سعودی آمده است: «عربستان نسبت به خطرات احتمالی تشدید تنش به‌دلیل اشغالگری و محرومیت مردم فلسطین از حقوق مشروع خود هشدار داده بود». روسیه نیز خواستن خویشتنداری طرفین درگیر شد.
نتانیاهو اعلام کرده ما در جنگ هستیم و نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل را فراخوانده است. با این وجود، موجی از انتقادات علیه نتانیاهو حتی در توئیتر مطرح می‌شود. آنان می‌گویند ارتش اسرائیل ماه‌ها به نتانیاهو هشدار داد که تلاش او برای بازنگری دولت اسرائیل را در معرض خطر حمله چندجبهه‌ای قرار می‌دهد.
او هشدارهای آنان را با متهم کردن ارتش به «پیوستن به معترضان چپ» مخالف خود رد کرد. وزرای او گفتند که ارتش می‌تواند به جهنم برود و نظر آن نهاد را نادیده گرفتند. «عاموس گیلاد» ژنرال بازنشسته اسرائیلی می‌گوید منشأ این فاجعه در تغییر رژیم نهفته است که اشاره‌اش به قدرت‌گیری دولت افراطی تازه تحت رهبری نتانیاهو است. یک ژنرال بازنشسته دیگر در توئیتر مدعی شد که اسرائیل در معرض این حمله رها شده زیرا ده‌ها گردان از جنوب اسرائیل به سوی سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری منتقل شده بودند.
«یائیر لاپید» رهبر اپوزیسیون اسرائیل پیشنهاد همکاری با نتانیاهو در قالب یک دولت اضطراری وحدت ملی را مطرح کرده و تاکید نموده که اسرائیل با وجود تیم افراطی و به گفته او «ناکارآمد» کنونی اطراف نتانیاهو قادر به جنگ نخواهد بود.
در مجموع، زمان‌بندی، حجم و شدت انتقادات مطرح‌شده علیه نتانیاهو نشان می‌دهد تصور اینکه نتانیاهو چگونه دقیقا از چنین شکست فاجعه‌باری جان سالم به در خواهد برد نیز دشوار خواهد بود.