kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۴۵۰۹
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷
نمایندگان مجلس تصویب کردند

آب، برق و گاز رایگان برای مستمندان و معلولان

نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم، تعرفه آب، برق و گاز مشترکان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی را تا سقف الگوی مصرف، برابر صفر تعیین کردند.

 

سرویس سیاسی-

مجلس روز گذشته سیزدهمین و چهاردهمین جلسه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه را پشت سر گذاشت. با مصوباتی مهم در حوزه آب، انرژی، کشاورزی و محیط زیست که اجرای دقیق آنها در پنج سال آینده می‌تواند نویدبخش آینده‌ای روشن در این حوزه‌ها باشد.
تکلیف وزارت جهاد کشاورزی
برای شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی
برنامه هفتم راهکاری برای نظارت بهتر دولت بر کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید مواد خوراکی و بهداشتی دارد. بر اساس ماده ۳۴ لایحه برنامه هفتم که روز گذشته به تصویب نمایندگان رسید، به وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد کشاورزی اجازه داده شد تا نسبت به صدور مجوز برای تأسیس کانون‌های مسئولان فنی و بهداشتی اقدام نمایند.
همچنین طبق بند الحاقی یک ماده ۳۴، وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد محصولات کشاورزی را شناسنامه‌دار کند تا قابلیت رهگیری و شناسایی مبدأ محصولات تولیدی و بهینه‌سازی مصرف نهاده‌ها فراهم شود.
ماده ۳۴ بند الحاقی دیگری هم داشت که مربوط به ممنوعیت مطلق کشت محصولات تراریخته بود. این بند با نظر نمایندگان به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد.
مصوبه‌ای برای حفاظت از جنگل‌ها
در لایحه برنامه هفتم توسعه، به حفظ و گسترش جنگل‌ها نیز توجه شده است. بر این اساس و طبق ماده ۳۶ لایحه مذکور که به تصویب نمایندگان رسید، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مکلف به حفظ، احیا و توسعه جنگل‌ها در چهارچوب طرح مدیریت پایدار جنگل و جنگلداری نوین می‌باشد. و هرگونه بهره‌برداری چوبی از جنگل و برداشت درختان جنگلی، ممنوع است.
ماده ۳۶ البته تبصره‌ای هم دارد که در شرایط خاصی، برداشت درختان ریشه‌کن، شکسته و افتاده تجمعی ناشی از بروز عوامل طبیعی خطرساز (طوفان و سیل، برف سنگین، لغزش و رانش وسیع) و آفت زده غیرقابل احیا و همچنین درختان خطرساز در حاشیه جاده‌های جنگلی و پارک‌های جنگلی را جایز می‌داند که البته مجوز برداشت این درختان هم باید به تایید رئیس سازمان منابع طبیعی برسد.
لزوم تدوین نقشه راه دیپلماسی آب
مسئله حقابه ایران از منابع آب مرزی یکی از مسائلی است که در سال‌های اخیر و در پی عدم همکاری برخی کشورهای همسایه مورد توجه قرار گرفته است. بند الحاقی اول ماده ۳۹ لایحه برنامه هفتم ناظر به همین موضوع است. این بند که روز گذشته به تصویب مجلس رسید، در راستای اعتلای دیپلماسی آب کشور، وزارت  امور خارجه را مکلف می‌کند با همکاری وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست و با هماهنگی شورای‌ عالی امنیت ملی کشور نسبت به تدوین سند و نقشه راه دیپلماسی آب در چهارچوب دیپلماسی کلان کشور اقدام کند.
در این راستا به منظور بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، آموزشی، بهداشتی و حمل و نقل بین‌المللی کلیه دستگاه‌های ذیربط باید همکاری و تعامل لازم را با دستگاه‌های فوق‌الذکر به عمل آورند.
آب، برق و گاز رایگان برای مستمندان و معلولان
ماده ۳۹ لایحه خبر خوشی نیز برای مستمندان و معلولان داشت. طبق بند الحاقی سوم ماده مذکور، وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلف خواهند شد تعرفه آب، برق و گاز مشترکان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور را به‌گونه‌ای اصلاح نمایند که با رعایت مناطق جغرافیایی تا سقف الگوی مصرف به تناسب بعد خانوار (صرفاً برای آب) برابر با صفر منظور گردد.