kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۴۴۵۶
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹

آیا حزب‌الله لبنان وارد جنگ با اسرائیل شده است؟

در حالی که توجه جهانیان به عملیات «طوفان‌الاقصی» است، حزب‌الله لبنان 3مقر ‌اشغالگران صهیونیست را در مزارع شبعای ‌اشغالی لبنان با دقتی مثال زدنی هدف قرار داد. همزمان رئیس ‌شورای اجرائی حزب‌الله نیز گفت که حزب‌الله لبنان در عملیات «طوفات الاقصی» بی‌طرف نیست!


حزب‌الله لبنان دیروز بود که با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «گروه‌های شهید سردار حاج عماد مغنیه از مقاومت اسلامی صبح روز یکشنبه سه نقطه از مواضع ‌اشغالگران رژیم صهیونیستی در منطقه مزارع شبعای لبنان را هدف قرار دادند... در راستای آزاد‌سازی مناطق باقی‌مانده تحت ‌اشغال لبنان و نیز همبستگی با مقاومت و ملت پیروز، مبارز و صبور فلسطین سایت‌های الرادار و زبدین و رویسات العالم را با تعداد زیادی گلوله توپخانه و موشک‌های بالدار هدف قرار دادیم و این حملات به مواضع مورد نظر اصابت کردند.» از طرف دیگر، «هاشم صفی‌الدین»، رئیس ‌شورای اجرائی حزب‌الله، نیز گفته است: «در نبردی که در حال حاضر با ‌اشغالگری اسرائیل در جریان است بی‌طرف نیستیم و رزمندگان مقاومت در مزارع شبعا به شیوه خود به غزه سلام کردند.»
آن‌طور که ایسنا نوشته است، خبرنگار الجزیره نیز از شنیدن صدای انفجار در مزارع شبعا و تپه‌های کفرشوبا در جنوب لبنان خبر داد. خبرنگار الجزیره همچنین تأکید کرد که سایت رویسات العلم رژیم صهیونیستی در تپه‌های کَفَر شوبا با تعدادی گلوله هدف قرار گرفت. رادیو ارتش‌اشغالگر هم اعلام کرده که گلوله‌های خمپاره از لبنان به سمت مواضع ارتش ‌اشغالگر شلیک شد. از آن سو رویترز به نقل از «منابع امنیتی گزارش داد که گلوله‌های شلیک شده از لبنان به یک پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در مزارع شبعا اصابت کرده است.
به‌دنبال تنش به وجود آمده و باز شدن جبهه شمالی خبرنگار النشره در حاصبیا گزارش داد که گلوله‌باران متقابل مواضع رژیم صهیونیستی در مزارع شبعا و حومه شهرک‌های کفر شوبا، شبعا و مزارع بسطرا متوقف شده زیرا گزارش شده که مقر فرماندهی ‌اشغالگران در مزارع شبعا آتش گرفته است. به گفته خبرنگار النشره، سایت الرادار با شش گلوله توپخانه و سایت رویسات العالم با چهار گلوله خمپاره هدف قرار داده شده است. همچنین شبکه الجزیره گزارش داد که ارتش رژیم ‌اشغالگر چادری را که حزب‌الله لبنان متهم به برپا کردن آن در مزارع شبعاست، بمباران کرد. حزب‌الله لبنان چادر نظامی را که ارتش رژیم صهیونیستی ‌آن را در مزارع شبعا بمباران کرد، مجدداً برپا کرد. در این شرایط یکی از روزنامه‌های صهیونیستی گزارش داد که مقامات این رژیم از شهرک‌نشینان نزدیک مرز لبنان نیز خواسته‌اند که برای امنیت خود و خانواده‌هایشان منازل خود را تخلیه کنند. نیروهای حافظ صلح در جنوب لبنان (یونیفل) هم بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرده‌اند، پس از حمله راکتی جنبش حماس به اراضی ‌اشغالی، تحولات «دراماتیک» موجود در این مناطق را از نزدیک دنبال می‌کند. یونیفل در ادامه این بیانیه تأکید کرد که در حال هماهنگ‌‌سازی و تقویت حضور خود در تمامی مناطق عملیاتی‌اش از جمله عملیات مبارزه با شلیک راکت است. همچنین یونیفل مدعی شد: «نیروهای حافظ صلح در طول خط آبی برای حفظ ثبات و کمک به جلوگیری از تنش حضور دارند و فرماندهی ما از زمان آغاز تحولات، برای تضمین هماهنگی موثر و جلوگیری از سوء‌تفاهم، در تماس دائم با طرف‌ها است.»
با این تفاسیر می‌توان پاسخ سؤال این گزارش خبری تحلیلی را یافت. به نظر می‌رسد، حزب‌الله لبنان - نه به صورت گسترده و رسمی که به صورت مقطعی و احتمالا با هدف تسن زدن طرف- وارد جنگ با صهیونیست‌ها شده است. طبق بیانیه‌ای که به نقل از حزب‌الله لبنان منتشر شده، این جنبش قدرتمند گفته است، اگر صهیونیست‌ها زمینی به غزه وارد شوند، آنها رسما ورود خود به جنگ را اعلام خواهند کرد، موضوعی که برای صهیونیست‌ها، یک کابوس است.