kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۴۴۲۸
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۴
معاون وزیر مطرح کرد

 تولید کاتالیست RCD در پالایشگاه شازند گام بلند در راستای شکست تحریم‌ها

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: دستاورد تولید کاتالیست RCD در پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند؛ گام بلند و ارزشمند در راستای شکست تحریم در این حوزه است.
 
 
 
اراک- خبرنگار کیهان:
 
 جلیل سالاری در آیین رونمایی از کاتالیست ساخت ایران واحد(RCD) در شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند استان مرکزی افزود: با توجه به خصوصی‌‌سازی که در شرکت پالایشگاه نفت اصفهان انجام شد، پالایشگاه شازند در ساخت کاتالیست RCD پیشرو است.
وی اظهار کرد: تولید این کاتالیست در کشور حرکت اقتصادی مهم به شمار می‌رود که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده است.
وی بیان داشت: در شرایط کنونی با توجه به تحریم کاتالیست و تامین آن از منابع ثانوی برای رفع نیاز کشور؛ دانش و صنعت در کنار هم قرار گرفتند و کاتالیست را که می‌تواند پاشنه آشیل کشور باشد، با موفقیت و باکیفیت بالا تولید کردند.
واحد تصفیه هیدروژنی باقیمانده سنگین نفت خام(RCD ) برای نخستین‌بار با ظرفیت ۶۹ هزار بشکه در روز در پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند- استان مرکزی، به منظور کاهش میزان گوگرد، نیتروژن و فلزات موجود در محصول انتهای برج‌های تقطیر اتمسفر یک و خلأ، طراحی و ساخته شد.
 مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند- استان مرکزی در آیین رونمایی از کاتالیست این شرکت با بیان مطلب بالا گفت: پیش از این کاتالیست به عنوان تنها پالایشگاه دارای واحد(RCD) کشور از طریق کشورهای خارجی خریداری و تامین می‌شد.
مجید رجبی ضمن بیان اینکه هرچند وجود تحریم‌های موجود، شرکت را برای تامین این محصول، گاه دچار مشکلاتی همچون تامین ارز و امور گمرکی می‌کرد، افزود: لیکن با همه مشکلات پیش رو عملیات تولید متوقف نمی‌گردید و کاتالیست مذکور با تلاش و پیگیری‌های مستمر شرکت به موقع تامین می‌گردید و هیچ‌گونه وقفه‌ای برای واحدها پیش نمی‌آمد.
وی اظهار کرد: این مسئله علاوه‌بر خروج مقادیر هنگفتی ارز از کشور بسیار زمانبر و طولانی بود.
وی در پایان اظهار کرد: بومی‌‌سازی کاتالیست مورد نیاز واحدRCD در سال مهار تورم و رشد تولید اقدامی بسیار مهم و راهبردی و دارای منافع زیادی برای کشور؛ شرکت تولید‌کننده و پالایشگاه ارزیابی می‌شود. همچنین مهم‌ترین اثر آن در دسترس بودن کاتالیست و کاهش زمان در فرآیند خرید است.