kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۴۳۷۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۲
با وجود وعده وزارت صمت

سامانه یکپارچه خودرو‌ برای عرضه نوبت سوم باز نشد

 
 
 
یک هفته از وعده معاون وزیر صمت مبنی بر عرضه خودرو در نوبت جدید سامانه یکپارچه گذشت اما هنوز خبری از بازشدن این سامانه نیست.
به گزارش خبرگزاری فارس در حالی که منوچهر منطقی؛ معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت از برگزاری نوبت‌ سوم عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه خبر داده بود اما با گذشت یک هفته از این وعده، هیچ خبری از بازگشایی سامانه یکپارچه و عرضه خودرو در این سامانه نیست. 
منوچهر منطقی در مصاحبه‌ای که روز جمعه هفتم مهرماه منتشر شد اعلام کرد که از ابتدای هفته آینده عرضه خودرو به شیوه جدید در سامانه آغاز می‌شود و چهار خودروساز در این دور عرضه خواهند داشت و در شیوه جدید عرضه خودرو از انبوه به متعدد و متوالی تغییر می‌کند. 
پیرو اعلام این موضوع از سوی معاون وزیر صمت، مهدی تقدسی؛ مدیر سامانه یکپارچه خودرو اعلام کرد که برای بازشدن سامانه در انتظار دریافت اطلاعیه سازمان حمایت است اما هنوز هیچ اطلاعیه‌ای دریافت نکرده است تا بارگذاری اطلاعات انجام و اجرای طرح آغاز شود. 
  وعده‌ای که محقق نشد
اما با گذشت یک هفته از وعده معاون وزیر صمت هنوز هیچ خبری از بازشدن سامانه یکپارچه خودرو برای عرضه خودروهای تولید داخلی نیست. در واقع با توجه به اینکه سامانه یکپارچه خودرو تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان است، اطلاع‌رسانی درباره بازگشایی این سامانه باید توسط وزارت صمت انجام شود که طی یک هفته گذشته بعد از اینکه معاون وزیر صمت از آغاز عرضه خودرو در ابتدای هفته یعنی هشتم مهرماه خبر داد هیچ مقام مسئولی در وزارت صمت و سازمان حمایت درباره زمان و نحوه عرضه خودرو در دور سوم اطلاع‌رسانی نکرده است.
همچنین با وجود اینکه سامانه یکپارچه عرضه خودرو تحت نظارت سازمان حمایت است مدتی پیش وزیر صمت اعلام کرد که سامانه یکپارچه عرضه خودرو متعلق به وزارت صمت نیست و این سامانه متعلق به شورای رقابت است. البته با اینکه هنوز تکلیف عرضه خودروهای داخلی در دور سوم عرضه مشخص نشده است به گفته مهدی ضیغمی؛ معاون وزیر صمت این هفته عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه آغاز می‌شود. 
  انصراف 4000 متقاضی خودروهای خارجی
به گزارش ایسنا، او در رابطه با روند تحویل خودروهای وارداتی و واردات خودروهای جدید اظهار داشت: واردات خودروها به صورت انبوه و خرد در حال انجام است. تا پایان مردادماه از میان ۳۵ شرکتی که مجوز واردات اخذ کرده‌اند ۱۸ شرکت موفق به ثبت سفارش قطعی شده و توانسته‌اند بخشی از ارز واردات را دریافت کنند. رئیس ‌سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: از میان این ۱۸ شرکت، تاکنون تقریبا ۱۰ شرکت خودروهای خود را وارد کرده و الباقی در حال طی کردن مسیر واردات هستند. در مرحله اول، با توجه به اینکه همه مجوزها برای خودروهای وارد شده اخذ شده،  فاز اول تحویل خودروها را آغاز می‌کنیم؛ در حقیقت طی هفته جاری و هفته آینده، تحویل خودروهای وارداتی شرکت‌هایی که قیمت خودروها را گرفته‌اند (تاکنون چهار شرکت واردکننده لیست قمیت خودروهای خود را اخذ کرده‌اند) انجام می‌شود.
ضیغمی افزود: از هفته بعد نیز برای شرکت‌های معتبری که خودروهایشان از کشور مبدا تولیدکننده بارگیری شده و اسناد حمل داشته باشند عرضه صورت خواهد گرفت. شرکت‌ها بسته به توان خود ماهانه امکان واردات ۳۰۰ هزار تا یک میلیون دستگاه را داشته و وارد می‌کنند. او با بیان اینکه از زمان ثبت‌نام برای خودروهای وارداتی در اسفند ماه سال گذشته، از میان ۳۴ هزار نفری که در قرعه‌کشی شرکت داده شده بودند، حدوداً ۳۰ هزار نفر در نوبت دریافت هستند و الباقی انصراف داده‌اند، افزود: در فاز اول خودروی این ۳۰ هزار نفر تحویل داده می‌شود.  
رئیس‌ سازمان توسعه تجارت در رابطه با منبع تامین ارز برای واردات خودروها، تصریح کرد: ارز خودروهای وارد شده تاکنون تامین شده و تا پایان سال جاری، حداقل یک میلیارد یورو مصوبه وجود دارد که می‌توانیم از ارز صادرات غیر، استفاده کنیم. برای بیش از این نیز، چنانچه محل سرمایه‌گذاری خارجی یا منابع خارجی وجود داشته باشد می‌توان از آن برای واردات خودرو استفاده کرد.