kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۳۶۰۰
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۶
امیرعبداللهیان: 

همان‌طوری که استقلال سیاسی خود را به آمریکا و اروپا گره نزدیم به هیچ کشوری در شرق نیز گره نخواهیم زد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جمع انجمن آسیایی عنوان داشت: ما همان‌طوری که استقلال سیاسی خود را به آمریکا و اروپا گره نزدیم، به هیچ کشوری در شرق نیز گره نخواهیم زد، اما در راستای منافع ملی با شرق و غرب عالم ارتباط داریم.
 
سرویس سیاسی -
 
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در پاسخ به دعوت انجمن آسیایی (غیردولتی) متشکل از برخی صاحبنظران، سفرا و دیپلمات‌های بازنشسته آمریکایی، در نشستی حضور یافت و ضمن سخنرانی به سؤالات آنها پاسخ گفت.
وزیر امور خارجه بحران افغانستان را یکی از بحران‌های ریشه دار در منطقه برشمرد که آثار و پیامدهای زیادی بر منطقه از جمله خطر گسترش تروریسم و بحران آوارگان و پناهجویان داشته است. امیرعبداللهیان حضور چند میلیون پناهجوی افغانستانی در ایران را صرفا یکی از پیامدهای بی‌ثباتی در افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران و سایر همسایگان دانست.
وزیر امور خارجه، بحران اوکراین را یکی از چالش‌های جهانی دانست که آثاری فراتر از مرزهای ملی و منطقه‌ای دارد و گفت: جمهوری اسلامی ایران جنگ را راه‌حل هیچ بحرانی نه در اوکراین، افغانستان، سوریه، یمن، سودان و... نمی‌داند، فلذا معتقد است بحران اوکراین و تنش‌ها بین روسیه و اوکراین باید از طریق سیاسی و مذاکره حل شود. 
وی در ادامه و در پاسخ به سؤالی درخصوص روابط ایران و آمریکا گفت: در قضیه برجام‌ آن کسی که شایسته سرزنش است، ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکاست، اما بعد از ترامپ نیز روش عملی دولت جو بایدن و استمرار تحریم‌ها و تلاش برای اعمال دشمنی مبتنی بر همان روش قبل است. 
امیرعبداللهیان گفت: «دولت آمریکا حتی همزمان با اجرای توافق اخیر برای تبادل زندانیان نیز دست به اقدامات غیرسازنده تحریمی علیه ایران زد و نشان داد که حاضر به‌ اصلاح رفتارهای غلط و ناکارآمد گذشته خود نیست».
وزیر امور خارجه با‌اشاره به اینکه کاخ سفید همواره در ارتباط با ایران دچار خطای تحلیل و محاسبه می‌شود، خاطرنشان کرد: «در اغتشاشات سال گذشته نیز شاهد همین خطا بودیم. آنها از یک طرف به ما پیغام می‌دادند که آماده مذاکره برای بازگشت به برجام هستیم و از طرف دیگر در رسانه‌ها اعلام می‌کردند که برجام در دستور کارشان نیست و نگاه آنها به کف خیابان و انقلاب در ایران است!»
وزیر امور خارجه درخصوص برجام نیز گفت: «به‌رغم انتقادات ما به برخی از مفاد برجام‌، اما سیاست ما بازگشت به برجام به‌عنوان یک توافق بین‌المللی است ولی رویکرد دولت آمریکا چندگانه و مبتنی بر بازی با زمان است. اگر دولت آمریکا جدی باشد، می‌توان در کوتاه مدت مذاکرات را جمعبندی کرد.»
امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی با‌ اشاره به ظرفیت بزرگ قاره آسیا و این که قرن حاضر متعلق به آسیاست، گفت: سیاست ما در حوزه استقلال سیاسی 
نه شرقی و نه غربی است. ما همان‌طوری که استقلال سیاسی خود را به آمریکا و اروپا گره نزدیم، به هیچ کشوری در شرق نیز گره نخواهیم زد، اما در راستای منافع ملی با شرق و غرب عالم ارتباط داریم.
امیرعبداللهیان:آمریکا 
اراده واقعی نشان دهد دستیابی به توافق دور از دسترس نیست
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نیویورک در جمع خبرنگاران درباره حضورش در یکی از ‌اندیشکده‌های آمریکایی گفت: نشستی هم با یکی از ‌اندیشکده‌های آمریکایی داشتیم که سیاستمداران سابق آمریکایی در این نشست حضور داشتند و در آن‌جا به صراحت درخصوص موضوعات فیمابین بحث شد از جمله رویکرد نادرست آمریکایی‌ها در قبال جمهوری اسلامی ایران و در قبال ملت ایران. وی گفت: درخصوص برجام، خروج دونالد ترامپ از برجام و تداوم این راه توسط 
جو بایدن با شکل و ادبیات دیگر در آنجا سخن گفتیم. بعضی از سیاستمداران سابق آمریکایی سؤالاتی را داشتند که تلاش کردیم به سؤالات پاسخ دهیم. 
وزیر خارجه اضافه کرد: با توجه به اقدامی که هفته گذشته در تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا انجام شد و در جلسه ‌اندیشکده آمریکایی هم گفتم اگر طرف آمریکایی از چندگانگی برخورد کردن خارج شود و نیت و اراده واقعی خودش را نشان دهد، دستیابی به یک توافق برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام و لغو تحریم‌های ایران دور از دسترس نیست.
ابراز امیدواری وزیر خارجه کره جنوبی به تقویت روابط با ایران
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، با «پارک جین» وزیر امور خارجه 
کره جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه ایران در این دیدار گفت: امیدوارم با فضای جدید به‌وجود آمده پس از رفع انسداد از دارایی‌های ایران، بتوانیم عقب‌ماندگی‌های گذشته را در روابط دوجانبه جبران کنیم. 
 وی افزود: ظرفیت‌ها و مزیت‌های ترانزیتی ایران از شرق به غرب و شمال به جنوب می‌تواند مورد استفاده کره قرار گیرد. پارک جین وزیر خارجه کره نیز در این دیدار ابراز امیدواری کرد که حل مشکل دارایی‌های ایران، منجر به تقویت روابط ایران و کره شود.
امیرعبداللهیان: عزم ما
 برای کمک به مبارزه با تروریسم
 در سوریه تزلزل‌ناپذیر است
نشست سه جانبه وزرای امور خارجه کشورهای عضو روند آستانه شامل سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به صورت سه‌جانبه و پس از آن با مشارکت
«گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل، به‌صورت چهارجانبه به میزبانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد. امیرعبداللهیان به دیدار قبلی رؤسای کشورهای ضامن روند آستانه در تهران ‌اشاره کرد و افزود: متأسفانه وضعیت انسانی همانند گذشته در سوریه بحرانی است که بخشی از آن ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه و غارت اموال و منابع طبیعی ملت سوریه است که زنان و کودکان و سایر مردمان سوریه را هدف قرار داده است ما مجددا بر غیرقانونی بودن تحریم‌ها علیه سوریه و لزوم لغو کامل آنها تاکید می‌کنیم. 
نگرانی امیرعبداللهیان از تداوم قاچاق اموال تاریخی و میراث فرهنگی
نشست وزرای مجمع تمدن‌های کهن، روز جمعه ۳۱ شهریور به ریاست حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد.
حسین امیرعبداللهیان در سخنرانی خود در این نشست، ابتکار مجمع تمدن‌های کهن را اقدامی عالی شمرد و ابراز امیدواری کرد این مجمع بتواند بیش از گذشته به ایجاد فضای صلح و آرامش، تفاهم و چندجانبه‌گرایی کمک کند. 
وزیر امور خارجه در ادامه سخنان خود با ابراز نگرانی درباره تداوم قاچاق اموال تاریخی و میراث فرهنگی، 
بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از این روند تاکید کرد.
وزیر امور خارجه در پایان با ‌اشاره به برگزاری نشست وزرای مجمع تمدن‌های کهن در تاریخ ۳۰ آذر سال جاری در تهران، از وزرای کشورهای عضو برای شرکت در این نشست دعوت به‌عمل آورد. 
رایزنی امیرعبداللهیان و لاوروف 
در نیویورک
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای خود در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. 
امیرعبداللهیان در این دیدار با ‌اشاره به روند مثبت همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های دوجانبه بر لزوم تکمیل روند آماده ‌سازی سند همکاری‌های جامع بلندمدت بین دو کشور تاکید کرد. 
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز بر زمینه‌سازی برای تقویت بیش از پیش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی تاکید کرد. 
رایزنی امیرعبداللهیان
 و وزیر خارجه عربستان سعودی
در نیویورک
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و در ادامه رایزنی‌هایش با مقامات شرکت‌کننده، با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد.
طرفین در این دیدار در مسیر عزم جدی دو کشور برای ورود به مرحله جدید، از بازگشایی سفارتخانه‌ها و استقرار سفرای دو کشور در تهران و ریاض ابراز خرسندی کردند. امیرعبداللهیان افزود: بر مبنای ایده مطرح شده در دیدار ولیعهد عربستان، آمادگی تنظیم و امضای سند جامع همکاری‌های دو کشور را داریم.
فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان نیز در این دیدار سرعت روند پیشرفت امور در روابط دو کشور از زمان انتشار اعلامیه از سرگیری روابط را رضایت‌بخش خواند و گفت: علاوه‌ بر آن افق‌های جدید نیز باز کرده‌ایم. 
امیرعبداللهیان خواستار آزادی 
حمید نوری شد
«توبیاس بیلستروم» وزیر امور خارجه سوئد با حضور در محل اقامت حسین امیرعبداللهیان در نیویورک با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه ایران در این دیدار گفت: موضوعات مهمی برای گفت‌وگو و تبادل نظر در حوزه‌های مختلف داریم. اما مهم‌ترین موضوع، تداوم اهانت به قرآن کریم در کشور 
شماست. 
امیرعبداللهیان با‌اشاره به این که در مورد تبادل سفرا منتظر یک اقدام خوب درباره قرآن کریم در کشور سوئد هستیم، افزود: دفاع از ارزش‌های سوئد به قیمت نادیده گرفتن ارزش‌های ۲ میلیارد مسلمان جهان قابل پذیرش نیست، فلذا می‌خواهیم بر اهمیت و ضرورت مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی دولت سوئد در این زمینه تاکید کنیم.
امیرعبداللهیان همچنین با‌اشاره وضعیت حمید نوری شهروند ایرانی زندانی در سوئد گفت: هیچ تردیدی نیست که پشت پرونده آقای نوری منافقین هستند که دست‌شان به خون هزاران شهروند ایرانی آلوده است. 
وزیر امور خارجه سوئد نیز در این دیدار گفت: اسلام‌هراسی نزد دولت سوئد جایی ندارد و ما طرفدار بردباری دینی هستیم.
آمادگی برزیل 
برای گسترش روابط با ایران
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با «مائورو ویرا» وزیر امور خارجه برزیل دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی با‌اشاره به دیدار بسیار خوب رؤسای جمهور دو کشور ایران و برزیل در ژوهانسبورگ گفت: آماده‌ایم روابط دو کشور را در چارچوب دوجانبه و نیز بریکس توسعه دهیم.
مائورو ویرا وزیر خارجه برزیل نیز در این دیدار روابط با ایران را برای کشورش حائز اهمیت خواند و گفت: آمادگی داریم روابط دو کشور را در بخش دولتی و خصوصی افزایش دهیم.
ایران و مالدیو روابط دیپلماتیک خود را
از سر گرفتند
جمهوری اسلامی ایران و مالدیو اول مهرماه در بیانیه‌ای ازسرگیری روابط دیپلماتیک خود را اعلام کردند.
در بیانیه‌ مشترکی که بدین منظور منتشر شد، آمده است: متعاقب جلسه روز جمعه، ٣١ شهریورماه ١۴٠٢(٢٢ سپتامبر ۲۰۲۳)، فیمابین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و احمد خلیل وزیر امور خارجه جمهوری مالدیو در حاشیه هفتادو‌هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری مالدیو در راستای منافع و آرمان‌های ملت‌های خود، بر تصمیم دو کشور برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک تأکید کردند. 
دیدار وزیر خارجه مالی با امیرعبداللهیان
در نیویورک
در ادامه دیدارهای دیپلماتیک حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، وی در محل اقامت خود با عبدالله جوپ وزیر امور خارجه کشور مالی، دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار موضوعات مورد علاقه دو کشور در حوزه دوجانبه مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت. 
رایزنی وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان
 در نیویورک
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در روزهای گذشته و پس از درگیری‌های اخیر در منطقه قره‌باغ نیز با آرارات میرزویان همتای ارمنستانی خود در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کرده بود.
وی در آن دیدار خطاب به همتای ارمنستانی اعلام کرد: قره‌باغ را بخشی از جمهوری آذربایجان می‌دانیم، ولی اختلافات باید از طریق سیاسی و‌ گفت‌وگو حل و فصل شود.
امیرعبداللهیان در دیدار با گوترش:
طرح سلطان عمان روی میز است
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر روز شنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در مقر این سازمان در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه با‌اشاره به تبادل زندانیان با آمریکا و آزاد‌سازی دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی، گفت: درخصوص برجام همواره با شما مشورت‌های خوبی داریم. تبادل پیام‌ها با آمریکا ادامه دارد و طرح سلطان عمان هم‌ همچنان روی میز است و اگر طرف‌های مقابل آماده‌باشند، ما برای بازگشت به برجام جدی هستیم تا در چارچوب ابتکار عمان همه طرف‌ها به تعهدات خود در برجام برگردند.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل‌ نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و تشکر از به ‌اشتراک گذاشتن نکات گفته شده توسط وزیر امور خارجه گفت: دیدار خوبی با آقای رئیسی داشتم.
وی افزود: از ابتکارات دیپلماتیک شما در حل و فصل مشکلات، رفع موانع و روابط با کشورها تشکر می‌کنم.
وزیر خارجه اردن:
خواستار گشایش صفحه جدیدی در روابط با ایران هستیم
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، با «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به فضای مثبت منطقه‌ای و روند روابط ایران و کشورهای عربی و اسلامی منطقه، روابط ایران و اردن نیز همسو با این روند و در راستای منافع دو ملت ارتقاء یابد.
ایمن الصفدی وزیر امور خارجه اردن نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و ابراز قدردانی از دیدگاه‌های خوب مطرح شده توسط وزیر امور خارجه ایران گفت: ما خواستار روابط خوب و برادرانه بین دو کشور و گشایش صفحه جدیدی در روابط با ایران هستیم.
وزرای خارجه ایران و اردن فروردین سال جاری در گفت‌وگویی تلفنی درباره مناسبات دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی به بحث و تبادل نظر
پرداختند.