kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۳۲۱۴
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۲
پیش‌بینی‌ها درست درآمد

شکست سامانه یکپارچه با بی‌توجهی خودروسازان در تحویل بموقع خودروهای ثبت‌نامی

 
 
 
زمان تحویل خودرو برای خریداران از سامانه یکپارچه مشخص شده اما خودروسازان نسبت به اجرای تعهدات خود براساس زمان‌بندی تعیین‌شده اهتمامی ندارند که قابل پیش‌بینی بود.
به گزارش خبرگزاری فارس، برخی متقاضیان که از سامانه یکپارچه خودرو خریداری کرده‌اند عنوان می‌کنند که با وجود اینکه براساس طرح یکپارچه عرضه خودرو زمان‌بندی تحویل خودرو به مشتریان مشخص شده است اما خودروسازان در انجام به موقع تعهدات خود کوتاهی می‌کنند. آنها عنوان کرده‌اند که خودروسازان نسبت به تحویل بموقع سفارش‌های به مشتریان تعهدی ندارند و به بهانه کمبود قطعه و ارز از تحویل بموقع خودرو امتناع می‌کنند. 
خریداران خودرو از سامانه یکپارچه گفتند که خودروسازان با وجود اینکه وجه خرید خودرو را از مشتریان در موعدی که برای مشتری تعیین می‌کنند تحویل می‌گیرند اما نسبت به اجرای تعهدات خود در مقابل مشتریان بی‌توجهند و در صورتی که با اعتراض مشتریان درخصوص علت تاخیر در تحویل مواجه شوند به مشتری اعلام می‌کنند که انصراف دهید. 
بنابراین گزارش تاکنون دو مرحله طرح عرضه یکپارچه خودرو براساس سیستم نوبت‌دهی اجرایی شده است. براساس این طرح همه متقاضیان خرید خودرو با ثبت‌نام در سامانه براساس سیستم نوبت‌دهی در نوبت تحویل خودرو قرار گرفته‌اند و خودروساز مکلف شده تا در نوبت تعیین شده خودرو را به مشتری تحویل دهد اما متاسفانه خودروسازان به دلایل مختلف در مواردی تاخیر در تحویل داشته‌اند.
 انحصار؛ دلیل خلف وعده خودروسازان
به عنوان نمونه ایران خودرو هنوز خودروهای پژو پارس با موعد تحویل تابستان را به مشتریان تحویل نداده است و فراخوانی نیز برای مشتریان این خودرو که نوبت دریافت آنها پاییز است ارسال نکرده است.
البته مدیر بازار‌یابی ایران‌خودرو پیرو تأخیر در تحویل‌ این خودروها به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: برای 102 هزار متقاضی خرید خودرو از ایران خودرو که موعد تحویل خودروهایشان تابستان 1402 بوده به غیر از 7300 متقاضی خرید خودروهای پارس، دعوت‌نامه ارسال شده است. به 7300 مشتری پارس، پیشنهاد شرایط تبدیل به ۲۰۷ داده شد که مورد استقبال واقع نشد؛ بنابراین حداکثر تا پایان این ماه، فراخوان می‌شوند تا برای خودرو پارس واریز وجه کنند و قرار داد منعقد می‌شود.
وی وعده داد: بخشی از مشتریان خودرو پارس با موعد تحویل شهریور، ممکن است در همین شهریور ‌خودروی خود را تحویل بگیرند و بخشی هم در مهرماه تحویل خواهند گرفت اما بیشتر افرادی که در شهریور‌ واریز وجه کنند در همین ماه خودروی خود را تحویل می‌گیرند.
در نوبت اول عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه تعداد 9 خودروساز محصولات خود را در سامانه یکپارچه عرضه کردند که عمده‌ترین عرضه‌کنندگان دو شرکت سایپا و ایران خودرو بودند. 
شیوه عرضه خودرو در سامانه یکپارچه به این صورت بود که متقاضیان خودروهای خود را انتخاب و سپس متقاضیان بر اساس وضعیت تولید خودروساز در نوبت تحویل دریافت خودرو قرار می‌گرفتند و با توجه به اینکه محصولات شرکت ایران خودرو بسیار پرتقاضا بود بنابراین نوبت تحویل برخی از متقاضیان محصولات این خودروساز به سال 1403 موکول شده است. 
گفتنی است، با توجه به سابقه خودروسازان در عدم تحویل بموقع پیش فروش‌های قبلی، از ابتدا پیش‌بینی می‌شد که راه‌اندازی سامانه یکپارچه برای حفظ انحصار تولید، توزیع و قیمت‌گذاری خودرو در دست خودروسازان، شورای رقابت و دیگر ذی‌نفعان انحصار تولید و بازار خودرو است. این وضعیت و گرانفروشی برخی خودروسازان، محصول تعلل و سنگ‌اندازی در واردات انبوه خودرو است که به بهانه‌های مختلف، انجام می‌شود و فقط به سود ذی‌نفعان تمام می‌شود.
 گلایه مردم 
از گرانی محصولات ۲ خودروساز بزرگ
همچنین متقاضیان خودروهای داخلی با مطالبه اینکه «مانع افزایش خودسرانه قیمت خودرو شوید» عنوان کرده‌اند که براساس دعوت نامه‌هایی که در شهریور ماه‌، شرکت‌‌های ایران خودرو و سایپا برای مشتریان ارسال کرده‌اند قیمت خودروها افزایش یافته که خودسرانه و بدون مجوز شورای رقابت بوده است. 
این متقاضیان گفتند که با توجه به ثبات و حتی کاهش قیمت ارز، افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان بدون مجوز به منزله تضییع حقوق مصرف‌کنندگان است لذا از مسئولان می‌خواهیم تا به این موضوع رسیدگی شود و مانع افزایش خودسرانه قیمت خودرو توسط خودروسازان شوند. 
گفتنی است، با توجه به بررسی‌های شورای رقابت بازار خودروی سواری انحصاری تشخیص داده شد لذا شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را تدوین و در مورخ 11 بهمن ماه 1401 ابلاغ کرد. در ماده 3 این دستورالعمل درخصوص قیمت‌گذاری خودرو ذکر شده است که مبنای تنظیم قیمت خودرو، براساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها است که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود و نتایج در کارگروه خودرو ارائه و به تصویب شورای رقابت می‌رسد و توسط عرضه‌کننده خودرو لازم‌الاجرا است.