کد خبر: ۲۷۳۱۱۴
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹

ناترازی امروز بنزین حاصل دورانی است که پالایشگاه ‌سازی فقط برای ایران «کثافت‌کاری» بود!

یکی از علل ناترازی کنونی کشور در تولید و مصرف بنزین عدم اعتقاد وزیر سابق نفت به ساخت پالایشگاه در کشور است؛ زنگنه معتقد بود پالایشگاه‌‌سازی «کثافت‌کاری» است.

به گزارش مهر، ساخت پالایشگاه و ذخیره‌‌سازی بنزین یکی از اقداماتی است که می‌تواند کمک شایانی به رفع ناترازی بنزین کند و حتی مانع از واردات بنزین برای حل این معضل شود. اقدامی که دولت قبل در آن ناکام ماند و تنها پروژه نیمه تمام ستاره خلیج‌فارس را که در دولت دهم کلید خورده بود تکمیل کرد.
این اتفاق در حالی رخ داد که مجلس شورای اسلامی وزارت نفت را مکلف به ساخت پتروپالایشگاه کرده بود اما دولت با بی‌توجهی تمام از کنار آن عبور کرد؛ چرا که شیخ الوزرای دولت دوازدهم ساخت پالایشگاه را کثافت کاری می‌دانست و در توضیح علت عدم ساخت آن گفته بود «به من می‌گویند شما پالایشگاه نزدید؛ ما در پارس جنوبی تولید را دو و نیم برابر کردیم. این یعنی ۱۰ تا پالایشگاه! اگر به‌جای این، پالایشگاه می‌زدیم، تمام کشور را به کثافت و آلودگی می‌کشیدیم.»
به گزارش رسانه‌های بین‌المللی در آسیا ۴۷ پروژه جدید پالایشی در مرحله ساخت یا برنامه‌ریزی است. از این طرح‌ها ۱۸ پالایشگاه در حال ساخت است و ۲۹ مورد در مرحله طراحی هستند. زنگنه همواره تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را افتخار خود می‌داند. درحالی که به گفته اصغر ابراهیمی اصل، معاون اسبق وزارت نفت این پروژه در زمان دولت احمدی‌نژاد شکل گرفت و ۷۹ درصد پیشرفت داشت و ۲۱ درصد باقی مانده باید در ظرف 18 ماه به پایان می‌رسید. اما چون زنگنه به این کار اعتقادی نداشت، اعتبار لازم به آن را تخصیص ندادند تا اینکه عدم ساخت این پالایشگاه برای کشور هزینه زا شد و به همین دلیل در دولت دوازدهم بعد از سال‌ها این پالایشگاه به اتمام رسید.
ضمن اینکه عدم ساخت پالایشگاه در کشور در حالی توسط زنگنه رقم خورد که مجلس قانون اجرای پتروپالایشگاه‌ها را تصویب کرده بود.
برخی از دولت مردان گذشته معتقد بودند این قانون برای ورود بخش خصوصی است و دولت اجازه ساخت پالایشگاه را ندارد اما براساس مجوز مجلس در صورتی که بخش خصوصی اقدامی به ساخت پالایشگاه نکند وزارت نفت متولی ساخت پالایشگاه است.
در قانون اجرای پتروپالایشگاه‌ها، مجلس با صراحت استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه را برای ساخت پتروپالایشگاه در اختیار دولت قرار داده بود و در کنار آن نقش مهم وزارت نفت در اجرای این قانون نیز بیان شده است. حال آنکه مسئولان سابق وزارت نفت نسبت به آن بی‌توجهی کردند و هیچ پرونده قضائی برای آنها مبنی بر ترک فعلی که داشتند تشکیل نشد. اگر وزیر وقت نفت مروری بر مواد شیوه نامه ابلاغی و همچنین قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی کند بی‌شک به یاد می‌آورد که اصل و هدف طراحی چنین طرحی همزمان با تاکید مقام معظم رهبری بر اجرای هرچه سریع‌تر سیاست پالایشگاه‌‌سازی و تقویت بخش تولید است که این موضوع از سوی زنگنه نادیده گرفته شده بود.
سهم دو درصدی ایران از ظرفیت پالایشی دنیا
محمدعلی قدیری، کارشناس انرژی با بیان اینکه هنوز در حوزه پالایش با نقطه ایده‌آل فاصله داریم، گفت: در حال حاضر ظرفیت پالایشی دنیا به بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز رسیده‌است. این در حالی است که ظرفیت پالایشی ایران روزانه با احتساب نفت خام و میعانات گازی تنها حدود دو میلیون و 200 هزار بشکه است.
وی ادامه داد: ایران با وجود اینکه یکی از بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر نفتی دنیا است، سهمی حدود دو درصد از ظرفیت پالایشی دنیا را به خود اختصاص داده است که نسبت به میزان منابع نفتی موجود در کشور، سهمی بسیار‌ اندک و محدود است. این جبران عقب ‌ماندگی ظرفیت پتروپالایشی در قانون برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده بود.
قدیری با ‌اشاره به اینکه در سال‌های گذشته توجه ویژه‌ای به افزایش ظرفیت پالایشگاهی نشده است، افزود: طی سال‌های برنامه ششم توسعه فقط پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به بهره‌برداری رسید.
پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا در ابتدای دهه ۹۰ بر روی واردات بنزین، مسئولان دولت دهم تصمیم گرفتند تا طرح‌های تکمیل ظرفیت و پالایشگاه‌‌سازی را اجرا کنند تا کشور برای سال‌های متمادی از واردات بنزین مصون بماند.
اکنون اگر شاهد ناترازی بنزین در کشور هستیم بخش عمده‌ای از علل این مشکل به بی‌توجهی شیخ الوزرای دولت دوازدهم به ساخت پالایشگاه باز می‌گردد که برای جبران این عقب‌ماندگی باید سال‌ها تلاش کرد.