کانونهایی که زمینهساز مهاجرت دانشآموزان نخبه ایرانی شدهاند
فعالیت غیرقانونی و عجیب برخی مدارس بینالملل در سطح کشور
در حالی شاهد فعالیت مدارس بینالملل در کشور هستیم که بخش زیادی از این مدارس برخلاف اساسنامه خود اقدام به جذب غیرقانونی دانشآموزان فاقد شرایط میکنند و این مراکز به کانونی برای مهاجرت تبدیل شدهاند!
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مدارس بینالملل ایران علاوه بر استقرار در سایر کشورهای جهان در داخل ایران هم فعالیت دارند و هماکنون 12 مدرسه بینالملل در کشورمان دایر است که 8 مدرسه در شهر تهران قرار دارد.
6 مجتمع مدارس بینالملل دایر در شهر تهران جزو مدارس غیردولتی هستند و بیش از دو هزار دانشآموز در مجموع مدارس بینالملل داخل ایران تحصیل میکنند.
طبق اساسنامه مدارس بینالمللی جمهوری اسلامی ایران مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، «این مدارس برای آموزش و پرورش اتباع خارجی مقیم ایران در دورههای مختلف تحصیلی تأسیس میشوند همچنین دانشآموزان ایرانی که قسمتی از تحصیلات خود را در کشورهای خارجی و در نظامهایی غیر از نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران گذرانده باشند در صورت عدم امکان تحصیل آنان در مدرسه تطبیقی یا سایر مدارس کشور و بنا به تشخیص کمیسیون خاص دفتر همکاریهای بینالمللی و امور مدارس خارج از کشور برای مدتی معین میتوانند به تحصیلات خود در این مدارس ادامه دهند.» همچنین ایرانیان دارای شرایط خاص یعنی افرادی که بهتازگی به ایران بازگشتهاند، دانشآموزانی که یکی از والدین آنها، ایرانی نیست و افرادی که در چند ماه آینده از ایران به خارج از کشور میروند، میتوانند در این مدارس ثبتنام کنند.
اما طی بیش از یک دهه اخیر و برخلاف اساسنامه این مدارس، دانشآموزان بسیاری که هیچیک از شرایط پذیرش و تحصیل در این مدارس را نداشتهاند در مدارس بینالملل غیردولتی داخل ایران ثبتنام شدهاند؛ بهگونهای که در زمان حاضر صرفاً حدود 10 درصد دانشآموزان حاضر در این مدارس، شرایط ادامه تحصیل یا ثبتنام مندرج در اساسنامه این مدارس را دارند یعنی حدود 90 درصد دانشآموزان این مدارس بهصورت غیرقانونی ثبتنام شده یا بهصورت بلندمدت ماندگاری برای ادامه تحصیل دارند.
دومین تخلف محرز مدارس بینالملل مربوط به محتوا و کتابهای درسی آنهاست؛ در حالی که بیشتر دانشآموزان مدارس بینالملل را در تخلفی آشکار، شهروندان ایرانی تشکیل میدهند اما هیچیک از کتابهای درسی رسمی تأییدشده از سوی وزارت آموزش و پرورش در این مدارس تدریس نمیشود و از سنوات قبل تاکنون محتوای آموزشی کشور انگلستان و کتابهای درسی «آکسفورد و پیرسون» در این مدارس تدریس میشود.
چنین تخلفی عملاً باعث شده است هیچیک از دانشآموزان ارزشمند این مدارس امکان شرکت در کنکور سراسری کشورمان را نداشته باشند؛ با این امر، زمینه مهاجرت به خارج اجباری تقریباً صددرصدی دانشآموزان این مدارس پیریزی شده است.
آموزش در مدارس بینالملل بهزبان انگلیسی است و از آنجایی که دانشآموزان حاضر در این مدارس عمدتاً شهروندان ایرانی هستند و با پرداخت شهریه بالا که گاه با هزینههای حاشیهای به 100 میلیون تومان میرسد در مدارس بینالملل ثبتنام میکنند، پس از پایان تحصیل از مدرسه بهدلیل ضعف تسلط به زبان فارسی اگر قصد ماندن در ایران را داشته باشند با مشکلات بسیاری مواجه میشوند که ابتداییترین آن قبولی در کنکور و تحصیل در دانشگاههای ایران است از همینرو، دانشآموز پس از فارغالتحصیلی از مدرسه، گزینه دیگری جز مهاجرت از ایران نخواهد داشت.
با رویه غیرقانونی که طی این سالها در مدارس بینالملل حاکم بوده است، هماکنون بیش از دوهزار دانشآموز در این مدارس پذیرش شدهاند و ادامه تحصیل میدهند و این مدارس به مرکزی برای مهاجرت زودرس به خارج از کشور تبدیل شدهاند و سن مهاجرت را از سن پس از فارغالتحصیلی از دانشگاه به دوران دانشآموزی کاهش دادهاند.
حال پرسش اصلی از مسئولان محترم وزارت آموزش و پرورش این است؛ آیا در جریان اقدامات خلاف قانون آشکار، از سنوات بسیار قبل تاکنون مدارس بینالملل و عدم تمکین به مفاد اساسنامه توسط این مدارس هستند؟! اگر پاسخ به این سؤال مثبت است، تا امروز چه برخورد قانونی با این تخلفات صورت گرفته است؟
از سوی دیگر، آیا سازمان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش برخوردی با مسئله دریافت شهریههای بسیار بالاتر از نرخهای مصوب مدارس غیردولتی از سوی این مدارس داشته است؟
آیا شورای عالی آموزش و پرورش طی چندین سال قبل تاکنون به وظایف نظارتی خود در قبال مدارس بینالملل و محتوای تدریسشده در این مدارس عمل کرده است؟ و اگر این نظارت بهصورت صحیح صورت گرفته است، پس چگونه حدود 90 درصد دانشآموزان جذبشده در این مدارس حائز شرایط ادامه تحصیل در مدارس بینالملل نبوده و نیستند؟!
آیا طی این سالها، شورای عالی آموزش و پرورش متوجه این خطر بزرگ بوده است که بهواسطه اقدامات غیرقانونی صورتگرفته در مدارس بینالملل، این مدارس به محلی برای مهاجرت اجباری دانشآموزان گرانبهای این مرز و بوم آن هم از سنین نوجوانی تبدیل
شدهاند؟!