کشور باید به سمت تولید خودروهای برقی برود
سرویس اقتصادی-
به گزارش کیهان، عباس علیآبادی درباره وضعیت خودروسازی کشور، اظهار داشت: فکر میکنم در حوزه خودرو وقت آن رسیده که از خودروهای گذشته دست برداریم و به سمت خودروهای روز حرکت کنیم. برقیسازی پدیده آینده نیست بلکه پدیده روز است و حیف است که ما از این فرصت استثنایی استفاده نکنیم زیرا در این فرصت، خیلی مشکلات را میتوان حل کرد.
وی افزود: الان اختلافنظر بین کارشناسان درخصوص برقی بودن و غیربرقی بودن خودرو نیست بلکه اختلاف نظر در میزان ذخیرهسازی انرژی است. باید در کجای صنعت قرار بگیریم؟ در نوآوری یا در بازار یا در قطعهسازی؟ میتوانیم بگوییم که چون ارزش افزوده قطعهسازی کم است به آنجا وارد نشویم. باید توجهمان به راهبرد و نوآوری و بازار باشد.
وزیر صمت گفت: باید بهترین قطعات را از بهترین جای دنیا که مزیت رقابتی دارد تهیه کنیم زیرا ما هستیم که ماشین را با طراحی و نوآوری مناسب خلق میکنیم و بازار را نگه میداریم. خیلیها تلاش میکنند ما را به سمت قطعهسازی هدایت کنند اما این موضوع برای قطعات راهبردی درست است.
علیآبادی افزود: تولید و مصرف در جامعه زمانی به تعادل میرسد که واردات و صادرات ما تنظیم باشد و باید بتوان بازار را با عوامل خودش و نه به صورت دستوری تنظیم کرد. توسعه صادرات نیازمند اقداماتی است. دیپلماسی اقتصادی را باید تقویت و بازارهای صادراتی را شناسایی کرد. لازم است زمینهها را برای تجارت با اروپا فراهم کنیم و باید استانداردهای آنها را بشناسیم.
او بر لزوم توسعه اکتشافات معدنی در کشور تاکید کرد و افزود: همه ظرفیتهای دولتی و غیردولتی در این زمینه را باید بسیج کرد زیرا ثروت بسیار زیادی در بخش معدن نهفته و وجود دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: برای تامین سرمایههای مورد نیاز توسعه کشور نباید منتظر خارج از کشور بود زیرا انتظاری محقق شدنی نیست و در این زمینه باید بتوانیم بهویژه از طریق سرمایههای خرد مردمی به تامین سرمایه پرداخت.
علیآبادی با بیان اینکه وزارت صمت در شرایط سختی به سر میبرد، افزود: عدهای حواشی زیادی برای وزرا درست میکنند که موجب میشود کمتر به موضوعات اصلی بپردازند ولی ما تلاش میکنیم تا حواسمان را در وزارتخانه روی موضوعات اصلی جمع کنیم.
وی افزود: شاید یکی از کارهایمان این باشد که با رصد مسائل در چارچوب اهداف کلان و اسناد بالادستی کشور با رعایت تعهد به مردم سعی کنیم که وزارتخانه را به سمت هدفهای اصلی هدایت کند چون شرایط بهاندازه کافی سخت است.
گفتنی است، مطالباتی چون برخورد با گردنکشی منتخب غیرقانونی انتخابات اتاق بازرگانی علیه قانون و ابطال این انتخابات، تسریع در واردات خودرو و رقابتی کردن بازار آن، پرهیز از تبدیل وزارت صمت به نمایشگاه فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه و برخورد با دلالان و مافیاهای مختلف لانه کرده در بخشهای صنعت، معدن و تجارت کشور، حاشیهسازی برای وزرا، امر فرعی، اهداف خرد و اسناد پایین دستی نیست بلکه اصل کار است. هر کاری با رانت و فساد و قانونشکنی همراه باشد عاقبتی جز تباهی نخواهد داشت و مسئول مربوط را هم به بیراهه خواهد برد. سختی کار در شرایط فعلی به دلیل انفعال در برابر قانون شکنیهاست.