kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۰۲۳۶
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳
وزیر بهداشت خواستار تعطیلی شهرهای بالای 40 درجه شد

هشدار وزارت بهداشت نسبت به گرمازدگی در روزهای آینده

همزمان با روند افزایش دمای هوا در برخی مناطق کشور، وزارت بهداشت نسبت به گرمازدگی هموطنان در شهرهای بالای 40 درجه هشدار داد.
 
 
 
 
به گزارش وبدا، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آماده‌باش مراکز درمانی برای روزهای گرم این هفته خبر داد.
 سعید کریمی با اشاره به هشدارهای هواشناسی مبنی بر گرم شدن هوا طی امروز و دو روز آینده، گفت: تمام مراکز درمانی در آماده‌باش برای پذیرش افراد گرمازده و بیماران پرخطر قرار دارند.
کریمی افزود: کودکان زیر ۴ سال و افراد بالای ۶۵ سال و افراد پرخطر همچون بیماران قلبی، دیابتی، افراد دارای فشار خون در معرض گرمازدگی هستند و باید خودمراقبتی بیشتری داشته باشند.
وی یادآور شد: بدن پس از فعل و انفعالاتی که دارد باید بتواند با محیط تبادل گرما کرده و خنک شود و هنگامی که درجه گرما از ۴۰ عبور می‌کند، این تبادل حرارت دچار مشکل می‌شود. 
معاون درمان وزارت بهداشت، ضعف، بی‌حالی، تشنگی شدید، گرفتگی عضلات، افت فشار خون، غش، بیهوشی، ضعف شدید و در موارد شدید حتی به کما رفتن فرد را از علائم گرمازدگی دانست و گفت: در چنین وضعیتی فرد باید از گرما و آفتاب دور نگه داشته و در سایه یا جای خنک قرار داده شود. 
کریمی ادامه داد: در روزهای بسیار گرم که چند روز آینده نیز اعلام شده گرم هستند، افراد حتی‌الامکان نباید بین ساعات ۱۰ تا ۱۶ از منزل خارج شوند.
وی تاکید کرد: خوردن آب و مایعات خنک مثل شربت آب‌لیمو و قرار گرفتن در مکان‌های خنک توصیه همگانی است. مایعات بدن باید حتما در روزهای گرم تامین شوند. در صورت پیدا شدن علائم شدید گرمازدگی باید فرد به اورژانس و پزشک منتقل شود.
همچنین وزیر بهداشت دیروز با اشاره به گرمای بی‌سابقه هوا در کشور گفت: سلامت مردم عوامل مختلفی دارد که بخشی از آن محیطی است و ممکن است سلامت را به خطر اندازد؛ به‌عنوان مثال در زمستان موضوع آلودگی هوا را داریم که اگر به میزان خاصی برسد مجبور به تعطیلی هستیم.
بهرام عین‌اللهی افزود: متاسفانه امسال با گرمای بی‌سابقه‌ای مواجه شدیم که وقتی از ۴۰ درجه بالاتر رود می‌تواند سلامت را دچار اختلال کند؛ به‌ویژه این موضوع در افراد سالخورده، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و کودکان بیشتر دیده می‌شود.
وی ادامه داد: در هر شرایطی که عوامل محیطی سلامت مردم را دچار مشکل کند، وزارت بهداشت وارد می‌شود و با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی برای گرمای آخر هفته که احتمال می‌دهیم درجه حرارت بالا رود ما پیشنهاد تعطیلی را به هیئت دولت دادیم که برای سلامت مردم هر وقت درجه حرارت بالا رود، تعطیلی لازم است و امیدواریم پیشنهاد ما را بپذیرند که این موضوع بسته به پیش‌بینی سازمان هواشناسی تا آخر هفته برای مناطق مورد نیاز مشخص می‌شود.
 ضرورت مراجعه به پزشک در صورت بروز
 علائم نگران‌کننده گرمازدگی در سالمندان
رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت نیز گفت:کاهش توانایی تنظیم دمای بدن، کاهش ظرفیت تعریق، بیماری‌های مزمن، مصرف برخی داروها و از دست دادن احساس تشنگی برخی از عوامل افزایش آسیب ناشی از گرما در سالمندان است. با سالمند شدن، حس تشنگی کاهش می‌یابد و سالمندان ممکن است کمتر احساس تشنگی کنند. این مسئله می‌تواند به مصرف کمتر آب و مایعات و در نتیجه هیدراسیون کمتر منجر شود.
محسن شتی افزود: دمای بالای بدن، سردرد شدید و سرگیجه، تهوع، استفراغ و اسهال، خستگی شدید و ضعف عمومی، تاری دید و اختلال در حرکت، تشنج یا از دست دادن هشیاری علائم و نشانه‌های گرمازدگی هستند.
وی ادامه داد: سالمندان باید مقدار کافی آب و مایعات مصرف کنند. هرچند نوشیدن عرقیات یا دم‌کرده‌های گیاهی نیز سودمند است. اما بهترین نوشیدنی آب ساده است.
به گفته دکتر شتی، استفاده از شربت به علت میزان قند بالا توصیه نمی‌شود ولی نوشیدن روزانه حداقل 2 تا 3 لیوان شیر علاوه‌بر رفع تشنگی، در تأمین املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن مفید است.
 روند افزایش دما تا پایان هفته جاری
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سرکرده، کارشناس هواشناسی گفت: طی روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه روند افزایش دما را در کل کشور شاهد هستیم که بیشترین افزایش دما بر روی سواحل دریای خزر و در استان اردبیل مشاهده می‌شود.
وی ادامه داد: حداکثر دمای هوای تهران سه‌شنبه به ۳۹ درجه هم می‌رسد.