kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۰۲۲۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳

تحرکات گسترده چین در آلمان و انگلیس در حوزه‌های اقتصادی و اطلاعاتی


سرویس خارجی-
سازمان ضد جاسوسی آلمان به مقامات دولتی و سیاست‌گذارانش هشدار داده است که چین به شکلی فزاینده در حال جاسوسی در این کشور است. همچنین خبرهایی از «تحقیقات لندن درباره تلاش پکن برای تصاحب یک شرکت ماهواره‌ای» منتشر شده است که همه حکایت از نفوذ چین در قاره سبز دارد.
در روزهای اخیر خبرهایی از نفوذ چین به اعماق زیرساخت‌های نظامی، خدماتی و صنعتی آمریکا توسط بدافزارهایش منتشر شد. حالا اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان در یادداشتی که در اوایل هفته منتشر کرد، اعلام کرد که پکن به شکلی چشمگیر برنامه‌های جمع‌آوری اطلاعات را در سال‌های اخیر تشدید کرده، «شبکه‌ای جهانی از عوامل اطلاعاتی ایجاد کرده و دائماً سعی دارد آن را گسترده‌تر کند.»
این نهاد ضد جاسوسی آلمانی با بیان این‌که دپارتمان بین‌الملل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین نقشی مرکزی در این طرح دارد، به مقامات آلمانی هشدار داد که در ارتباطات خود با نمایندگان این نهاد هوشیار باشند. آ‌ن‌طور که ایسنا نوشته است، این نهاد آلمانی در یادداشت خود ضمن توصیه بر «به‌کارگیری خویشتن‌داری و احتیاط ویژه» در تماس با دپارتمان بین‌الملل کمیته مرکزی حزب کمونیست، تأکید کرد که هیچ‌کس نباید کاری کند که تحت قانون آلمان به‌عنوان همکاری با سرویس خارجی یک کشور بیگانه قلمداد شود. گفتنی است، برلین در اوایل ماه میلادی جاری(خرداد ماه) هم گزارش دیگری منتشر کرده و در آن مدعی شده بود که چین، روسیه، ایران و ترکیه کشورهایی هستند که بیشترین فعالیت‌های جاسوسی را در آلمان انجام می‌دهند. همچنین یک روزنامه انگلیسی از «تحقیقات انگلیس درباره تلاش چین برای تصاحب یک شرکت ماهواره‌ای» نوشت. روزنامه انگلیسی تلگراف با استناد به یک گزارش کمیته امنیت و اطلاعات پارلمان این کشور گزارش داد، سرویس‌های امنیتی انگلیسی زمانی که طرفهای چینی برای خرید سهام شرکت مشهور اینترنت ماهواره‌ای «وان وب» انگلیس بعد از اعلام ورشکستگی آن در سال ۲۰۲۰ اقدام کردند، شروع به تحقیقاتی درباره این طرفهای چینی کردند. طبق گزارش این روزنامه انگلیسی، در جدیدترین تحول مربوط به شرکت وان وب، قرار است به شرکت ماهواره‌ای بزرگ یوتلست فرانسه فروخته شود اما این روزنامه نوشته است، یک شرکت سرمایه‌گذاری مورد پشتیبانی پکن مالکیت بخشی از این شرکت ماهواره‌ای بزرگ فرانسوی را در اختیار داشته و این را عامل بروز نگرانی‌های امنیتی جدید دانسته است. طبق گزارش تلگراف، شرکت فن‌آوری و دانش هوافضای چین که یک شرکت پیمانکار فضایی متعلق به دولت پکن است قبل از آن‌که دولت لندن در مناقصه برای خرید وان وب مداخله کند، یکی از طرفهای چینی بوده که سرمایه‌گذاری در این شرکت ماهواره‌ای را در نظر داشته است. خبر دیگر آن‌که با تشدید رقابت میان چین و آمریکا رئیس‌کمیسیون اروپا روز دوشنبه (9 مرداد) به فیلیپین سفر و با رئیس‌جمهوری این کشور جنوب شرقی آسیا دیدار کرد. «اورزولا فون درلاین»، رئیس‌کمیسیون اروپا که به فیلیپین سفر کرده، با «فردیناند مارکوس جونیور»، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد. فون درلاین اعلام آمادگی کرد تا از طریق «به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات، یافتن خطرات و تهدیدها و گسترش ظرفیت گارد ساحلی فیلیپین» همکاری اروپا را با این کشور در حوزه امنیت دریایی افزایش دهد.
گفتنی است که فیلیپین به یکی از محورهای رقابت آمریکا و چین بدل شده، زیرا بخشی از قلمرو دریایی این کشور دریای چین جنوبی را شامل می‌شود؛ شاهراهی استراتژیک و غنی از منابع که چین بر سر آن ادعای مالکیت دارد. در پایان باید‌اشاره کرد که کنار هم گذاشتن این اخبار یعنی آن‌که امروز چین تا مغز استخوان غرب پیش رفته است. چنان‌که مقامات آمریکایی و اروپایی بارها تأکید کرده‌اند که بی‌شک امروز چین بزرگ‌ترین چالش پیش روی غرب است که نه تنها به حوزه نفوذ غرب مثلاً در غرب آسیا نفوذ کرده بلکه به اعماق خود اروپا و آمریکا نیز نفوذ کرده است.