راهـکارهـای کاهش سختی اسبابکشـی در فصل اوج جابهجاییهـا-بخش نخست
مصائب زندگی مستأجری و مدیریـت چـالش اثاثکشی
گالیا توانگر
دست میکشم روی پوست دیوارها و جای زخم میخها را روی تنشان حس میکنم. بغضی در گلو دارم. انگاری با یکی از دوستان صمیمیام در حال وداع باشم. دیگر کمکم باید با این خانه و خاطراتش خداحافظی کنم. خانهای که پارسال واردش شدم و الان بعد از 11 ماه احساس میکنم برخی خاطراتی که از این خانه دارم تا همیشه فراموش ناشدنیاند.
دیروز حتی یک جورایی ناراحت بودم که دارم از اینجا میروم. حالا به گوشهگوشه خانه که نگاه میکنم، خاطرات تلخ و شیرینی از یک سال گذشته که مثل برق و باد گذشت، برایم زنده میشود؛ البته خاطرات شیرینش بهمراتب بیشتر است.
احتمالاً همه شما یکبار اسبابکشی منزل، محل کار و غیره را تجربه کردهاید و میدانید که میتواند چهکار طاقتفرسایی باشد. اغلب افراد و بهخصوص خانمها دغدغه و نگرانی جابهجایی وسایل خود را برای اثاثکشی دارند.
برای اینکه بتوانید اسبابکشی خود را به بهترین شکل انجام دهید، لازم است با نکات مهم در اثاثکشی آشنا شوید تا بتوانید بدون مشکل و در فرصت مناسب وسایل خود را جابهجا کنید. رعایت این نکات قبل از اسبابکشی، حین آن و بعد از آن به شما کمک میکند تا راحتتر وسایل را جابهجا کنید. لازم است برای بستهبندی وسایل خود زمان بگذارید و این کار را با دقت انجام دهید.
چالش هماهنگی و هزینه اسبابکشی
قبل از رسیدن موعد اسبابکشی، تمام جوانب را بررسی کرده و در صورت نیاز هماهنگیهای لازم را بهعمل آورید. به طور معمول افراد در طول روند نقلمکان به دلیل مشغله زیاد، برخی از نکات را نادیده گرفته و پس از رسیدن روز موعود با مشکلات عدیدهای مواجه میشوند.
پیشنهاد میکنیم قبل از فرارسیدن روز جابهجایی تمام جزئیات را بهدقت مرور کرده و کاملاً آماده شوید. فراموش نکنید که وجود هرگونه ناهماهنگی در روز اسبابکشی، سختی این روند را دوچندان خواهد کرد.
یکی از اشتباهات موقع اسبابکشی این است که سعی دارید همه کارها را بهتنهایی انجام دهید. برخی از افراد برای کاهش هزینههای باربری از دوستان و اقوام کمک میگیرند. در نظر داشته باشید که این افراد نمیتوانند بهدرستی کار حمل بار و جابهجایی را انجام دهند، زیرا در این زمینه کمتجربه هستند، اما شرکتهای اسبابکشی سالانه صدها مورد مشابه را انجام دادهاند و در صورت بروز مشکل میدانند چگونه بار را سالم به مقصد برسانند. یک روز بارانی یا هوای گرم تابستان نمیتواند در کار باربریها مشکل ایجاد کند، اما برای دوستانتان کلی داستان درست میشود.
با همه این اوصاف و ملاحظهکاری حتی با کمک پرسنل شرکتهای اسبابکشی هم در برخی مواقع با چالشهای خاص مواجه میشوید و باید قبل از هماهنگی با این قبیل شرکتها یک تحقیقی از عملکردشان و رضایتمندی مشتریان اسبق داشته باشید.
ابراهیم شریفی یک شهروند با مرور خاطراتش از اسبابکشی اخیر و چالشهای آن به گزارشگر کیهان میگوید: «همه هماهنگیها را از قبل انجام داده و حتی از قبل هزینه را توافق کرده بودیم، اما در کمال تعجب حین اسبابکشی با کارشکنی پرسنل شرکتبار و غرزدنهای پیاپی راننده مواجه شدم. برای مثل حین جابهجایی برخی وسایل میگفتند: فلان وسیله خیلی سنگینتر و شکستنیتر از آن چیزی است که در تصورمان بوده و یا حجم وسایل زیاد است و باید یک دور اضافه برویم و برگردیم. با همین بهانهها و دلایل واهی در پایان کار تقریباً نزدیک به نصف مبلغ تعیین شده، هزینه اسبابکشی را بالا برده و پول بیشتری مطالبه کردند.»
اسبابکشی هزینه دارد. اغلب افراد از قبل در مورد برآورد دقیق هزینههای اثاثکشی لوازم منزل محاسباتی را انجام میدهند. قیمت ماشین حمل بار و دستمزد کارگر حمل بار در این لیست محاسبه میشود؛ اما هنوز هزینههای زیادتری وجود دارد که شاید از قلم انداخته باشید. هزینه بستهبندی لوازم منزل، کارتنهای بزرگ و کوچک، خرید پلاستیک حبابدار و ... بخشی از این هزینههای فراموش شده است.
اغلب افراد روزهای تعطیل، آخر هفتهها یا روزهای آخر ماه را برای جابهجایی لوازم منزل انتخاب میکنند. اسبابکشی در روزهای تعطیل برای این افراد راحتتر است، زیرا وقت آزاد بیشتری دارند. این یک برنامهریزی صددرصد اشتباه است که کلی وقت و پولتان را هدر میدهد. در روزهای غیرتعطیل و زمانهایی که تقاضا برای حمل بار کمتر است، میتوانید تخفیف خوبی از باربریها دریافت کنید.
بزرگترین اشتباهات حین جابهجایی
رضا رحمانیان یک مسئول شرکت باربری میگوید: «اگر به یک تلویزیون خسارت وارد شود یا در حین اسبابکشی یکی از کالاهای آنتیک و با ارزشتان آسیب ببیند چه کسی پاسخگوست؟ افراد غیر شرکتی و باربرهای آزاد بههیچوجه خسارات وارد شده به لوازم را قبول نمیکنند. این افراد در هر صورت دستمزدشان را دریافت کرده و میروند. برای اینکه لوازم منزل سالم و بدون شکستگی به مقصد برسد از خدمات اسبابکشی حرفهای استفاده کنید. شرکتهای باربری معتبر همگی سلامت بار را تضمین میکنند.»
وی در ادامه به برخی موارد اشاره دارد که در حین اسبابکشی باید چهاردانگ حواسمان به آنها باشد: «وسایل کوچک و سبک مانند جواهرات بهراحتی در معرض آسیب و حتی گم شدن قرار دارند. امنترین مکان برای نگهداری آنها همراه با شما و در جایی امن در وسیله نقلیه خودتان است. اطمینان حاصل کنید که این لوازم را بهدرستی و در مکانی امن نگهداری میکنید.
بسته اضطراری را هرگز فراموش نکنید. وقتی همه لوازم در کامیون بستهبندیشده، در صورت نیاز به یکی از لوازم چهکار میکنید؟ یک کیف حاوی داروها، مسواک، لوازم نوزاد و یا هر وسیله ضروری دیگر را تهیه کنید و در اتومبیل خود نگهداری کنید. بهاینترتیب بهمحض رسیدن به خانه جدید، نگران حوله و مسواک و وسایل شخصیتان نیستید. به جای باز کردن همه بستهها برای پیدا کردن این وسایل میتوانید برای همه اعضای خانواده یک کیف شخصی تهیه کنید.
برای جلوگیری از آسیب به گلدانهای بزرگ، گیاهان آپارتمانی را به دوستان و همسایهها هدیه دهید. در خانه جدید دوباره میتوانید پرورش گل را شروع کنید.
بسیاری از لوازم الکترونیکی در حین اسبابکشی آسیب میبینند. بستهبندی صحیح این وسایل چندان هزینهای ندارد، ولی از بروز خسارت بعدی جلوگیری میکند. بدترین مورد مربوط به کامپیوترهای خانگی است با توجه به اینکه خطر ایراد و اشکال در موقع حملونقل وجود دارد توصیه میشود از اطلاعات کامپیوتر یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. بسیاری از افراد اسناد مهم را در کامپیوتر اسکن میکنند و اطلاعات مهم را در فایلهای کامپیوتری نگهداری میکنند.»
اضطراب روز اسبابکشی
استرس روز اسبابکشی برای همه افرادی که تجربه بارکشی اثاث خانه و جابهجایی اثاث را داشتهاند، پیش آمده است. اسبابکشی هم از نظر فیزیکی و هم از نظر احساسی یکی از چالشبرانگیزترین مسائل زندگی است. گاهی وقتها اثاثکشی بهقدری فشار و استرس به شخص وارد میکند که برای تجدید قوا به چند روز استراحت لازم دارد.
المیرا نصرتی یک روانشناس برایمان درباره اضطراب اسبابکشی توضیح میدهد: «روانشناسی اسبابکشی و هر آنچه که در مورد آن تابهحال متوجه شدیم به ما میگوید که نقلمکان و جابهجایی احساسات مثبت و منفی زیادی برای شما در پی خواهد داشت، درصورتیکه این احساسات را با کسی شریک شوید و در بین بگذارید، حال بدتان خوب و حال خوبتان خوبتر میشود. گفتوگو با اعضای خانواده را بهعنوان یک ترفند و نکته روانشناسی اسبابکشی خوب بدانید. صحبت کردن با دوستان هم به نظر خوب میرسد، دوستانتان میتوانند تجربههای جابهجایی و نقلمکان خویش را برای شما بازگو کنند و این تجربهها برای مدیریت حس شما در اسبابکشی میتواند مؤثر و مفید باشد.»
وی در ادامه میگوید: «برای اسبابکشی باید هر چه سریعتر دست به کار شوید. میتوانید از چند هفته قبل و با آرامش کامل لوازم خانه خویش را جمعآوری و بستهبندی کنید تا آماده جابهجایی شوند. در اسرع وقت شروع به جمعآوری اقلام موردنیاز اسبابکشی مثل کارتن، چسب، بابل رپ، سلفون و …کنید. با دوستان و آشنایان خویش از قبل هماهنگ کنید تا در روز اسبابکشی به شما کمک کنند. لوازم خرد و ریز خود را در درون کارتن گذاشته و در گوشهای قرار دهید تا در روز جابهجایی از آشفتگی و اضطراب بهدور باشید.»
این روانشناس در تکمیل صحبتهایش به ضرورت پاکسازی وسایل اضافی در حین جابهجایی اشاره کرده و میگوید: «بههمریختگی، خودش یکی از عوامل مهم در تولید استرس است. قبل از شروع بستهبندی و فرایند باربری تمام وسایل اضافهای که کمدهای شما را اشغال کردهاند، دور بریزید. میتوانید لباسهای قدیمی و سالم خویش را به مرکزهای خیریه تقدیم کنید. سه شیوه برای خلاصی یافتن از وسایل اضافه موجود است: وسایل ارزشمندی را که نیازی به آنها ندارید، بفروشید. وسیلههای قدیمی ولی سالم و قابل استفاده را اهدا کنید و یا درنهایت لوازم غیرقابل استفاده را به بازیافت بدهید. عملیات پاکسازی یکی از مراحل مهم در اسبابکشی است که سبب میشود از استرسهای شما کم شود و اجازه دهد کمی نفس راحت بکشید.»
ترفندهای جالب برای جابهجایی راحتتر
بهتر است ابتدا تمام اثاثیه سنگین را بارگیری کنید. کمد، میز، مبلمان، یخچال، فریزر و غیره باید ابتدا در پشت کامیون قرار بگیرند. برای آشنایی با نحوه صحیح حمل یخچال این مقاله را مطالعه کنید. اقلام ظریف مثل شیشهها را در کنار اجسام سنگین مانند مبلمان بارگیری و نگهداری نکنید. همچنین ممکن است در دستاندازهای جاده این اسباب ظریف سقوط کنند یا بشکنند بهتر است آنها را در یک کمد یا جای امنی قرار دهید. سعی کنید در داخل جعبهها وسایل یک نوع قرار دهید و جعبههای مرتبط را در کنار همدیگر قرار دهید. یکی از نکات مهم در اثاثکشی این است که برای جعبهها شماره بگذارید و طبق شماره آنها را کنار هم بگذارید که در بارگیری کنار هم قرار گیرند. این به حملکنندگان هم کمک میکند تا بتوانند مکان مناسب در خانه جدید برای هر جعبه را انتخاب کنند. یک شخص را مسئول بگذارید تا کارگران را برای تخلیه بار هر کارتن، بر اساس شماره در محل خود راهنمایی کند. بعد از اینکه جای وسایل مشخص شد آنها را باز کنید و تا قبل از آن بستهها را باز نکنید. از آنجایی که همیشه اولین لوازمی که در وسیله نقلیه بارگیری میشوند، در انتها خارج می شوند، اسباب مهم و ضروری را در آخر بارگیری کنید. این ترفند جالب اسبابکشی را بهخاطر بسپارید. یک طرح کاغذی برای قرار دادن وسایل در خانه جدید خود برای تخلیه بار در نظر بگیرید. برای مثال مشخص کنید که مبلمان در کجا قرار گیرند، این به شما کمک میکند که نیاز کمتری به جابهجایی وسایل باشد و هر کدام را در جای صحیح خود بگذارید. اگر بعضی از وسایل این قابلیت را دارند که آنها را به تکههای کوچکتر تقسیم کنید، قبل از تفکیک از آنها عکس بگیرید تا هنگام سمبل کردن آنها دچار مشکل نشوید. وسایل سنگین را در چمدان قرار دهید که حمل آن راحتتر باشد. مواد غذایی را قبل از اسبابکشی فریز کنید و در روزهای آخر مواد غذایی تازه نخرید. برخی افراد همه چیز را دستکم میگیرند. اثاثکشی به این سادگیها هم نیست، کلی جعبه و کارتن بستهبندی لازم دارید. آیا از قبل به تعداد کافی کارتن محکم و باکیفیت تهیه کردهاید؟ این افراد همه چیز را ساده و سطحی نگاه میکنند.
برای مثال وقتی نوبت به بستهبندی لوازم منزل میرسد همیشه تعداد کارتنهای خریداری شده کمتر از حجم وسایل است. همین موضوع ساده یکی از بزرگترین اشتباهات در اسبابکشی بهحساب میآید. اگر لوازم بستهبندی (کارتن، برچسب، پلاستیک حبابدار و …) کمتر از مقدار نیاز باشد مجبورید در وسط کار برای خرید کارتن با قیمت بیشتری اقدام کنید.