kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۷۳۰۱
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

منابع آزادشده، قبل از مصرف در اصلاح ناترازی‌های اقتصاد توسط دولت قبل پیشخور شده است

 
 
 
سرویس سیاسی ـ
روزنامه اعتماد روز گذشته گفت‌و‌گویی را با رئیس ‌اتاق بازرگانی منتشر کرده که وی در بخشی از آن گفته است: «يك بخش از مطالبات به‌حق ما در جاهايي به ناحق بلوكه شده است. در رابطه با اينكه هر توافق و هر اقدامي كه منجر به آزاد شدن اين دارايي‌هاي ضبط شده شود هم بايد باعث خوشحالي ما شود و هم بايد تشويق كنيم و هم قدردان باشيم. حال اگر اين منابع ارزي و درآمدها را كه به سختي به دست مي‌آوريم صرف اصلاح ناترازي‌ها در اقتصاد كلان كنيم يك اقدام پسنديده و با ارزش است. ولي به نظر مي‌رسد محدوديت‌هاي ناشي از محل مصرف اين منابع از يك سمت و شرايط كنوني و برخي نيازهاي استراتژيك كشور الزام و ايجاب مي‌كند دولت و سياستگذار بر مبناي آن تصميم‌گيري كنند. در واقع حالت بهينه اين است كه اين منابع در مصارف مرتبط با ناترازي اقتصاد كلان صرف شود.»
این اظهارات در حالی است که رئیس‌کل بانک مرکزی دولت روحانی چند شب پیش، به خالی بودن خزانه در دولت قبل و تبدیل ۵ میلیارد دلار (حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان) کسری بودجه دولت روحانی به پایه پولی و اوج گرفتن تورم در پی چاپ پول پرقدرت برای جبران کسری بودجه دولت دوازدهم اذعان کرد.
همتی در ادامه گفته است که در سال ۹۸، پنج میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده در کره را بابت کسری بودجه، تسعیر کردند و معادل ریالی آن را بانک مرکزی، چاپ کرد و به دولت داد!