kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۷۲۶۸
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱
معاون سازمان بازرسی کل کشور:

ادامه فعالیت ۱۷۰ واحد دانشگاه آزاد توجیه ندارد

 
 
 
معاون نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور گفت: بیش از ۱۷۰ واحد دانشگاه آزاد توجیه ادامه فعالیت ندارند و برای ادامه فعالیت این واحدها بالاجبار از اعتبارات سایر واحدها هزینه می‌شود.
به گزارش ایسنا، ایروان مسعودی اصل معاون نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی در مراسم اختتامیه «گردهمایی سراسری هم‌اندیشی و تبادل نظر ویژه سربازرسان و بازرسان امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور» که با حضور وزیر آموزش و پرورش و رئیس‌دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با بیان این‌که دانشگاه آزاد اسلامی هم در حوزه آموزش عمومی و هم آموزش عالی و هم آموزش مهارتی فعالیت دارد افزود: دانشگاه آزاد در نظام آموزش عالی علاوه‌بر این‌که به عنوان یک زیرنظام تعریف می‌شود، ولی با هر سه وزارتخانه علوم، آموزش و پرورش و بهداشت درحوزه‌های متفاوت و مختلف فعالیت دارد.
مسعودی اصل با انتقاد از بومی‌گزینی در مراکز آموزش عالی گفت: سالیان سال فکر می‌کردیم بومی‌گزینی به نفع استان‌های محروم است، ولی گزارش‌های تحلیلی نشان می‌دهد بومی‌گزینی باعث می‌شود ‌شانس قبولی دانش‌آموزان مناطق ۳ که بیشترین داوطلب کنکور را دارند در دوره روزانه کمتر باشد.از طرفی بومی‌گزینی با سهمیه مناطق تداخل دارد و باعث توزیع ناعادلانه دانشجو در کشور شده و به ضرر مناطق محروم است و قدرت انتخاب را از داوطلب می‌گیرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فاصله معنادار حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی یکی از چالش‌های اصلی این دانشگاه است که اولین پیامد آن مهاجرت اعضای هیئت علمی این دانشگاه به سایر بخش‌های دولتی است.
معاون نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که بیش از ۱۷۰ واحد دانشگاه آزاد توجیه ادامه فعالیت ندارد افزود: برای ادامه فعالیت این واحدها بالاجبار از اعتبارات سایر واحدها هزینه می‌شود.
مسعودی اصل با انتقاد از نگاه دولت‌ها به آموزش و پرورش گفت: در دولت‌ها ظلم‌هایی در حق آموزش و پرورش می‌شود که یکی از آنها مسئله ساده‌انگاری، کوچک‌انگاری و نگاه مصرف‌گرایی نسبت به آموزش و پرورش است که رهبر معظم انقلاب در ۱۲ اردیبهشت امسال فرمودند اگر دنبال پیشرفت همه‌جانبه کشور هستیم بدون کمک آموزش و پرورش ممکن نیست. پس نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه سرمایه‌گذاری و نگاه درستی باشد و باید مسئولین، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان کشور بدانند که اهمیت این دستگاه چقدر زیاد است. وی با ‌اشاره به کمبود نیروی انسانی و توزیع نامناسب نیروی انسانی در آموزش و پرورش، ادامه داد: بحث دیگری که مطرح است، عدم احیای درست معاونت پرورشی است. در یکی از این کارگروه‌های همایش با مسئولان آموزش و پرورش معلوم شد که حدود ۵۹ هزار مدرسه فاقد مربی پرورشی داریم که این موضوع باعث اختلال کارکرد 
می‌شود.
معاون سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از عدم تناسب سرانه دانش‌آموزی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که آموزش و پرورش ۹۶ الی ۹۷ درصد از بودجه خود را صرف حقوق و دستمزد می‌کند، ۳ الی ۴ درصد باقی می‌ماند که این هم برای هزینه‌های جاری مدارس استفاده می‌شود.
مسعودی در ادامه یکی دیگر از چالش‌های حوزه آموزش پرورش را واگذاری املاک آموزش و پرورش بدون اخذ نظر کارشناسی یا رعایت تشریفات قانونی مربوط عنوان کرد.
به گفته وی، وجود تعارض منافع در حوزه مدارس غیردولتی و عدم نظارت مناسب مدیران آموزش و پرورش در این حوزه یکی دیگر از چالش‌های آموزش و پرورش است. سوءاستفاده مدارس در دریافت شهریه موضوع بعدی بود که معاون سازمان بازرسی کل کشور از آن انتقاد کرد و گفت: علت این سوءاستفاده، تأخیر آموزش و پرورش در ابلاغ شهریه مصوب است. متاسفانه مسئولان آموزش و پرورش در رسانه‌ها اعلام می‌کنند هیچ مدرسه‌ای حق دریافت مبلغ اضافی جهت شهریه ندارند، ولی برخورد قاطع قانونی با موسسین و مدیران مدارس غیردولتی به واسطه اخذ شهریه مازاد نمی‌شود و از طرفی آن‌قدر شهریه مصوب را دیر ابلاغ می‌کنند که مدارس در دریافت شهریه، به صورت سلیقه‌ای عمل کنند.
 استقرار بسیاری از مدارس غیردولتی 
در ساختمان‌های مسکونی بدون تاییدیه استحکام بنا
مسعودی همچنین‌گریزی به وضعیت نامناسب ساختمان مدارس زد و تصریح کرد: برخی مدارس فرسوده و تخریبی و خیلی از مدارس غیردولتی در ساختمان‌های مسکونی بدون اخذ تاییدیه استحکام بنا مستقر هستند.
وی افزود: تاسف‌آور این‌که همچنان در برخی استان‌ها مدارس کانکسی و خشتی داریم و همه این عوامل باعث شده است تراکم بالایی در مدارس به وجود بیاید و حتی در برخی مناطق تهران نسبت معلم به دانش‌آموزش ۵۷ نفر است که چنین استانداردی زیبنده نظام آموزشی ما نیست.