kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۹۱۵
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸

فروش بلیت هواپیما به ۹۳ درصد بالاتر از نرخ‌ مصوب در سایت تعلیق شده!

در حالی طبق نامه معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی قرار بود فعالیت «علی‌بابا» به‌دلیل گران‌فروشی از دیروز تعلیق شود که این مجموعه همچنان فعالیت داشت و بلیت هواپیما به 93 درصد بالاتر از نرخ مصوب فروخت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روز دوشنبه حسن خوشخو؛ معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری طی نامه‌ای به ایرلاین‌های داخلی، نمایندگی کل فروش و مدیریت شعب ایرلاین‌های خارجی فعال در ایران نوشت: «... پروانه فعالیت شرکت خدمات مسافرت هوایی و گردشگری سفرهای علی‌بابا از تاریخ 23/03/1402 به‌دلیل نمایش نرخ‌های بلیت در مسیرهای داخلی بالاتر از نرخ‌های ابلاغی توسط سازمان هواپیمایی کشوری و گرانفروشی بلیت هواپیما به‌مدت یک ماه تقویمی تعلیق می‌شود.»
گفتنی است، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس درباره تعلیق مجوز مجموعه خدمات مسافرت هوایی و گردشگری علی بابا (alibaba_travels@) و امکان فروش بلیت این سایت، توضیح داد: «نامه تعلیق مجوز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای بستن دسترسی علی‌بابا به شرکت‌های هواپیمایی ساعت 17 روز دوشنبه ابلاغ شده است. با توجه به ابلاغ نامه در بعدازظهر روز دوشنبه، شرکت‌های هواپیمایی روز سه‌شنبه دسترسی علی‌بابا به پروازهایشان را قطع می‌کنند.» اما بررسی‌ها در روز سه‌شنبه نشان داد؛ امکان تهیه بلیت هواپیما در سایت علی‌بابا وجود دارد.
به‌عنوان مثال این سایت بلیت پرواز تهران-مشهد تاریخ 17 تیرماه را با قیمت یک میلیون و 314 هزار و 800 تومان برای فروش عرضه کرده است؛ یعنی قیمت مصوب اعلام شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری! اما در مورد دیگری بلیت پرواز تهران-کیش برای تاریخ 27 خردادماه (شنبه هفته آینده) با قیمت سه میلیون و 380 هزار تومان عرضه شده است. فروش این بلیت به‌صورت چارتری بیزینس (هواپیمایی ماهان) بوده و از قیمت یک میلیون و 753 هزار و 600 تومان که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری تعیین شده، حدود 93 درصد بالاتر است!
گفتنی است، اردیبهشت ماه امسال بود که شورای عالی هواپیمایی در پیشنهادی به ستاد تنظیم بازار خواستار تصویب افزایش قیمت بلیت هواپیما در پروازهای داخلی با توجه به افزایش هزینه شرکت‌های هواپیمایی شده بود که این هم با افزایش متوسط ۲۹ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی موافقت کرد.
پس از آن برخی شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر و سایت‌های فروش بلیت هواپیما به دلیل عرضه بلیت خارج از نرخ‌نامه مصوب از سوی سازمان هواپیمایی کشوری جریمه شدند و مجوز برخی مسیرهای داخلی 10 شرکت هواپیمایی لغو شد.