kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۵۹۸
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۳
مخبر:

دولت براي توسعه زيست‌بوم اقتصاد ديجيتال فرصت‌هاي كم‌نظيري ايجاد كرده است

 

معاون اول رئيس جمهور در نشستي
سه ساعته با ۱۸ نفر از مديران و فعالان كسب و كارهاي بزرگ ديجيتال در كشور، به بررسي مسائل و مشكلات اين حوزه پرداخت و رويكرد دولت سيزدهم به اقتصاد ديجيتال را نگاهي فرصت‌محور و تحول‌ساز خواند.
دكتر محمد مخبر در اين نشست گفت: كسب و كارهاي اينترنتي و اقتصاد ديجيتال بزرگ‌ترين سهم را در كمك به دولت براي حل مسائل مردم دارند.
وي با ‌اشاره به مزيت‌هاي كشور از جمله رتبه اول انرژي دنيا، ظرفيت‌هاي كشاورزي و معدني و دسترسي به دريا و سواحل تأكيد كرد: ظرفيت بالاي اقتصاد ديجيتال در رشد توليد ناخالص داخلي قابل مقايسه با هيچ‌يك از ظرفيت‌هاي طبيعي و جغرافيايي كشور نيست چرا كه همه آن ظرفيت‌ها نيز مي‌تواند در خدمت اقتصاد ديجيتال قرار گيرد.
معاون اول رئيس جمهور نياز به سرمايه‌گذاري‌ اندك اوليه، سرعت بازگشت بالاي سرمايه، بهره‌وري بالا و محور بودن نيروي انساني را از مهم‌ترين خصوصيت‌هاي اقتصاد ديجيتال برشمرد و گفت: اقتصاد ديجيتال تاكنون در توليد ناخالص داخلي كشور سهمي ۷ درصدي داشته است و توجه به سهم بالاي اين حوزه در اقتصاد كشورهاي پيشرفته و ساير نقاط جهان نشانگر آن است كه به اهميت و ظرفيت بالاي اين بخش توجه نشده است.
مخبر در اين جلسه كه با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، دبير شوراي عالي فضاي مجازي و مديران سكوهاي اينترنتي و فعالان حوزه اقتصاد ديجيتال و كسب و كارهاي ديجيتالي برگزار شد، خاطرنشان كرد: فرصت‌هايي كه دولت سيزدهم براي توسعه زيست بوم اقتصاد ديجيتال در داخل و همچنين براي بين‌المللي شدن ايجاد كرده، كم‌نظير است. سياست خارجي دولت سيزدهم و افزايش روابط با كشورهاي همسايه و منطقه، عضويت در سازمان همكاري‌هاي ‌شانگهاي و نقش پررنگ ايران در بريكس فرصتي فوق‌العاده براي سكوهاي اينترنتي و كسب و كارهاي ديجيتال براي بازاريابي، بازارسازي و حضور در اقتصاد كشورهاي همسايه و منطقه ايجاد كرده است. بنابراين كسب و كارهاي ديجيتال در كشور نه به ‌اشباع بلكه براي بين‌المللي شدن به بلوغ رسيده‌اند.
معاون اول رئيس جمهور تاكيد كرد: پلتفرم‌هاي اينترنتي بايد علاوه‌بر سرمايه‌گذاري در تربيت نيروي انساني، در زمينه آموزش و تربيت نيروي انساني بين‌المللي و توسعه بازارهاي جهاني فعاليتي بيش از گذشته داشته باشند و دولت كاملا آمادگي دارد در اين زمينه همكاري و تنظيم‌گري‌هاي لازم را به شركت‌هاي اينترنتي ارايه دهد.
مخبر با قدرداني از كسب و كارها و سكوهاي اينترنتي در كمك به دولت در طول دو سال گذشته به‌ويژه در زمينه تأمين و توزيع كالاهاي اساسي و حل مشكلات حمل‌ونقل و اقامتي مردم به‌ويژه در دوران اربعين حسيني افزود: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با تشكيل كارگروه ويژه اقتصاد ديجيتال و مصوبات و لايحه‌هاي حمايتي از كسب و كارهاي اينترنتي و فعالين حوزه اقتصاد ديجيتال نشان داده است كه عزمي راسخ براي تحقق اهداف دولت و فعالين اين حوزه دارد.