kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۵۵۹
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷
راشاتودی:

ایران در مسیر تبدیل به ‌هاب گازی منطقه است

خبرگزاری روسی راشاتودی نوشت: ایران با همکاری کشورهای اتحادیه اوراسیا می‌خواهد به ‌هاب گازی منطقه تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد با وجود تحریم‌های آمریکا به عنوان بازی‌گردان اصلی تجارت گاز در منطقه باشد. این رسانه روسی با ‌اشاره به صحبت‌های امیرعبدالهیان وزیر امورخارجه کشور ایران نوشت: «ایران با شرکای تجاری خود با اتحادیه اوراسیا برای تبدیل شدن به ‌هاب گازی منطقه همکاری می‌کند.»
بر اساس این گزارش، این اقدام یکی از تلاش‌های ایران برای تقویت همکاری منطقه‌ای و ارتقای موقعیت خود در بازار انرژی جهانی است. ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان است که با وجود تحریم‌های آمریکا، عمده محصولات گازی و نفتی خود را به بازارهای آسیایی می‌فروشد. ضمن اینکه قرار است پروژه جدید گازی در منطقه عسلویه در استان بوشهر اجرا شود.
راشاتودی با استناد به صحبت‌های امیرعبدالهیان نوشت که «این میدان گازی 33 تریلیون مترمکعب گاز دارد و با همکاری کشورهای ترکمنستان، روسیه و قطر، ایران به‌ هاب گازی منطقه تبدیل می‌شود.»
الکساندر نواک؛ معاون نخست‌وزیر روسیه هم اخیرا گفت که «دو طرف ایران و روسیه برای ایجاد پلتفرم تجارت گاز الکترونیک درشمال ایران مذاکره می‌کنند. روسیه و ایران همکاری‌های خود را در حوزه انرژی توسعه می‌دهند؛ به طوری که شرکت بزرگ گازپروم روسیه به دنبال توسعه مشترک میدان کیش و پارس جنوبی در ایران است. این پروژه به دنبال مایع‌سازی گاز و عرضه آن به بازارهای جهانی است.»
اهمیت احیای قرارداد گازی با ترکمنستان
جواد اوجی، وزیر نفت کشورمان هم روز چهارشنبه هفته قبل در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد: ما دومین رتبه دارای ذخائر گازی دنیا هستیم و با همکاری روسیه، ترکمنستان و قطر تلاش می‌کنیم در سمت عسلویه هاب گازی داشته باشیم و مقدمات آن در حال برنامه‌ریزی است.
وی افزود: در 20 ماه گذشته اصل بدهی‌مان به ترکمنستان را تسویه کردیم و افزایش سهم تجارت با کشورهای همسایه را دنبال خواهیم کرد.
گفتنی است در دهم خردادماه، قرارداد سوآپ گازی و دو برابر کردن حجم آن، تسویه بدهی گازی به ترکمنستان و احیای قرارداد واردات گاز از این کشور که از جمله اقدامات دولت سیزدهم برای تبدیل ایران به ‌هاب گازی منطقه و افزایش سهم کشورمان از تجارت گاز منطقه بین تهران و عشق‌آباد امضا شد.
قرارداد واردات گاز از ترکمنستان در سال 1375 برای مدت 25  سال منعقد شده بود و طبق این قرارداد ایران سالانه تا 12 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از این کشور وارد می‌کرد. این قرارداد با اقدامات دولت روحانی، تخریب شد اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، در آذرماه 1400 قرارداد جدید سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر ایران به حجم روزانه پنج میلیون متر مکعب به امضا رسید. این قرارداد به معنای احیای روابط ایران و ترکمنستان بعد از پنج سال تیرگی روابط بود. البته چندی بعد سوآپ گاز از ترکمنستان به آذربایجان دو برابر شده و به ۱۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.
ترکمنستان به عنوان چهارمین کشور بزرگ دارنده ذخایر گازی، دسترسی به آب‌های آزاد ندارد. ایران می‌تواند با واردات گاز ترکمنستان با قیمت ارزان‌تر، میزان بیشتری از گاز خود را با قیمت بالاتر به کشورهای همسایه صادر کند و یک قدم دیگر به سمت تبدیل شدن به ‌هاب گازی منطقه بردارد.