kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۵۱۹
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۲

آیت‌الله رئیسی به ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا سفر می‌کند

 
 
 
رئیس‌جمهور روز یکشنبه به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در آمریکای لاتین سفر خواهد کرد.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان یکشنبه آینده (۲۱ خرداد) در راستای تعاملات بین‌المللی و به‌منظور تداوم سیاست تقویت روابط با کشور‌های همسو و دوست و ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و علمی، به دعوت رسمی همتایان خود در راس یک هیئت عالیرتبه، به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا سفر خواهد کرد.
در سفر آیت‌الله رئیسی به منطقه آمریکای لاتین به‌منظور ارتقای سطح روابط و گسترش تعاملات، چندین سند همکاری در حوزه‌های مختلف بین مقامات ایرانی و این ۳ کشور به امضا خواهد رسید.
رئیس‌جمهور همچنین در این سفر نشست‌هایی با تجار و فعالان اقتصادی بومی و ایرانی خواهد داشت. تعداد قابل توجهی از کشور‌های منطقه آمریکای لاتین، علاوه ‌بر ظرفیت‌های اقتصادی متنوع، دیدگاه‌های سیاسی و بین‌المللی نزدیکی نیز با جمهوری اسلامی ایران دارند و همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران با این کشور‌ها می‌تواند منافع بسیاری نصیب دو طرف کند.
تعاملات سیاسی و اقتصادی ایران با کشور‌های منطقه آمریکای لاتین و تبادل ظرفیت‌های فیمابین که در دولت‌های نهم و دهم روندی صعودی داشت، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، همچون تعامل با کشور‌های همسایه، کشور‌های آسیایی و آفریقایی در سایه توجه کم‌ثمر به دولت‌های غربی قرار گرفت و در مدت ۸ سال، تنها یک سفر به منطقه آمریکای لاتین، آن هم در حاشیه عزیمت به نیویورک برای شرکت در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۹۵ انجام شد که طی آن رئیس‌دولت یازدهم برای شرکت در هفدهمین اجلاس سران کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد و تحویل دادن ریاست دوره‌ای این اجلاس به ونزوئلا سفر کرد و پس از شرکت در این اجلاسیه، سفر کوتاهی نیز به کوبا داشت.