kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۵۱۸
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۲
اوجی در حاشیه جلسه هیئت دولت:

حرکت به سمت پالایشگاه‌های فراسرزمینی کلید خورده است

 
 
 
وزیر نفت گفت: یکی از محورهای اصلی در وزارت نفت استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌های فراسرزمینی در کشورهای مختلف است که خوشبختانه برای اولین بار در منطقه آمریکای لاتین و ونزوئلا اتفاق افتاده و نفت جمهوری اسلامی ایران در این پالایشگاه‌ها فرآورش می‌شود.
ظهر دیروز چهارشنبه وزرای کابینه پس از برگزاری جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات آنان پاسخ گفتند.
جواد اوجی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه قراردادهایی برای تبدیل شدن ایران به ‌هاب گازی خاورمیانه امضا شده و چه اقداماتی در دستور کار است، توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران امروز با بیش از ۳۳ تریلیون متر مکعب گاز قابل استحصالی که دارد و همچنین با بهره‌مندی از موقعیت جغرافیایی خوب، برنامه‌ریزی‌های لازم توسط وزارت نفت در این رابطه صورت گرفته است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه شبکه گازی و خطوط انتقال ایران در منطقه و جهان بی‌نظیرست ‌هاب گازی شدن ایران با وجود حجم ذخایر گازی و زیرساختی کشور، کاملا مهیا است و تحقق این هدف در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.
وزیر نفت افزود: همچنین افزایش سهم ایران در تجارت انرژی با کشورهای همسایه در منطقه در برنامه‌های وزارت نفت قرار دارد. 
اوجی همچنین اظهار داشت: اصل بدهی بابت واردات گاز از ترکمنستان که در دوره‌های‌ مختلف اتفاق افتاده بود، به همت دولت سیزدهم تسویه شده است.
به گفته وزیر نفت طی ۲۰ ماه گذشته در حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اتفاقات خوبی رقم خورده است و حرکت به سمت پالایشگاه‌های فراسرزمینی از جمله آن است که برای اولین بار پس از انقلاب رقم می‌خورد.
اوجی به برنامه‌های این وزارتخانه برای استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌های فراسرزمینی در خارج از کشور ‌اشاره و عنوان‌ کرد: از این ظرفیت‌های برای فرآورش نفت و جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر استفاده می‌کنیم. 
وی متذکر شد: فرآورده‌های نفتی با توجه به نیازی که در سراسر دنیا وجود دارد تحریم ناپذیر است. یکی از محورهای اصلی در وزارت نفت استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌های فراسرزمینی در کشورهای مختلف است که خوشبختانه برای اولین بار در منطقه آمریکای لاتین و ونزوئلا اتفاق افتاده و نفت جمهوری اسلامی ایران در این پالایشگاه‌ها فرآورش می‌شود.
وزیر نفت درباره آخرین وضعیت جایگاه‌های سوخت گفت: تمامی بنزینی که در ۱۰ پالایشگاه کشور فرآورش می‌شود، استاندارد یورو را دارد. 
اوجی با تاکید بر اینکه مشکلی در بحث بنزین در کشور وجود ندارد، خاطر نشان کرد: تولید بنزین در ۳ پالایشگاه کشور در حد یورو ۵ است.
وی با بیان اینکه مردم هیچ نیازی به استفاده از مکمل‌ها در جایگاه‌های بنزین ندارند، اظهار داشت: بازرسان در مناطق و ناحیه‌های عملیاتی شرکت پخش به طور مداوم سرکشی می‌کنند و اگر تخلفی مشاهده شود، قطعا برخورد خواهد شد.
لایحه برنامه هفتم توسعه 
یکشنبه تقدیم مجلس می‌شود
سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ارسال برنامه توسعه هفتم با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در مجلس خواهد بود.
وی ابراز امیدواری کرد که وزیر پیشنهادی جهاد و کشاورزی هم به ‌زودی معرفی شود.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور پیش از این در گفت‌و‌گو با ایرنا درباره ارائه لایحه برنامه هفتم توسعه عنوان کرده بود که پس از تعطیلات شخص رئیس‌جمهور برنامه هفتم توسعه را تقدیم‌ مجلس شورای اسلامی خواهد کرد و ویژگی‌های برنامه هفتم و تفاوت‌های آن با ادوار قبل را تشریح می‌کند.
رایزنی‌ها با افغانستان 
درباره حقابه هیرمند در حال انجام است
علی سلاجقه رئیس ‌سازمان حفاظت از محیط زیست در جمع خبرنگاران با‌اشاره به آخرین وضعیت حقابه ایران از هیرمند، اظهار داشت: بازدید از سد هنوز انجام نشده است اما کارشناسان ما اعلام کردند که این آب به مقدار کافی در حوزه‌های آبخیز وجود دارد.
وی تاکید کرد: طرف مقابل باید به خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران وفق معاهده عمل کند.
رئیس ‌سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تا به امروز با توجه به آنکه تالاب‌ها به ویژه در جنوب کشور وضعیت مناسب آبگیری داشته‌اند وضعیت ریزگردها مناسب است اما از آنجا که در منابع خارجی چشمه‌های گرد و غبار در حال شکل‌گیری است رایزنی‌های ما هم با قوت ادامه دارد.
سلاجقه خاطرنشان کرد: چه در حوزه دیپلماسی چه در حوزه داخلی وظایف خود در این زمینه را انجام می‌دهیم و در داخل کشور نیز ستاد ملی گرد و غبار کشور هر ماه تشکیل جلسه داده و امور را رصد و بررسی می‌کند.
وی ضمن تبریک هفته محیط زیست با بیان اینکه روز پنجشنبه- ۱۸ خردادماه- ۱۰۱ پروژه محیط زیستی در ۱۹ استان و با اعتبار ۸ هزار میلیارد تومان افتتاح می‌شود، گفت: این پروژه‌ها فردا به طور همزمان و به صورت وبیناری توسط معاون اول افتتاح می‌شود.
۹۵ درصد دستگاه‌ها 
به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل هستند
عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تا پایان امسال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار را متصل به شبکه می‌کنیم اظهار کرد: این کار چند هزار میلیارد تومان هزینه دارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه سال گذشته اتفاق بزرگی که افتاد این بود که پنجره ملی خدمات دولت هوشمند راه‌اندازی شد و بیش از ۹۵ درصد دستگاه‌ها به آن متصل شده‌اند و در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد خدمات خود را از این طریق ارائه می‌دهند ادامه داد: هدف گذاری امسال این است که ۱۰۰ درصد این خدمات از این طریق ارائه شده و ۲۰ درصد خدمات دولت هم هوشمند شود یعنی مردم بدون هر گونه مراجعه حضوری و بدون ارسال مدرک و بدون دخالت عامل انسانی خدمات را از دولت بگیرند.
زارع‌پور یادآور شد: این اتفاق غیر از مزایای دیگری مانند حذف امضاهای طلایی و حفظ کرامت مردم، مزایایی چون کاهش سفرهای غیر ضروری مردم نیز خواهد داشت که حتما منجر به بهبود شرایط زیست محیطی خواهد شد.
بررسی تبلیغ فیلم‌های داخلی در ماهواره 
روی میز کمیته حقوقی سازمان سینمایی
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در جمع خبرنگاران درباره تبلیغ برخی فیلم‌ها و سریال‌های تولید داخل در شبکه‌های ماهواره‌ای این اظهارات را بیان کرد و بیان داشت: اگر مشخص شود عوامل فیلم‌های سینمایی با شبکه‌های ماهواره‌ای که فیلم آنها را تبلیغ می‌کنند، نسبتی دارند، با آنها برخورد می‌شود.
وی افزود: اگر مجموعه آن فیلم، این تبلیغ را داده باشد بلافاصله برای آنها محدودیت ایجاد می‌کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این را هم گفت که تهیه‌کننده و عوامل آن فیلم‌ها اعلام می‌کنند هیچ نسبتی با شبکه‌های ماهواره‌ای که فیلم آنها را تبلیغ می‌کنند، ندارند. اسماعیلی تاکید کرد: این بررسی در کمیته حقوقی سازمان سینمایی در حال انجام است اما استدلال عوامل فیلم هم قابل قبول است چون منفعتی ندارد پس چرا باید این کار را بکنند؟
وی خاطرنشان کرد: همکاران در حال ‌اندیشیدن تمهیداتی هستند که جلوی این کار را بگیرند.
پیش‌بینی استخدام ۱۲۴ هزار نفر در سال جاری
میثم لطیفی رئیس‌سازمان امور اداری و استخدامی نیز در حاشیه حیاط دولت درباره تعداد استخدام در سال ۱۴۰۲ گفت: پیش‌بینی ما برای امسال ۱۲۴ هزار نفر است که بیشترین جذب مربوط به آموزش و پرورش با ۵۶ هزار نفر و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۵ هزار نفر است. 
وی یادآورشد: هفته قبل آزمون دهم برای پنج هزار نفر در ۱۸ دستگاه اجرایی برگزار شد که با اعلام نتایج توسط جهاد کشاورزی، مراحل استخدامی طی خواهد شد.
وی همچنین با‌اشاره به تغییر ساعات کاری کارمندان گفت: ۴۴ ساعت کار تکلیف قانونی است و پیشنهاد ما این است که برای پرکردن مابه‌التفاوت آن، بعد از ساعت یک بعدازظهر و دستگاه‌هایی که در تهران هستند، به صورت دورکاری باشند.
رسانه‌ها قهرمانی دو بانوی با حجاب را 
درست منعکس نکردند
عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری که روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران که به همراه وزیر ورزش حاضر شده بود، خطاب به خبرنگاران درباره قهرمانی دو بانوی ورزشکار اظهار داشت: دو نفر قهرمان شدند و رسانه‌های ما هم بلد نبودند قهرمانی این دو نفر را درست اعلام کنند.
وی ادامه داد: یکی از این بانوان مدال تکواندو را به دست آورد برای نخستین بار از ایران با حجاب اسلامی مدال طلای جهانی را در این رشته کسب کرد و بانوی دیگری نیز در دو ١٠٠ متر اول شد فیلم اصلی را شما ندیدید و من دیدم.
وزیر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: ممکن است حجاب و لباسی که این دختر پوشیده بود روی نحوه دویدن وی تاثیر بگذارد اما آن‌قدر قهرمان است و روحیه دارد که وقتی به انتهای خط می‌رسد همه تعجب می‌کنند که دیگر ورزشکاران با لباس‌های ضداخلاقی رد می‌شوند و این دختر با صلابت ایستاده و قهرمان شده است، بهتر است کمی این مسائل را خوب منتشر
کنید.