kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۴۹۳
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۸

روایت شهروند دانمارکی از دوران حبس در ایران شکست دیگری برای پروژه سیاه‌نمایی غرب و پادوهای آن

اظهارات شهروند دانمارکی آزاد شده در نخستین مصاحبه خود از آنچه بر او در دوران حبس در ایران گذشت، از وجوه مختلفی قابل توجه است.
 
 
 
 
به گزارش خبرگزاری میزان، «توماس کیمس»، شهروند دانمارکی که اخیرا به کشور خود بازگشت، در نخستین مصاحبه‌ای که انجام داد، درباره حضورش در ایران صحبت کرد.
«کیمس» در این مصاحبه، گفت: ایرانی‌ها کاری جز خوش‌رفتاری در قبال من نکردند؛ همان طور که در فضای آنلاین خوانده و شنیده‌اید، آنها این کار را با مهمان‌نوازی عالی خود انجام دادند.
این شهروند دانمارکی، تاکید کرد که در ایران با وی مانند یک مهمان رفتار شد و هیچ «شکنجه جسمی یا چیزی شبیه آن» وجود نداشته است.
«کیمس»، شهروند ۲۸ ساله دانمارکی در نوامبر ۲۰۲۲ در جریان اغتشاش‌ها بازداشت شد؛ او در نهایت در سوم ژوئن همراه با دو شهروند اروپایی زندانی دیگر آزاد شدند.
رسانه‌های غربی و برخی از به اصطلاح گروه‌های مدافع حقوق بشر به عنوان بازو‌های ضدتبلیغاتی کشور‌های غربی علیه ایران در سال‌های اخیر به شکل مستمر تلاش کردند تا با ارائه گزارش‌ها و تصاویر دروغین از وضعیت زندان‌ها در ایران، از این امر برای موج سواری علیه کشورمان استفاده کنند.
اغتشاش‌های سال ۱۴۰۱ فرصتی را در اختیار آنها قرار داد تا به زعم خود به افشاگری درباره آنچه در زندان‌های ایران می‌گذرد، دست بزنند؛ طرح ادعا‌های دروغ کارزار هدفمند و البته غیر مستندی بود که از سوی رسانه‌های غربی به دستور کارفرمایان پشت پرده اجرایی شد.
اگرچه واهی، مغرضانه، سوگیرانه، غیرواقعی و غیرمستند بودن این ادعا‌ها و گزارش‌ها که عمدتا با استناد به گفته‌های افراد ناشناس مطرح می‌شد، بسیار واضح بوده و دستگاه قضا در مواردی با ارائه مستندات و مدارک، تیر اتهام‌های ادعایی را به سنگ زد.
اظهارات شهروند دانمارکی درباره وضعیت زندان‌های ایران و نحوه برخورد با او در دوره حبس در حالی مطرح شد که چند روز پیش سفرا و دیپلمات‌های ۲۸ کشور و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی در قالب هیئتی ۳۶ نفره در ندامتگاه زنان حضور یافته و از بخش‌های مختلف آن بازدید کردند.
جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهایی‌ است که در سال‌های اخیر بازدید‌های سفرا و نمایندگان خارجی از زندان‌های خود را ترتیب داده است.
یک مقایسه قابل تامل!
مقایسه اظهارات شهروند دانمارکی از وضعیت خود در ایام حبس در ایران با گزارش یک روزنامه سوئدی از وضعیت حمید نوری، شهروند ایرانی زندانی در سوئد به عنوان یکی از مدعیان حقوق بشر و از بازیگران اصلی کارزار ضدایرانی در زمینه حقوق بشر قابل تامل است.
روزنامه سوئدی «افتون بلادت» اخیرا در گزارشی به نقل از «توماس بودستروم»، وکیل حمید نوری، نوشت: حمید نوری، زندانی ایرانی محکوم به حبس ابد اکنون فردی است که دارای بیشترین میزان حبس در سلول انفرادی در سوئد است؛ او اکنون هزار و ۲۹۵ روز را (تا پایان ماه مه) در یک سلول ۷ متر مربعی گذرانده و از دیگر زندانیان جدا شده است.
این روزنامه سوئدی، نوشت: حمید نوری در جریان سفر به سوئد بازداشت و پس از محاکمه به حبس ابد محکوم شد؛ این شهروند ۶۲ ساله ایرانی در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۹ با محدودیت‌هایی بازداشت شد، در ماه می‌۲۰۲۲، محدودیت‌ها در رابطه با پایان محاکمه در دادگاه منطقه‌‎ای برداشته شد، اما به گفته «توماس بودستروم»، انزوای نوری از آن زمان ادامه داشته است.
این گزارش به نقل از وکیل حمید نوری، می‌‎گوید: وقتی دادگاه منطقه‌ای محدودیت‌ها را لغو کرد، اداره زندان‌ها به دلایل امنیتی که هرگز دلایل آن ارائه نشد، نوری را در انزوا نگه داشت.
به نوشته این روزنامه سوئدی، این بدان معناست که حمید نوری اکنون بیش از ۳.۵ سال را در سلول انفرادی به سر می‌برد؛ با این اوصاف، او رکورد بازداشت در سلول انفرادی را که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ به مدت هزار و ۲۴۶ روز و با محدودیت‌هایی در بازداشت همراه بود، پشت سر گذاشته است.
«بودستروم»، می‌گوید: حمید نوری منزوی‌ترین زندانی تاریخ سوئد است؛ او در گذشته چندین بار با خانواده‌‎اش ملاقات داشته است، اما اکنون اجازه ملاقات و تماس با آنها را ندارد. ما مجبور شدیم زمان و انرژی زیادی را صرف کنیم تا او حتی اجازه داشته باشد با وکیل ایرانی خود صحبت کند و این کاملاً نامفهوم است.
به گفته بودستروم، علاوه‌بر مدت طولانی بازداشت، حمید نوری بین بازداشتگاه‌های «سولنتونا» و «کرونوبرگ» منتقل شده که این امر منجر به عدم انجام ملاقات‌های برنامه‌ریزی شده برای وی شده است.
در همین حال سازمان زندان سوئد در ایمیلی تایید می‌کند که حمید نوری با هزار و ۲۹۵ روز بازداشت در سلول انفرادی، فردی است که در حال حاضر بیشترین مدت بازداشت در انفرادی را دارد، اما نمی‌خواهد پاسخ دهد که از آن زمان تاکنون در چه بخشی نگهداری می‌شود.
در زندان‌های کشور‌های مدعی حقوق بشر چه می‌گذرد؟
نگاهی مختصر به گزارش‌های متعدد رسانه‌ای از وضعیت زندان‌ها در کشور‌های غربی مدعی حقوق بشر و در راس آنها آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان از یک‌سو و محکومیت آنها در نهاد‌ها و سازمان‌های حقوق بشری به دلیل نقض حقوق زندانیان نشان‌دهنده وخامت اوضاع در این مراکز است.
زندان‌های آمریکا به عنوان کشور دارنده بالاترین جمعیت زندانی مراکزی هستند که در آنها زندانیان زنده زنده توسط حشرات خورده می‌شوند؛ بیگاری به منبع درآمدی برای شرکت‌های خصوصی اداره‌کننده زندان‌ها تبدیل شده است؛ گرمای هوا، بیماری‌های همه‌گیر، خشونت و سوءمصرف مواد مخدر به مرگ زندانیان منجر می‌شود.
در زندان‌های دیگر کشور‌های ذکر شده نیز وضعیت بهتر نیست؛ ازدحام جمعیت، خشونت کارکنان زندان‌ها، کمبود کارکنان، سوءمصرف و بیش مصرفی مواد مخدر، کمبود مواد غذایی و امکانات بهداشتی مهم‌ترین وجوه تشابه این مراکز هستند.
آنچه مشخص است پروژه سیاه‌نمایی از وضعیت زندان‌ها در ایران در رسانه‌های غربی، پروژه‌ای به کارفرمایی کشور‌های غربی با همکاری ‌اشخاص و گروه‌های معاند ایران است که با هدف افزایش ابزار‌ها و حجم فشار‌های اعمالی علیه ایران اجرا می‌شود.