kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۴۸۹
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۸
سخنگوی قوه‌قضائیه خبر داد

احیا یا جلوگیری از تعطیلی 1166 واحد تولیدی در سال ۱۴۰۱


سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: تمام تلاش ما این است تا چرخه تولید و ‌اشتغال به هیچ وجه براساس تصمیمات مراجع قضایی مختل نشود.
به گزارش خبرگزاری میزان، مسعود ستایشی در نشست خبری دیروز با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که دستگاه قضایی برای حمایت از تولید و جلوگیری از اخراج کارگران و عدم ورشکستگی کارخانه‎‌ها چه اقداماتی انجام داده است؟، اظهارداشت: تمام تلاش ما این است تا چرخه تولید و ‌اشتغال به هیچ وجه براساس تصمیمات مراجع قضایی مختل نشود و این موضوع یکی از سیاست‎‌های قوه قضائیه است.
ستایشی افزود: روزانه اخبار مربوط به احیای واحد‌های تولیدی و کمک به ‌اشتغال کارگران توسط خبرگزاری میزان و مرکز رسانه قوه قضائیه به مردم اطلاع‌رسانی می‎ شود.در این رابطه قوه قضائیه آخرین مرجع و حلقه آخر است، اما با این وجود موارد موثر و تکالیف خود را انجام می‌‎دهیم.
وی ادامه داد: در هر نقطه که موضوع به قوه قضائیه منتهی شود، دستگاه قضایی به نحو مطلوب اقدام خواهد کرد تا خللی در روند تولید و ‌اشغال در آن مجموعه وارد نشود.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: ما اداره‌ای به نام اداره تصفیه امور ورشکستگی در دادگستری استان‌ها داریم که اداره کل آن زیر نظر معاونت قضایی قوه قضائیه فعالیت می‌کند. همکاران ما در این ادارات به صورت فعالانه و پیشرو برای حل مسائل حرکت می‌کردند و تمام تلاش‌شان این است که واحد‌های تولیدی ورشکسته روی پای خود بایستند و ادامه فعالیت دهند.
ستایشی بیان داشت: مطابق گزارش‌های دریافتی، تا پایان اسفند ۱۴۰۱ تعداد ۷۷ هزار و ۷۴۲ واحد تولیدی فعال در کشور وجود داشتند، هزار و ۱۶۶ واحد در سال ۱۴۰۱ احیا یا از تعطیلی آن‎ها جلوگیری شد.
وی ادامه داد: استان آذربایجان شرقی با ۱۷۲ واحد، استان سیستان و بلوچستان ۱۰۹ واحد، استان خراسان رضوی ۹۸ واحد بیشترین واحد‌های تولیدی احیا شده را در مجموعه خود دارند.
آخرین وضعیت سرقت از صندوق امانات بانک ملی
سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت سرقت از صندوق امانات بانک ملی گفت: پرونده واجد اهمیت و حساسیت خاصی است و ۱۴ هزار صفحه محتویات دارد، اوراق و اسنادی مربوط به رسیدگی و بررسی پرونده در مرحله دادسرا است. این پرونده ۲۸ متهم دارد که اتهام همگی آنها، مشارکت در سرقت حدی و تخریب اموال دولتی و تحصیل نامشروع و پولشویی است. ۴۰۰ میلیارد تومان از متهمان مسترد و تحویل شکات شده است و حدود ۳۰۰ میلیارد در شرف بررسی و پایان دادرسی است. این میزان از اموال مسروقه باقی مانده و تحقیقات در حال انجام است.
ستایشی افزود: همه متهمان برای اخذ آخرین دفاع احضار شده‌اند، بازپرس روز گذشته اطلاع داد که به طور شبانه‌روزی در حال بررسی و تحقیق روی این پرونده هستند و به زودی اخبار خوبی از این پرونده اعلام می‌شود.
آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب
وی در واکنش به آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب گفت: لایحه حمایت از عفاف و حجاب تدوین شد، مطالب، ابعاد و زوایا و موارد مربوط به این لایحه توسط معاون حقوقی قوه قضائیه در نشست خبری که داشت، تبیین شد.لایحه عفاف و حجاب تقدیم دولت شده است و در ادامه دولت بررسی‎‌هایی بر روی این لایحه انجام داد و مقرر شد تا به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.
سخنگوی قوه قضائیه اظهارداشت: مقوله ترک فعل در مقررات آمده است، لایحه مربوط به ترک فعل تدوین شده و به زودی این لایحه به دولت تقدیم خواهد شد.در هر نقطه دستگاهی وظیفه‌ای داشته و این وظایف را انجام نداده است از ناحیه معاونت حقوق عامه تذکر لازم به این دستگاه ‎ها داده شده است.
آخرین وضعیت پرونده قتل خانم نسیم صدقی
ستایشی در پاسخ به سؤالی مبنی بر آخرین وضعیت پرونده قتل خانم نسیم صدقی در استان آذربایجان غربی، گفت: رسانه ‎های معاند در این رابطه اقدام به کشته‌‌سازی خلاف واقع داشتند.
وی با بیان این‌که خانم نسیم صدقی توسط فردی به نام کسری مددی به قتل رسید، افزود: قاتل پس از اقدام به قتل، مبادرت به فرار از کشور می‎کند و از طریق مرز ترکیه از کشور خارج و سپس به یکی از کشور‌های حاشیه خلیج ‌فارس رفته و با توجه به داشتن اعلان قرمز، دستگیر و به کشور مسترد می‌‏شود.
سخنگوی قوه قضائیه با بیان این‌که تحقیقات اولیه در این رابطه صورت گرفته است، ادامه داد: متهم از تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ به اتهام قتل عمدی تحت قرار بازداشت است.