kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۴۸۵
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۸

اروپا به دلایل امنیتی استفاده از هوآوی را ممنوع می‌کند

 
 
سرویس خارجی-
اتحادیه اروپا به دلیل آنچه «نگرانی‌های امنیتی» خوانده است در حال بررسی مقررات الزام‌آور برای کشورهای عضو است؛ قوانینی در مورد گسترش شبکه‌های تلفن همراه اینترنت نسل پنجم از جمله ممنوعیت استفاده از هوآویِ چین.
تکنولوژی یا آن‌چه ما در زبان فارسی فناوری می‌خوانیم، بی‌شک ارمغانی است که دنیای ما را گسترده‌تر، راحت‌تر و هیجان‌انگیزتر می‌کند. هر آن‌چه که برای ما امروز خیال یا حتی توهم است، ممکن است روزی به خاطر پیشرفت‌های علمی و ظهور تکنولوژی‌های جدید، به واقعیت بپیوندد. اما و هزار بحث در همین «اما» است  همین فناوری زوایای تاریک زیادی دارد و امروز به میدان جدیدی برای تخاصم و دشمنی بدل شده است. هر روز نگرانی‌ها از سیطره کشورهای متخاصم در محیط سایبر و حوزه فناوری بیشتر می‌شود. دولت-ملت‌ها نگران هستند که در این حوزه‌های نو استقلال خود را ببازند. اتحادیه اروپا اکنون به دلیل نگرانی‌های امنیتی در حال بررسی مقررات الزام‎آور برای کشورهای عضو در مورد گسترش شبکه‌های تلفن همراه 
اینترنت نسل پنجم است. به گفته «رابرت‌ هابک»، وزیر اقتصاد فدرال، آلمان هم دیگر نمی‌خواهد محصولات هوآوی را در شبکه‌های تلفن همراه مجهز به اینترنت نسل پنجم نصب کند. آن‌طور که تسنیم نوشته است، بر اساس این مقررات شرکت‌هایی که ممکن است خطر امنیتی ایجاد کنند، نباید توسط کشورهای اتحادیه اروپا برای توسعه این شبکه‌های اینترنتی استفاده شوند. این شامل تامین‌کننده شبکه چینی هوآوی نیز می‌شود. این روزنامه به نقل از افراد مطلع نوشت، این اقدام در پاسخ به نگرانی‌های فزاینده در بروکسل مبنی بر اینکه برخی کشورها هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند، صورت می‌گیرد. دلیل این رویکرد فعلی بروکسل نگرانی‌ها درباره وابستگی بسیار زیاد تکنولوژیکی به چین است. همچنین هشدارهایی درباره فرصت‌های جاسوسی از طریق قطعات چینی وجود دارد که البته شرکت‌ها آن را رد می‌کنند. کمیسر صنعت اتحادیه اروپا، هفته گذشته در نشستی با وزرای مخابرات اتحادیه اروپا گفت که تنها یک سوم کشورهای عضو این اتحادیه ممنوعیت هوآوی را در مناطق حساس اجرا کرده‌اند. تاکنون، کمیسیون اتحادیه اروپا به کشورهای عضو این آزادی را داده است که تصمیم بگیرند که آیا هوآوی باید از شبکه اینترنت نسل پنجم آینده حذف شود یا در آن شرکت کند. گفتنی است، چین به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در حوزه فناوری و اقتصاد جهان، در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری در زمینه هوش مصنوعی انجام داده است. البته این حوزه تنها نیازمند به پیشرفت در میدان فناوری نیست و توسعه در شاخه‌های مختلف علوم را می‌طلبد. با توجه به جمعیت بسیار بالای چین و همچنین پتانسیل‌های فراوان این کشور در زمینه تحقیق و توسعه، شرکت‌های فناوری چینی موفق به ارائه راه‌حل‌های هوشمند در بسیاری از زمینه‌های مختلف شده‌اند. بی‌جهت نیست که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است، شرکت‌های فناوری آمریکایی که بودجه فدرال دریافت می‌کنند، به مدت ۱۰ سال از ساخت تاسیسات «فناوری پیشرفته» در چین منع خواهند شد.