kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۴۸۱
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۸

جنگ دیپلماتیک بین هند و چین طرفین خبرنگاران یکدیگر را اخراج کردند

 
 
چین و هند اخراج متقابل خبرنگاران از خاک یکدیگر را در پیش گرفته‌اند؛ اتفاقی که به جدیدترین عامل تزلزل روابط بین این پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان بدل شده و روندی تشدید شونده را طی می‌کند.
روابط میان هند و چین، دو همسایه بزرگِ مسلح به سلاح هسته‌ای، در سال‌های اخیر شاید به سبب افزایش ناسیونالیسمی کمابیش افراطی در هر دو کشور، همچنین به علت تنش‌های مرزی فزاینده این دو، و شاید به سببِ دخالت‌های کشورهای دیگر، روز ‌به‌ روز تیره‌تر شده است و حالا این دو کشور که حدود 3 میلیارد از 8 میلیارد جمعیت بشر را در خود جا داده‌اند، بیش از پیش در جدال با یکدیگرند.
آن‌طور که ایسنا نوشته، چین و هند روند تشدید شونده‌ای از اخراج متقابل خبرنگاران از خاک یکدیگر را در پیش گرفته‌اند؛ اتفاقی که به جدیدترین عامل تزلزل روابط بین این پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان بدل شده است. دهلی‌نو روز جمعه از مقام‌های چینی خواست «تداوم حضور» خبرنگاران هندی مشغول به کار و تهیه گزارش در چین را تسهیل کند و تأکید کرد بر سر این مسئله با یکدیگر در ارتباط هستند؛ همچنین از باطل شدن مجوز خبرنگارانش در چین گلایه کرد. چند روز قبل پکن نیز متقابلا گلایه کرد، به دلیل «رفتار ناعادلانه و تبعیض‌آمیز» هند با خبرنگارانش، تنها یک خبرنگاران چینی در هند باقی مانده و دهلی‌نو ویزای این خبرنگار را هنوز تمدید نکرده است. گفتنی است، در سال ۲۰۲۰ تنش‌ها بین چین و هند بعد از تشدید اختلاف ارضی دیرینه دو کشور در منطقه لداخ و بروز درگیری‌ فیزیکی بین نظامیان آنها در این منطقه بیش از پیش تشدید شد. وزیر دفاع هند چندی پیش، چین را متهم به نقض توافقات مرزی موجود و «تضعیف بنیانِ» روابط دو جانبه کرد. حالا هم که جدال بر سر اخراج خبرنگاران به راه افتاده است.
البته باید توجه داشت که این نخستین مورد از درگیر شدن روزنامه‌نگاران در درگیری‌های دیپلماتیک و ژئوپلیتیکی سال‌های اخیر نیست. سال ۲۰۲۰ پس از آن‌که واشنگتن تعداد اتباع چینی مجاز به کار در دفاتر رسانه‌های دولتی چین در آمریکا را با استناد به «تجسس، آزار و ارعاب» خبرنگاران خارجی در چین و لزوم «همسطح کردن» زمین بازی دو کشور کاهش داد، چین نیز آمریکا را به «سرکوب سیاسی» متهم کرد. همچنین پکن متقابلا اقدام آمریکا را با اخراج خبرنگاران چند روزنامه بزرگ آمریکایی پاسخ داد. هر دو طرف همچنین محدودیت‌های ویزا علیه شرکت‌های رسانه‌ای یکدیگر اعمال کردند. در آن‌جا هم خبرنگاران درگیر همین جدال دیپلماتیک بودند.