kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۴۸۰
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۸
پس از مرگ مشکوک افسر اطلاعاتی صهیونیست‌ها در ایتالیا

تأسیسات وزارت جنگ اسرائیل هم به تیر غیب گرفتار شد!

 
 
 
 
سرويس خارجي-
طي يك سال گذشته نيروهاي امنيتي رژيم صهيونيستي با مجموعه‌اي از حوادث پيچيده و زنجيروار رو‌به‌رو بوده‌اند كه هنوز نتوانسته‌اند در برابر اين‌گونه حوادث اقدامي انجام دهند. شامگاه سه‌شنبه نيز وقوع انفجاري مهيب با منشأ نامعلوم در تاسيسات نظامي البيت بخش‌هايي از فلسطين اشغالي را لرزاند. اين حادثه برگ ديگري از ضعف نظامي ارتش رژيم صهيونيستي را آشكار كرد.
در آخرين ساعات شامگاه سه‌شنبه و تنها كمتر از يك ساعت تا نيمه‌شب، منابع خبری از وقوع انفجاري شدید در تاسیسات البیت متعلق به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در منطقه رمات هشارون خبر دادند. وب‌سايت جروزالم‌پست در خبر فوري علت وقوع این انفجار را به فعل و انفعالات شیمیایی مرتبط كرد، اما جزئيات بيشتري از اين حادثه ارائه نداد. اگرچه منابع صهيونيستي تایيد كردند كه انفجار در کارخانه البیت چندین نفر را زخمی كرد، اما برخي منابع ديگر احتمال كشته شدن افرادي در اثر اين انفجار را رد نكردند. در عين حال از اين جهت كه اين انفجار در ادامه سلسله انفجارها و حوادث با منبع نامشخص صورت گرفت، بار ديگر پرونده حوادث مبهم در مناطق اشغالي را روي ميز كارشناسان و ناظران مسائل منطقه قرار داد.
انفجارها با دلايل نامشخص
علت انفجار اخير در تاسيسات نظامي البيت نامشخص اعلام شد و منابع صهيونيستي به مانند موارد مشابه در گذشته اعلام كردند كه در حال بررسي علت حادثه هستند. در يك سال گذشته حداقل چهار انفجار از جمله در شهرك صنعتي ديمونا واقع در مجاورت تاسيسات هسته‌اي رژيم صهيونيستي رخ داده است كه در همه آنها علت وقوع حوادث نامشخص اعلام شده است، اما به نظر مي‌رسد كه اين حوادث بي‌ارتباط با برخي پاسخ‌ها به اشغالگران نباشد. الگوي مشابه در اين‌گونه حوادث، نامشخص بودن منشأ و علت انفجار و عدم اعلام علت اين حوادث از سوي مقامات صهيونيستي است.
حوادث زنجيره‌اي پيچيده
مسئله مهم ديگر آن كه رژيم صهيونيستي نه فقط با انفجارهاي مبهم، بلكه اشغالگران به‌ويژه طي چند ماه گذشته با مجموعه‌اي از حوادث پيچيده رو‌به‌رو بوده‌اند كه هيچ‌گاه علت آن را اعلام نكرده‌اند. هفته گذشته پلیس و نیروهای امدادی صهیونیستی اعلام کردند که در پی یک تصادف و آتش‌سوزي وحشتناک و غيرمنتظره چند خودرو در نزدیکی شهرک «کریات جات» حداقل سه نفر کشته و چهار نفر ديگر زخمي شدند، اما شگفتي اين تصادف آن‌جا بود كه اين حادثه در يك مسير شهري و با سرعت كم رخ داد و خيلي زود به آتش‌سوزي وسايل نقليه منجر شد. هويت حاملان و قربانيان اين خودروها اعلام نشد، اما برخي منابع كشته شدن همزمان سه شهروند در يك تصادف شهري را مشكوك دانستند. هفته گذشته نيز با غرق شدن يك قايق تفريحي، حادثه‌اي عجيب در آب‌هاي آرام درياچه ماجیوره واقع در مرز سوئیس و ایتالیا رخ داد و مقام‌های ایتالیا تایيد كردند كه ۲۱ نفر از ۲۳ سرنشین اين قایق اجاره‌ای کارکنان فعلی یا سابق سرویس‌های اطلاعاتی و امنيتي بودند. همچنين دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژيم صهيونيستي تأیید کرد که برخي از قربانیان واژگوني قايق تفريحي در ايتاليا از کارکنان سازمان جاسوسي موساد بوده‌اند. روزنامه ایتالیایی «کوریره دلا سرا» حتي جزئيات بيشتري از اين حادثه اعلام كرد و گفت قبل از اين حادثه، افسران موساد نشست محرمانه‌ای با افسران اطلاعاتی ایتالیا داشتند. تلفات موساد در درياچه‌اي آرام در مركز اروپا باعث شد تا برخي كارشناسان اعلام كنند كه اين حادثه احتمالا پاسخي مشخص به موساد بوده است. در اين حادثه نيز به نظر مي‌رسد كه صهيونيست‌ها درك كرده‌اند كه اقدامات‌شان در منطقه با پاسخ در خارج از منطقه رو‌به‌رو مي‌شود، حتي اگر هويت عامل پاسخ مشخص نشود، اما سازمان‌هاي جاسوسي و امنيتي به‌طور معمول خودشان آگاه هستند كه از كجا و يا از كدام كشور ضربه مي‌خورند!
آشكار شدن ضعف نظاميان
موضوع مهم‌تر آن است كه وقوع انفجار اخير با منشأ نامعلوم در تاسيسات نظامي البيت، برگ ديگري از ضعف نظامي ارتش رژيم صهيونيستي را آشكار كرد. حتي منابع عبري‌زبان هم به ضعف ساختار نظامي رژيم صهيونيستي نيز اذعان دارند و روز سه‌شنبه روزنامه‌ هاآرتص در گزارشي با اشاره به عمليات اخير يك سرباز مصري در مرزهاي اشغالي كه به كشته شدن سه نيروي نظامي صهيونيستي منجر شد، ارتش تل‌آويو را ضعيف توصيف كرد. اين گزارش به قلم «عاموس‌ هاریل» تاكيد دارد كه ارتش به‌دليل نحوه استقرار نیروها، عدم بازرسی منظم و ضعف ایمن‌‌سازی موانع امنیتی و كمبود دوربین‌ها در مرزها دچار افول شده است. طي يك سال گذشته نيز ما شاهد مجموعه‌اي از عمليات‌ها بوده‎‌ايم كه جايگاه نظاميان صهيونيستي را زير سؤال برده است. از جمله  کشته شدن معاون فرمانده گردان در تیپ «ناحال» در نزدیکی حصار مرزی در شمال جنین، كشته شدن سرباز اسرائیلی از گردان «کفیر» بر اثر تیراندازی یکی از همرزمانش ​​در خط تماس با کرانه باختری و به رگبار بسته شدن دو نفر از فرماندهان يگان منطقه آموزشي در كرانه باختري توسط یک افسر از یگانی دیگر. مجموع اين حوادث نشانه آن است كه ارتش رژيم صهيونيستي به‌شدت با بحران و ضعف ساختاري رو‌به‌روست. همچنين روز سه‌شنبه جروزالم‌پست در گزارشی اعلام کرد که ده‌ها هزار گلوله از یک پایگاه ارتش در جنوب به سرقت رفته است. سرقت اين تعداد از مهمات و تجهيزات جنگي نيز برگ ديگري از ضعف ساختاري ارتش رژيم صهيونيستي را نشان مي‌دهد و البته اين ضعف احتمالا به مسائل معيشتي نظاميان و مشكلات اقتصادي آنان مرتبط است.
پلیس رژیم صهیونیستی: از بحران رنج می‌بریم
در ادامه هشدارها و انتقادات داخلي در تل‌آويو، روز چهارشنبه، رئیس پلیس رژیم صهیونیستی تاکید کرد که این یگان از بحران رنج می‌برد ‌و نگران تکرار سناریوی «خیزش کرامت» است. «یعقوب شبتای»، رئیس پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این یگان نمی‌تواند به‌طور همزمان با حوادث متعدد در مناطق مختلف مقابله کند. وی درخصوص اتفاقاتی که سال گذشته در زمان انتفاضه موسوم به «هبه کرامت» خیزش کرامت رخ داد، تاکید کرد که بی‌شک ما در آن زمان از آمادگی اطلاعاتی کافی برخوردار نبودیم. «هبه کرامت» یا خیزش کرامت در ماه می ‌۲۰۲۱ در پی تعرض‌های پلیس و شهرک‌نشینان صهیونیست علیه مردم فلسطین در قدس به‌ویژه مسجدالاقصی رخ داد. شبتای در ادامه تاکید کرد که پلیس اسرائیل(رژیم صهیونیستی) امروز از بحران رنج می‌برد و اگر وضعیت حقوق افسران پلیس درست نشود اوضاع بهتر نخواهد شد. وی همچنین تاکید کرد که پلیس اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از کمبود ابزارهای تکنولوژی رنج می‌برد. از سوی دیگر، بار تسفی، رئیس بخش عملیات پلیس رژیم صهیونیستی در اظهاراتی گفت که در ۱۰۶ نقطه از اسرائیل(سرزمین‌های اشغالی) احتمال انجام عملیات وجود دارد که ما تنها به ۶۸ مورد از آنها می‌توانیم پاسخ دهیم و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به ۴۰۰۰ عنصر ذخیره در مناطق مرزی نیاز دارد.
بازداشت بیش از ۵۰ هزار کودک فلسطینی 
از سوي ديگر، مرکز پژوهش‌های خانواده فلسطین همزمان با روز جهانی کودکان بی‌گناه قربانی جنگ، تأکید کرد که کودکان فلسطینی از سوی اشغالگران، مورد تعرض‌های برنامه‌ریزی‌شده و مداوم قرار گرفته‌اند و این تعرض‌ها، بازداشت‌های مداوم و احکام ظالمانه، زندگی، آینده، روان و جسم این کودکان را هدف قرار داده است. این مرکز با اشاره به سیاست‌های خصمانه رژیم صهیونیستی در قبال کودکان فلسطینی به‌ویژه عملیات‌های پرتعداد بازداشت، اقدام به شکنجه طی بازجویی، تیراندازی مستقیم طی بازداشت آنان، مجازات حبس در خانه، تبعید و محکومیت به پرداخت غرامت، اعلام کرد: «کودکان فلسطینی، از ده‌ها سال پیش، قربانیان تجاوزهای اشغالگرانی بوده‌اند که تمامی قوانین، معاهدات انسان‌دوستانه به‌ویژه پیمان حقوق کودکان را نقض می‌کنند.»
ریاض الاشقر، مدیر این مرکز گفت: «باید از کودکان و زندگی آنان حمایت شود و فرصت‌های رشد و پرورش برای آنان تأمین گردد. حال آنکه اشغالگران، بازداشت کودکان فلسطینی را در رأس اهداف خود قرار داده‌اند و از آغاز اشغال فلسطین، هزاران کودک را دستگیر کرده‌اند. اشغالگران به شکلی عامدانه، احکامی شدید را در حق کودکان بازداشتی صادر می‌کنند و با جریمه نقدی آنان، باعث فشار مالی و افزایش رنج‌های والدین آنان می‌شوند.» وی ادامه داد: «اشغالگران از سال ۱۹۶۷ تاکنون بیش از ۵۰ هزار کودک فلسطینی را بازداشت کرده‌اند. از اکتبر سال ۲۰۱۵ و انتفاضه قدس، بازداشت کودکان فلسطینی افزایش یافته است و از آن زمان تاکنون بیش از ۱۰ هزار کودک فلسطینی دستگیر شده‌اند. هم‌اکنون نیز ۱۷۰ کودک فلسطینی در شرایطی بسیار بد، غیرانسانی و به دور از استانداردهای بین‌المللی حقوق کودکان و حقوق خانواده در بازداشت اشغالگران هستند.»