kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۴۷۸
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۸

راه‌ حل نشریه آمریکایی برای بحران یمن: «تجزیه‌اش کنید»!

 


نشریه آمریکایی نشنال‌اینترست نوشته است هیچ چشم‌انداز مثبتی پیش‌روی نیروهای مورد حمایت عربستان در یمن وجود ندارد و نيروهاي انصارالله مورد حمایت ایران در شمال و نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن مورد حمایت امارات آینده یمن را در دست دارند... لذا تنها راه‌حل، تجزیه یمن است!
اين نشريه آمريكايي در گزارش خود طرح تجزیه یمن به دو کشور یمن شمالی به مرکزیت صنعا و یمن جنوبی به مرکزیت بندر عدن را بهترین راه پایان بحران یمن با 400 هزار کشته دانسته است. نشنال‌اینترست در ادامه نوشته است: «انصارالله با حدود 200 هزار سرباز کنترل محکمی بر مناطق شمالی یمن دارند به همین دلیل تصور اینکه نیروهای مورد حمایت عربستان بتوانند نيروهاي انصارالله را شکست دهند سخت است. بر همین اساس مذاکراتی برای پایان درگیری‌ در جریان است اما نشانه‌ای مبنی بر پایان آن وجود ندارد.»
ماه گذشته نيز  رئیس کمیته امور اسیران دولت نجات ملی یمن گفته بود: «آمریکایی‌ها همواره در مسیر برقراری صلح در یمن سنگ‌اندازی می‌کنند.» عبدالقادر المرتضی در گفت‌و‌گو با شبکه المسیره افزود: «در مذاکرات گذشته برای آزاد‌سازی و مبادله اسیران نیز آمریکایی‌ها سنگ‌اندازی و از هر نوع پیشرفتی جلوگیری می‌کردند.» پیش‌تر هم رئیس شورای عالی سیاسی یمن در جریان دیدار با هانس گراندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور این کشور نسبت به تلاش‌های آمریکا و انگلیس برای تشدید تنش در این کشور هشدار داده بود. مهدی المشاط ۱۱ اردیبهشت در این دیدار تاکید کرده بود: «حقایق ثابت کرده است که آمریکا و انگلیس براساس دیدگاه خود مبنی بر اینکه ادامه تجاوز و محاصره به نفع منافع اقتصادی و سیاسی آنهاست، مانع همه تلاش‌ها برای برقراری صلح در یمن می‌شوند.»