kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۴۷۱
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۸
وزیر راه و شهر‌سازی: با افزایش 400 میلیون تومانی

وام مسکن نخبگان یک ‌میلیارد تومان شد

 
 
 
وزیر راه و شهر‌سازی از افزایش وام مسکن نخبگان از ۶۰۰ میلیون تومان به یک‌میلیارد تومان خبر داد و افزود: 300 میلیون تومان وام هم برای ودیعه مسکن نخبگان تصویب شد.
به گزارش رسانه‌ها، مهرداد بذرپاش روز چهارشنبه 17 خردادماه در شبکه‌های اجتماعی نوشت: در جلسه امروز [دیروز] شورای پول و اعتبار، وام خرید و ساخت مسکن نخبگان با معرفی بنیاد ملی نخبگان از 600 میلیون تومان به یک میلیارد تومان رسید. وام ودیعه مسکن نخبگان نیز 300 میلیون تومان تصویب شد.
 مزایای اعطای زمین به مردم
گفتنی است، ساخت مسکن در قالب نهضت ملی مسکن همچنان بحث روز است. برخی کارشناسان همچنان بر اعطای زمین به مردم برای ساخت خانه‌های زمینی برای تسریع در مسکن‌‌سازی تاکید می‌کنند چرا که دولت با واگذاری زمین به مردم می‌تواند سهم بالای آن در هزینه تمام شده ساخت مسکن را حذف کند. ضمن اینکه امکان ساخت تدریجی خانه‌های زمینی، مزیت این نوع مسکن‌‌سازی بر آپارتمان‌سازی است. اعطای زمین به مردم، موجب کاهش چشمگیر سوداگری زمین هم می‌شود.
بر اساس به‌روزترین اطلاعات وزارت راه و شهر‌سازی، زمین مهم‌ترین نهاده تولید مسکن در ایران است و بیش از 55 درصد از هزینه‌ تمام‌شده ساخت مسکن، را از آن خود می‌کند. درحالی‌که این آمار برای کشورهای موفق در حوزه زمین و مسکن، کمتر از 25 درصد است.
سید حسین شاکری؛ کارشناس مسکن و شهر‌سازی در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری فارس با انتقاد از وضعیت زمین در کشور اظهار داشت: وسعت کل محدوده‌های شهری در ایران، نزدیک به 900 هزار هکتار است که در مقایسه با وسعت 165 میلیون هکتاری ایران، حتی یک درصد از اراضی کشور هم نمی‌شود. در واقع، بارگذاری شهرها فقط در نیم درصد از پهنه کشور اتفاق افتاده است و عدم عرضه اراضی کشور، موجب افزایش قیمت‌ها در بازار زمین و مسکن شده است.