kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۳۲۳
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸
تحلیلگران پیش‌بینی کردند

احتمال نفت ۱۰۰ دلاری با تمدید کاهش تولید اوپک پلاس

 

تحلیلگران عقیده دارند تمدید کاهش تولید نفت اوپک پلاس تا پایان ۲۰۲۴ قیمت نفت برنت را تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه بالا می‌برد.
به گزارش خبرگزاری فارس، ائتلاف اوپک پلاس روز یکشنبه 14 خرداد در جریان نشستی در وین؛ پایتخت اتریش، با تمدید کاهش تولید نفت از دسامبر ۲۰۲۳ (آذر ۱۴۰۲) تا پایان سال ۲۰۲۴ (آذر ماه ۱۴۰۳) موافقت کرد. بر اساس بیانیه‌ای که ائتلاف اوپک پلاس منتشر کرد در نشست 14 خردادماه، موضوع کاهش جدید تولید از سوی همه کشورها برای حمایت از ثبات بازار مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم گرفته شد که سطح تولید کل نفت از اول ژانویه ۲۰۲۴ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ به ۴۰ میلیون و 460 هزار بشکه در روز تعدیل شود.
کاهش 500 هزار بشکه‌ای عربستان
همچنین یک منبع رسمی در وزارت انرژی عربستان در بیانیه‌ جداگانه‌ای اعلام کرد: «عربستان سعودی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، کاهش داوطلبانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای خود در روز را تا پایان دسامبر ۲۰۲۴ با هماهنگی برخی از کشورهای عضو توافق اوپک پلاس از جمله روسیه تمدید خواهد کرد.»
گفتنی است، کاهش تولید دو میلیون بشکه در روز طبق توافق قبلی اوپک پلاس در نوامبر(آبان ۱۴۰۱) گذشته شروع شد و بازارها در اول ماه مه گذشته (اردیبهشت ۱۴۰۲) نیز با کاهش داوطلبانه تولیدکنندگان بزرگ، به میزان یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روز، غافلگیر شدند.
الکساندر نواک؛ وزیر انرژی روسیه نیز روز یکشنبه از قصد کشورش برای تمدید کاهش داوطلبانه تولید نفت به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان دسامبر ۲۰۲۴ به عنوان یک اقدام پیشگیرانه خبر داد.
 او این اظهارات را در جریان شرکت در نشست اوپک پلاس بیان کرد و افزود؛ بر سر این کاهش داوطلبانه از سطح تولید مورد نیاز در
سی و پنجمین نشست وزیران اوپک پلاس در چهارم ژوئن ۲۰۲۳ توافق شده است.
کشورهای اوپک پلاس اکنون در تلاش هستند تا تولید نفت خود را به میزان دو میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۳ به عنوان بخشی از توافق کاهش دهند. در همین حال، در ماه ‌آوریل گذشته (فروردین ۱۴۰۱)، تعدادی از اعضای ائتلاف، از جمله عربستان سعودی، اعلام کردند که قصد دارند به طور داوطلبانه تولید خود را از ماه می ‌به میزان یک‌میلیون و 160 هزار بشکه دیگر در روز تا پایان سال کاهش دهند. روسیه نیز به نوبه خود، کاهش داوطلبانه ۵۰۰ میلیون بشکه در روز را که از ماه مارس (اسفند) آغاز شده بود، تمدید کرد.
افزایش قیمت نفت
رویترز اعلام کرد؛ تحلیلگران عقیده دارند تعهد جدید عربستان برای کاهش بیشتر تولید از ماه ژوئیه عرضه جهانی نفت را محدودتر کرده و می‌تواند قیمت نفت را تا پایان سال جاری میلادی به 100 دلار در هر بشکه برساند.
 قیمت نفت دیروز؛ دوشنبه پس ‌از اعلام توافق اوپک پلاس برای تمدید کاهش تولید نفت بیش ‌از یک درصد افزایش یافت. البته کاهش تولید نفت عربستان که بزرگ‌ترین کاهش تولید این کشور طی چندین سال گذشته است تاثیر قابل توجهی بر افزایش قیمت نفت گذاشت.
هر بشکه نفت برنت با یک دلار و 52 سنت افزایش 77 دلار و 29 سنت فروخته شد. همچنین هر بشکه نفت خام آمریکا با یک دلار و 59 سنت افزایش 72 دلار و 88 سنت معامله شد.
 تحلیلگران انتظار کاهش تولید یک میلیون بشکه‌ای اوپک پلاس را در ماه ژوئیه دارند که می‌تواند کاهش تولید واقعی این ائتلاف را که از اکتبر آغاز شده، دو برابر کند. این اقدام عرضه نفت را محدودتر کرده و کف قیمت نفت را به 70 دلار در هر بشکه می‌رساند اما مدتی طول می‌کشد تا ذخایر نفتی خالی شوند بنابراین قیمت نفت بلافاصله افزایش نخواهد یافت.
کارشناسان بانک کامن ‌ولث استرالیا طی یادداشتی اعلام کردند با توجه به اقدام عربستان برای حمایت از قیمت نفت، بازارهای نفت دنیا حالا بیشتر در معرض کمبود در ادامه سال جاری میلادی قرار دارند. این تحلیلگران عقیده دارند قیمت نفت خام برنت به‌دنبال بهبود تقاضا در چین به 85 دلار در هر بشکه در سه‌ماهه پایانی سال جاری میلادی می‌رسد.
 تحلیلگران بانک «ای‌ان‌زد» تصریح کردند که عرضه نفت در نیمه دوم سال جاری محدودتر می‌شود و اگر روند افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا متوقف شده و مشکلات اقتصاد کلان حل‌وفصل شود قیمت نفت به‌شدت بالا خواهد رفت اما همه این تحلیلگران توافق نظر دارند که این افزایش قیمت در کوتاه‌مدت اتفاق نمی‌افتد.
همچنین «سورو سارکار»؛ تحلیلگر بازار انرژی گفت: عربستان برای تراز کردن بودجه خود به قیمت نفت بالای 80 دلار در هر بشکه نیاز دارد و به همین دلیل، نسبت به سایر کشورها برای کاهش تولید مشتاق‌تر است.
تحلیلگران گلدمن ساکس نیز گفتند: «نشست اوپک پلاس تاثیر نسبتا افزایشی بر بازار نفت گذاشته است و می‌تواند قیمت نفت برنت در دسامبر 2023 را یک تا شش دلار بالا ببرد و این بستگی به میزان تولید عربستان در شش ماه آتی دارد.»