kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۳۲۰
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد

رشد 12 درصدی مصرف بنزین از ابتدای امسال

 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با هشدار نسبت به ناتراز شدن تولید و مصرف بنزین در کشور گفت: مصرف بنزین در دوماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۲ و نیم درصدی داشته است.
به گزارش تسنیم، علی‌اکبر نژادعلی، با‌ اشاره به ضرورت مدیریت مصرف بنزین افزود: ما الان تقریبا در شرایط هم‌ترازی هستیم اما با کوچک‌ترین مشکلی به شرایط ناترازی خواهیم رسید و این می‌طلبد که اطلاع‌رسانی به مردم، بحث تولید خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده از سرویس اتفاق بیفتد تا ما شرایط هم‌ترازی را به سمت و سویی ببریم که در اصل تراز مثبت پیدا کنیم. وی گفت: با شرایط موجود اعداد و ارقام نشان می‌دهد که ما هرچقدر تولید کنیم باید به همان میزان هم مصرف کنیم و در اصل اگر تولید ما در دوره‌هایی کاهش یابد عملا چون مصرف کاهش نمی‌یابد به شرایط ناترازی می‌رسیم و این دغدغه ما است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مورد نقش کیفیت خودروهای تولیدی در مصرف بنزین گفت: براساس آماری که ما برای توزیع کارت هوشمند سوخت در کشور برای خودروها انجام دادیم، بالغ بر 30 میلیون کارت سوخت در اختیار مردم است که در ازای آن خودرویی وجود دارد. خیلی از خودروها هم مربوط به تولید نسل قدیم است و خودروهای تولید نسل جدید هم که الان دارد به بازار می‌آید آنها هم مصرفشان نسبت به خودروهای جهانی به مراتب بیشتر است.
وی افزود: ما باید خودروهای فرسوده را کم‌کم از چرخه خارج کنیم و این امر نیازمند آن است که فرآیند تولید در کشورمان را گسترش دهیم. ما پالایشگاه‌های ده‌گانه درداخل کشور داریم و ساخت پالایشگاه در کشور هم به همین سادگی‌ها نیست و رشد مصرف هم به گونه‌ای است که مثلا همین الان نسبت به سال گذشته تقریبا 12 و نیم درصد رشد مصرف داریم. الان که دو ماه و نیم بیشتر از سال نمی‌گذرد و هنوز به تابستان نرسیدیم. در همین چند روز اخیر رکورد مصرف امسال شکسته شد و به 127 میلیون لیتر مصرف افزایش یافت.
با ناترازی گازوئیل هم
دست و پنجه نرم می‌کنیم
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش هم در این خصوص در گفت‌وگو با فارس، تاکید کرد: علاوه ‌بر ناترازی بنزین، ما با ناترازی گازوئیل نیز دست و پنجه نرم می‌کنیم. ناترازی گاز موجب شده است که بخش قابل توجهی از تامین سوخت نیروگاه‌ها با گازوئیل صورت بگیرد. جلیل سالاری توضیح داد: هم‌اکنون تامین روزانه 35 میلیون لیتر سوخت مایع برای نیروگاه‌ها، رقم قابل توجهی است. مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها از 7 تا 8 میلیارد لیتر در سال 98 به 18 میلیارد لیتر در سال گذشته رسید و طبق پیش‌بینی امسال به عدد 22 الی 23 میلیارد لیتر می‌رسد.
وی با ‌اشاره به آخرین وضعیت تراز بنزین در کشور عنوان کرد: سال گذشته حدود یک میلیون و 200 هزار کارت سوخت نوشماره برای خودروهای جدید صادر کردیم. یعنی سالانه فقط همین خودروهای نوشماره حدود سه و نیم میلیون لیتر در روز بر مصرف بنزین اضافه می‌کنند. این میزان بنزین در روز رقم قابل توجهی است و معادل ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه تبریز است.