kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۳۱۸
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸
یک فعال مرغداری خبر داد

پیش‌بینی تولید ۱۲۵ میلیون جوجه یکروزه تا پایان خرداد

دبیر انجمن جوجه یکروزه کشور گفت: برای خردادماه ۱۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تخم مرغ نطفه‌دار خوابانده شده که از آن حدود ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه یکروزه تولید می‌شود.

به گزارش ایسنا، اخیرا نامه‌ای از سرپرست مدیریت طیور سازمان جهاد کشاورزی یکی از استان‌های کشور به کارخانجات جوجه‌کشی همان استان منتشر و در آن اعلام شد «با توجه به تصمیم درخصوص واردات تخم مرغ نطفه‌دار گوشتی خواهشمند است دستور فرمایید درخصوص ظرفیت خالی آن کارخانه، اطلاعات درخواستی جهت اقدامات بعدی به مدیریت ارسال شود.»
بر این اساس به نظر می‌رسد که واردات تخم مرغ نطفه‌دار آغاز شده است. البته چندی پیش صدیق‌پور؛ دبیر انجمن جوجه یکروزه اعلام کرد که «به میزان کافی جوجه در کشور تولید شده است و مابقی نیز در صورت نیاز از محل واردات تامین می‌شود. در حال حاضر حدود دو میلیون تخم مرغ نطفه‌دار از ترکیه وارد و خوابانده شده که در مقابل تولید داخل یعنی ۱۶۵میلیون و ۶۰۰ هزار تخم مرغ نطفه‌دار عدد زیادی نیست.»
او ادامه داد که برای خردادماه ۱۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تخم مرغ نطفه‌دار خوابانده شده که از آن حدود ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه یکروزه تولید می‌شود. در فروردین‌ماه ۱۰۷ میلیون و در اردیبهشت‌ماه نیز ۱۱۳ میلیون جوجه یکروزه تولید شده است.
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدعلی کمالی سروستانی؛ مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: با شرایطی که در کشور پیش آمده یک مقداری تقاضا برای مرغ نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده، لذا با تنظیماتی که انجام شده امیدوار هستیم بتوانیم حداقل بر اساس منابع داخلی که داریم بتوانیم 120 میلیون قطعه جوجه را دریافت بکنیم و جوجه‌ریزی انجام بگیرد که ان‌شاءالله بتوانیم تقاضای کشور را کاملا پوشش بدهیم.
وی افزود: پیش‌بینی ما این است که در سال جاری نسبت به سال گذشته مرغ بیشتری مصرف کنیم. سرانه مصرف در کشور معمولا تا قبل از مردمی‌سازی یارانه‌ها حدود 32 کیلوگرم بوده به ازای هر نفر که در سال بعد از آن این مقدار حدود 12 درصد به لحاظ وزنی کاهش پیدا کرد و مصرف سرانه حدودا 26 کیلوگرم شد اما امسال پیش‌بینی می‌کنیم که مجددا یک افزایش مصرف داشته باشیم.
مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: بر همین اساس تلاش شده که ماهانه حداقل 120 میلیون قطعه جوجه را تا شهریورماه به دست تولیدکنندگان مرغ گوشتی برسانیم تا بتوانیم نیاز داخلی کشور را کاملا پوشش بدهیم.
کمالی سروستانی افزود: البته آن چیزی که شرکت پشتیبانی و وزارت جهاد کشاورزی از ما خواسته این است که حداقل ما 130 میلیون جوجه‌ریزی را داشته باشیم که 10 میلیون قطعه آن را شرکت پشتیبانی برای تکمیل ذخایر استراتژیک استفاده بکند.