kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۳۰۷
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸

نگرانی پیامبر(ص) از خطر سطحی‌نگری مردم

پيغمبر اكرم (صلی الله علیه و آله) از- طرفی- راجع به خطر نفاق شديداً اظهار نگرانى مى‏ كند،از طرف ديگر راجع به اينكه امتش- فقر فکری داشته- و تجزيه و تحليل نداشته باشند و در مسائل غور نكنند اظهار نگرانى مى‏ كند: «انّى لا اخافُ‏ عَلى امَّتِىَ الْفَقْرَ وَ لكِنْ اخافُ‏ عَلَيْهِمْ سوءَ التَّدْبيرِ»؛

چه جمله عالى و بزرگى! مى‏ فرمود كه من بر امت خودم از ناحيه فقر اقتصادى بيم ندارم، فقر امت من را از پا در نمى‏ آورد ولى از يك چيز ديگر بر امت خودم بيمناكم و آن كج فكرى، بد فكرى، بد‌انديشگى، جهل و نادانى- است.
اگر مردم مسلمان،روشن‏ بينى، دوربينى، آينده‏ بينى،عمق‏ بينى و ژرف‏ بينى را از دست بدهند و ظاهربين بشوند آن وقت است كه براى اسلام خطر پيدا مى‏ شود.از دیدگاه پیامبر اکرم اگر امت اسلامی از غناى ‌انديشه برخوردار باشد ثروت نیز به‌ دنبالش مى ‏آيد.
اما ولو ثروتشان از دنيا بگذرد-مثل ثروت امروز كشورهاى اسلامى كه همين نفت بزرگ‌ترين منبع ثروت دنياست و بيشترش در كشورهاى اسلامى است- ولى فقر ‌انديشه داشته باشند فايده‏اى به حالشان ندارد. حالا اگر- هر- دو خطر با هم پيدا بشود يعنى از يك طرف منافقها، بى‏ دين‌هاى متظاهر زيرك‌، متظاهرها و رياكارها و مدلّس‌ها پيدا بشوند و از طرف ديگر مردم‌، جاهل و نادان باشند‌،آنها اينها را ابزار خودشان قرار مى‏ دهند.
*مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(پانزده گفتار)؛ ج‏25؛ ص191 و ص 214-213- با تلخیص و ویرایش جزئی