kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۳۰۱
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸
پایان مسابقات جهانی باکو با ایستادن ایران در جایگاه ششم

کسب اولین طلای تاریخ بانوان ایران ناهید کیانی با اقتدار قهرمان تکواندوی جهان شد

 

سرویس ورزشی-
ناهید کیانی تکواندوکار تیم ملی ایران با پیروزی در فینال مسابقات قهرمانی جهان به اولین تکواندوکار زن ایران تبدیل شد که در این مسابقات مدال طلا می‌گیرد.
روز یکشنبه و در روز پایانی بیست‌وششمین دوره رقابت‌های تکواندو قهرمانی جهان که در سالن 25 هزار نفری «کریستال» شهر باکو به میزبانی کشور جمهوری آذربایجان جریان داشت، ناهید کیانی در وزن 53- کیلوگرم به‌عنوان آخرین نماینده ایران با برتری مقابل رقبای خود راهی فینال شد تا طلسم نرسیدن تکواندوکاران ایران به فینال شکسته شود، اما علیرضا نادعلیان در وزن 87+ کیلوگرم مردان با شکست در دور نخست حذف شد. ناهید کیانی در دور نخست استراحت کرد، سپس مقابل این سوان از کره جنوبی 2 بر صفر (با نتایج 12 بر یک و 15 بر 13 به برتری) رسید. او در دومین مبارزه نیز مقابل لوکا پاتافالوی از مجارستان 2 بر یک به برتری رسید و راهی یک چهارم نهایی شد. کیانی پس از شکست 9 بر 5 در راند نخست، در دو راند دیگر با نتایج 11 بر 3 و 8 بر 6 به برتری رسید و پیروز این مبارزه شد.
ملی‌پوش تکواندو ایران در ادامه مقابل نیکا کراباتیچ از کرواسی در دو راند و با نتایج 14- 14 و 19 بر 6 به برتری رسید و ضمن راهیابی به دیدار نیمه نهایی، مدال برنز خود را قطعی کرد.کیانی در دیدار حساس نیمه نهایی مقابل تاتیانا مینینا از روسیه که با پرچم فدراسیون جهانی در این مسابقات حضور داشت به میدان رفت و در پایان با نتیجه 2 بر یک برابر قهرمان المپیک 2020 به برتری رسید و راهی فینال شد. وی در راند نخست نیمه نهایی با نتیجه 5 بر 4 به برتری رسید، اما در راند دوم با نتیجه 14 بر 6 مقابل حریف روس تن به شکست داد تا کار به راند سوم و پایانی کشیده شود. کیانی در شرایطی که تا سه ثانیه مانده به پایان با نتیجه 6- 6 و به علت امتیاز درشت حریف روس عقب بود، چهار امتیاز گرفت و با نتیجه 10 بر 6 به برتری رسید و راهی فینال شد.
کیانی عصر یکشنبه در دیدار فینال برابر حریف چینی با نتیجه 2 بر صفر به پیروزی رسید و عنوان قهرمانی و مدال طلا را از آن خود کرد. این نخستین مدال طلای تاریخ تکواندو بانوان ایران در جهان است.
به این ترتیب در پایان رقابت‌های تکواندوی قهرمانی جهان ۲۰۲۳ در باکو، ناهید کیانی برای نخستین‌بار در تاریخ تکواندوی زنان ایران به مدال طلای جهان رسید، متین رضایی و آرین سلیمی به مدال برنز رسیدند اما ۱۲ نماینده دیگر ایران به نام‌های مهدی حاجی موسایی در ۵۴-، علیرضا حسین‌پور در ۵۸-، فرزان عاشورزاده در ۶۳-‌، میرهاشم حسینی در ۷۴-، مهران برخورداری در ۸۰- و علیرضا نادعلیان در وزن ۸۷+ کیلوگرم مردان و سعیده نصیری در ۴۶-، غزل سلطانی در ۴۹-، تینا مدانلو در ۵۷-، نرگس میرنوراللهی در ۶۲-، زینب اسماعیلی در ۶۷- و زهرا پوراسماعیل در وزن ۷۳- کیلوگرم زنان نیز از دور مسابقات حذف شدند.
صحبت‌های کیانی پس از کسب مدال طلای جهان
ناهید کیانی پس از کسب مدال طلا در رقابت‌های تکواندوی قهرمانی جهان ۲۰۲۳ که برای نخستین بار در تاریخ تکواندوی بانوان ایران به دست آمد، گفت: قطعا مسابقات قهرمانی جهان سطح بالایی دارد. خدا را شکر با تمام توان در این رقابت‌ها حاضر شدم و توانستم در پنج مبارزه به پیروزی برسم و مدال طلا را کسب کنم. تکواندوکار وزن ۵۳- کیلوگرم بانوان ایران، درباره کسب این مدال تاریخی خاطرنشان کرد: احساس خیلی خوبی دارم. همیشه کسب اولین مدال خیلی به آدم می‌چسبد. امیدوارم این موفقیت ادامه‌دار باشد و همه بچه‌ها رسیدن به مدال طلای جهان را تجربه کنند.
وی درباره گام بلند خود برای کسب سهمیه المپیک با ایستادن بر سکوی نخست جهان، گفت: همه تلاش من برای موفقیت در المپیک است. امیدوارم به هدفی که دارم برسم.
مداح: کیانی هوشمندانه مبارزه کرد
مینو مداح سرمربی تیم ملی تکواندوی بانوان ایران هم در پایان رقابت‌های تکواندوی قهرمانی جهان ۲۰۲۳ در باکو- پایتخت آذربایجان- که با تک مدال طلای ناهید کیانی و حذف شش تکواندوکار دیگر تیم بانوان ایران همراه بود، گفت: خوشحالم که این لحظه را جشن گرفتیم. این مدال باعث افتخار ما شد. امیدوارم درخشش او را در المپیک ببینیم. مداح در پاسخ به سؤالی درباره سطح کیفی رقابت‌های قهرمانی جهان، خاطرنشان کرد: در مسابقات جهانی هیچ حریفی زنگ تفریح نیست و هر کسی که در این رویداد حاضر شده مدعی است و برای کسب مدال به میدان می‌رود. قرعه کیانی خیلی سخت بود اما بازی‌های هوشمندانه و عالی را به نمایش گذاشت.خدا را شکر به این مدال رسیدیم و این مدال را به مردم و دوستداران تکواندو تقدیم می‌کنیم.
وی ادامه داد: باعث افتخار است که برای اولین بار در جایگاه پنجم جهان ایستادیم. این کار به تنهایی نیست و کار یک مجموعه است. امیدوارم این افتخار آفرینی‌ها ادامه داشته باشد و در المپیک به موفقیت برسیم.
تکواندو ایران در رده ششم مسابقات قهرمانی جهان
بیست و ششمین دوره رقابت‌های تکواندو قهرمانی جهان به مدت هفت روز و با حضور ۹۴۹ تکواندوکار به میزبانی آذربایجان در باکو برگزار شد و در نهایت تیم ملی ایران در مجموع عنوان ششم این رویداد را کسب کرد. در مجموع تیمی بانوان و آقایان، کره جنوبی با ۳ طلا و یک نقره قهرمان شد، ترکیه با ۳ طلا و ۳ برنز دوم شد و کرواسی با ۲ طلا، یک نقره و ۳ برنز بر سکوی سومی جهان ایستاد. ایران نیز در مجموع بانوان و آقایان با یک طلا و ۲ برنز در جایگاه ششم قرار گرفت.
در بخش بانوان، ترکیه با ۲ طلا و یک نقره قهرمان شد، فرانسه با ۲ طلا دوم شد و کرواسی با یک طلا و ۲ برنز در رده سوم جای گرفت. در این بخش نمایندگان فدراسیون جهانی با یک طلا و ۳ برنز بالاتر از کرواسی قرار گرفتند اما در رده‌بندی تیمی قرار داده نشدند. تیم تکواندوی بانوان ایران نیز با تک مدال طلای ناهید کیانی در جایگاه پنجمی جهان قرار گرفت. در بخش آقایان کره جنوبی با ۳ طلا و یک نقره قهرمان شد، کرواسی با یک طلا، یک نقره و یک برنز دوم شد و ترکیه با یک طلا و ۲ برنز در رده سوم جهان جای گرفت. تیم ملی تکواندوی آقایان ایران نیز با ۲ برنز در رده دوازدهم جای گرفت.
عملکرد ضعیف با کسب یک طلا و دو برنز
این دوره از رقابت‌ها در شرایطی به پایان رسید که در مجموع شاهد عملکرد ضعیف از سوی ملی‌پوشان کشورمان در باکو بودیم؛ این در حالی بود که بعد از نتیجه ضعیف دوره گذشته که در مکزیک برگزار شد، کادر فنی تیم‌های ملی و مسئولان فدراسیون تکواندو در توجیه نتایج ضعیف از عدم پشتوانه‌‌سازی در سالیان گذشته و کمبود زمان صحبت کرده و وعده بازگشت به روزهای خوب برای دوره بعد را داده بودند اما نه تنها نتایج تیم ملی در بخش مردان بهتر نشد، بلکه 3 مدال برنز جهانی مکزیک در باکو به 2 برنز کاهش پیدا کرد تا تیم کشورمان در بخش مردان با 3 پله سقوط نسبت به دوره گشته در جایگاه دوازدهم قرار بگیرد.
در بخش بانوان نیز با کسب یک مدال طلای تاریخی در حالی برای اولین بار در جایگاه پنجم قرار گرفتیم که عملکرد تیم ملی تا روز پایانی با کسب تنها 3 برد با انتقاد همراه بود. در مجموعِ مسابقات نیز تیم کشورمان در آخرین دوره مسابقات جهانی پیش از المپیک پاریس با کسب یک مدال طلا و 2 مدال برنز در جایگاه ششم قرار گرفت.